Visa alla bilder
Visa film

BMC Austin Cooper S MK2 1275cc — 1968

Äkta Cooper S nysåld i Sverige 1968. Sista modellen med utanpåliggande dörrgångjärn och skjutrutor. Här med vibbar från 1980-talets Hundkoje-scen.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Provkörningen blev en utmaning. Undertecknads rondör gjorde det omöjligt att få plats bakom ratten, flera försök gjordes men förgäves. Efter att ha lyckats få plats som Co-driver fick ägaren köra under inspektionsturen. Hon hade dock aldrig tidigare kört bilen. Med tanke på förutsättningarna, därtill med breda däck och lågt lufttryck, blev resultatet ändå upplysande. Här finns potential! Dock ingen bil man använder vid lugna och behagliga resor till mataffären, här sätts förarens motorsinne på prov."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
26 JUNI 15:30
0SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17928
KARLSTAD
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
140 - 160 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 1000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande BMC Austin Cooper S MK2?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Provkörningen blev en utmaning. Undertecknads rondör gjorde det omöjligt att få plats bakom ratten, flera försök gjordes men förgäves. Efter att ha lyckats få plats som Co-driver fick ägaren köra under inspektionsturen. Hon hade dock aldrig tidigare kört bilen. Med tanke på förutsättningarna, därtill med breda däck och lågt lufttryck, blev resultatet ändå upplysande. Här finns potential! Dock ingen bil man använder vid lugna och behagliga resor till mataffären, här sätts förarens motorsinne på prov."

Beskrivning

Ett tidsdokument från 1980-talets stora Mini-intresse komplett med skyport, falukorvsratt och svetsade karosskarvar. Enligt uppgift från bilens första ägare köptes bilen in direkt från England 1968, via Bosse Elmhorns kontakter. Nuvarande ägare förvärvade bilen som arvegods från sin far 2024, bilen har funnits i familjen ända sedan 1979. Den framlidne ägaren begärde utdrag från riksarkivet 1997 och kontaktade alla tidigare ägare som han fick tag på. Han nedtecknade dessa intervjuer i en pärm och det är fascinerande läsning. I pärmen finns dessutom många gamla protokoll från svensk bilprovning, det äldsta sedan 1973, samt mycket annan dokumentation som medföljer. Se bilderna för ett urval av dokument.

Bilen besiktigades av bilprovningen 2020 och är enligt nuvarande regler undantagen periodisk kontrollbesiktning.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1968/1968 
  • Första registreringsdatum
    1968-07-16 
  • Avläst mätarställning
    13 486 km 
  • Regnr
    ETL140 
  • Chassinummer
    1151018 
  • Kw / hk
    73 / 99 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl / Textil 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    1275 cc motor utrustad med Weber 45. Chokevajern är inte inkopplad, behöver ersättas med en längre vajer. Motorn är därför lite tjurig vid kallstart. Det märks att motorn är vässad, vi vet dock inte exakt vad som gjorts med den. Enligt regbeviset är bilen regbesiktad och godkänd för 73 kW, vilket motsvarar cirka 100 hästkrafter. Det märks att den här motorn trivs bäst vid högre varvtal, orolig på tomgång. Bilen har inte använts sedan 2020 och behöver sedvanlig översyn och service. Inställning av både förgasare och tändning bör ingå. Växellådan krävde distinkt och rättfram hantering med växelspaken, för att få den att lyda. Ombyggd till torrfjädring. Utrustad med växelströmsgenerator och minusjordat elsystem.

  • Skick interiör:

    Strictly business. Här finns inget onödigt eller ljuddämpande material. Störtbåge, Corbeau GT rallystolar, rallyratt samt varvräknare, rattsänknings-sats och Paddy Hopkirk gaspedal. Även utrustad med en mängd VDO-extramätare för att hålla koll på oljetryck, motortemp, o s v. Original Cooper S hastighetsmätaren finns kvar. Man har byggt en så kallad Weber-låda för att få plats med förgasare och luftfilter. Signalhorn och kupéfläkt har osäker funktion. Saknar säkerhetsbälten. Tändningslåset är lite trögt och bör ses över.

  • Skick exteriör:

    Här har man vid något tillfälle utfört ett gammalt trick som kallas "deseamed". Man har alltså svetsat ihop karossens alla lodräta skarvar i alla "fyra hörnen" och sedan kapat bort den utanpåliggande skarven. Teorin bakom detta handlar om lägre luftmotstånd. Detta är ett ingrepp som är omdiskuterat bland Mini-entusiasterna. Lackeringens finish ligger på garagenivå och ger bilen racing-karaktär. Under 1980-talet har bilen utrustats med skyport. Dock har man valt att spara original takplåten, utifall man vill svetsa igen hålet. Se bild. Golvet är utbytt mot släta plåtar, även trösklarna har någon gång blivit utbytta. Förardörrens gångjärn har lossnat lite i skruven mot framskärmen så dörren hänger och måste lyftas vid stängning. Kylarmaskeringen är utbytt mot en standard Mini 1000 grill. Minilitefälgar och däck inköptes nya 2017. Original Cooper S plåtfälgarna medföljer löst.

  • Skick helhet:

    Rå och oborstad vagn som ligger helt rätt i tiden. Här är det back to basic som gäller. Det finns mängder av exklusivt renoverade BMC Mini som återställts på skruv och mutternivå. Den här bilen bör förbättras varsamt och hållas i detta oborstade skick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2020-07-10
Ursprungsbesiktning: 1968-07-16 (regbes) (Ombes:19860902)
Datum i trafik första gången: 1968-07-16
Senast godkända besiktning: 2020-05-06
Besiktnignsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 8

Fakta om modellen

De tillverkades under BMC:s paraply med namnen Austin och Morris samt lyxversionerna Wolseley och Riley. Det kallades för "badge engineering” eftersom man i stort bara bytte lite namnskyltar och grillar. Den första hundkojan eller Mini som de kallades för i övriga världen presenterades 1959. Den var revolutionerande tack vare sin smarta och platsbesparande konstruktion som Alec Issigonis var ansvarig för. Issigonis tanke var att det skulle vara en enkel och billig bil med bra vägegenskaper. Det blev det också. En som verkligen uppskattade bilen var John Cooper som på den tiden drev ett racingstall med formelbilar i högsta ligan. Han använde själv BMC-motorer i dessa och visste dess potential. En tanke var född. John Cooper kontaktade Alec Issigonis som inte alls var intresserad av att ha en vassare motor i sin kära mini. Han ansåg att den var en bil för folket och inte ett tävlingsredskap som John Cooper ville ha den till.

1961 fick tillslut John Cooper ändå som han ville och en uppförstorad, 997 cc (57 hk) variant av den ursprungliga 850 (37 hk) motorn togs fram. Nya Mini Cooper var därmed född. Cooper fick en annorlunda klädsel samt skivbromsar. De hade också en avvikande färg på taket. En vassare variant presenterades 1963 och kom att byggas i en kortare serie. Det var Cooper S 1071 cc som även fick större och kraftigare skivbromsar. 1964 hände det mycket. Tre nya motorvarianter togs fram. Cooper S 1275cc och 970 cc samt en mer civiliserad motor för gatan för 998 cc för den vanliga Coopern. Skälet till att man tog fram så många varianter av motorer var de olika klassindelningarna baserade på motorvolym som användes vid biltävlingar. Det fanns klasser för bilar upp till 850 cc, 1000 cc, 1150 cc och 1300 cc. Det fanns alltså en mini för varje klass.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Karlstad

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-07-10.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG