Visa alla bilder

Adler Trumpf Junior Sport — 1936

Förkrigs tysk Adler Trumpf Junior Sport i ett påbörjat men avstannat renoverat skick.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Ett Mecano för vuxna."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
26 JUNI 14:05
25 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18307
ESKILSTUNA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
120 - 150 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 26 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
17849
20 JUNI 14:10
25 000 SEK
14454
19 JUNI 18:37
2 000 SEK
14454
19 JUNI 18:04
1 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Adler Trumpf Junior Sport?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Ett Mecano för vuxna."

Beskrivning

Det här handlar om en Adler och det hela började för lite drygt 30 år sedan då pappan till nuvarande ägare av en slump sprang på en gammal vän. De båda är uppväxta i Eskilstuna. Denna vän visade sig sedan många år ha fördjupat sig i Adler bilar och han hade renoverat en eller ett par cabrioleter utöver några täckta bilar. Pappan som hade ett bilintresse kunde dra sig till minnes att någon gång ha sett en sådan där Adler cabriolet i unga år. Det hela utmynnade i att pappan, vännen och ytterligare en bekant beslöt sig för att renovera var sin Alder cabriolet. Vännen hade kunnandet, mängder med delar och även värdefulla kontakter. Pappans bil bestod egentligen av en ram och vissa delar. Sedan började jobbet med att samla in flera delar. Vännen bidrog med många av dessa och mängder av delar nytillverkades efter vännens bil som fick stå mall. Skärmar och baklucka tillverkades i England och många mindre plåtdelar i Nyköping och annorstädes. Bilen började sakta skruvas ihop och pappan fick god hjälp av en kamrat och bilsamlare i Svenljunga, Kent S Olsson. När Kent gick ur tiden för ett antal år sedan stannade projektet helt av. Många delar finns till bilen, såvitt känt för nuvarande ägare, nyrenoverad motor, extra motor i delar och växellådor, se bilder. Framvagnen sitter på plats och lite annat smått och gott sitter där det ska. Detta är ett trevligt förkrigs bilpussel som väntar på att någon ska färdigställa denna läckra bil. Det går inte med säkerhet garantera att precis alla delar som medföljer räcker för att bilen ska bli komplett men man kan se att det finns många dubbletter/extra-delar, se bilder.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1936/1936 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
     
  • Regnr
    OREG 
  • Chassinummer
     
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
     
  • Färg
     

Skickbedömning

  • Skick exteriör:

    Se bilder.

  • Skick helhet:

    Ett pussel alternativt ett Mecano. Kul och trevlig öppen bil i ett skick för entusiasten.

Fakta om modellen

Adler (tyska för örn) var en av de mest innovativa biltillverkarna i Tyskland före andra världskriget. Där andra höll sig till beprövad teknik vågade Adler tänka annorlunda. Med hjälp av ingenjören Hans Gustav Röhr tog de fram framhjulsdrivna bilar – en verklig modernitet på 1930-talet.

Och när Trumpf Junior Sport lanserades var det inte bara ett tekniskt statement – det var också ett estetiskt utropstecken.

Design: Som ett konstverk i rörelse

Tänk dig en låg, slank kaross, byggd av det anrika karosseriföretaget Ambi-Budd i Berlin. Den sveper fram som ett penseldrag, med välvda skärmar som ramar in däcken och en front så självsäker att man nästan väntar sig att bilen ska tala. De dubbla kromade strålkastarna blickar framåt med en sorts modern självsäkerhet, och grillen – en vertikal kromram med finmaskigt nät – är en elegant förklädnad för ett tekniskt avantgarde.

Taklinjen är låg, men kupén är luftig. Här ryms två personer – eller tre på nåder – i en sportkupé där form följer funktion, men aldrig glömmer skönheten.

Färgerna? Djärva. Mörkgrön, vinröd, ibland gräddvit med kontrasterande skärmar. Allt andas kontinentalt självförtroende.

Teknik: Framhjulsdrift i en sportvagn – en sensation

Under huven döljer sig en 986 cc stor rak tvåcylindrig motor med sidventiler och ca 25 hästkrafter – vilket kanske inte låter mycket, men tack vare låg vikt (under 750 kg) och framför allt den ovanliga framhjulsdriften fick bilen ett väggrepp och väghållning som för sin tid var rent sensationell.

I en era när många bilar slingrade sig fram över vägen som båtar på öppet hav, låg Adler Trumpf Junior Sport stadigt som en kobra mot asfalten.



Växellådan var fyrväxlad, och även om acceleration inte var dramatisk, var körkänslan raffinerad och direkt. Det var en bil för den som ville köra, inte bara åka.



Detaljer och inredning

Inne i kupén väntade en för tiden lyxig känsla: instrumentpanel i borstad metall, ett tunt men väldesignat rattkrans och säten i läder eller tyg. Allt var noggrant utformat, tyskt ordnat – men utan stelhet. Här fanns en sorts teknisk romantik, en föraning om Bauhaus möter bilism.


En sportbil för folket – nästan

Trumpf Junior Sport var inte en bil för massorna – men inte heller bara för överklassen. Den riktade sig till unga, framåtsträvande tyskar med ett öga för teknik, estetik och frihet. Det var bilen du köpte om du ville skilja dig från mängden, om du ville ses vid caféerna i München eller rulla längs Rhendalen med vinden i håret.



1936 – ett år av motsägelser

Men året 1936 var också en skuggornas tid. Berlin-OS pågick, nazismen hade ett järngrepp om samhället – och även Adlers frihetsdoftande sportbil blev en del av denna tid, vare sig den ville det eller inte. Snart skulle fabrikernas syfte förändras.

Idag – en rullande raritet

Att se en Adler Trumpf Junior Sport idag är som att öppna en bok från en parallell framtid som aldrig blev. Den är inte bara en bil – den är ett stycke industridesign, ett uttryck för vad bilvärlden kunde ha blivit om inte historien hade tagit de vägar den tog.

Den rullar fortfarande ibland, glänsande i solnedgångens sken på en veteranbilsträff, med det karakteristiska Adler-emblemet – örnen med utsträckta vingar – blickande stolt över motorhuven.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Eskilstuna

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-07-10.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG