Visa alla bilder
Visa film

Volkswagen Typ1 Bubbla 1303 S Cabriolet 1600 — 1979

Den eftertraktade Tripple White Volkswagen Cabrioleten som endast såldes i USA 1979. De sista årsmodellerna kallades även för Super Beetle.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Snygg Super Beetle i Tripple White. Helt körklar. Godkänd kontrollbesiktning fram till maj 2025. Vi hittar inga större anmärkningar på vagnen. Finns några visuella som går att åtgärda på sikt."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
170 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17184
ÅMÅL
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volkswagen Typ1 Bubbla?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Snygg Super Beetle i Tripple White. Helt körklar. Godkänd kontrollbesiktning fram till maj 2025. Vi hittar inga större anmärkningar på vagnen. Finns några visuella som går att åtgärda på sikt."

Beskrivning

Vit med vit sufflet och vit inredning. En så kallad trippel vit. Dessa har fått en ikon-status bland Volkswagen Typ 1 entusiaster.

Den här bubblan såldes ny i USA. Den kom till Sverige år 2021. Nuvarande ägare köpte den av bilfirman som importerade den. Ägaren var inte nöjd med bilen då motorn gick ganska illa. Trots hjälp av välrenommerade fristående VW-experter fick man ingen ordning på den direktinsprutade originalmotorn. Slutligen ordnade man fram en 1600 utbytesmotor med förgasare som installerades istället. Då gick bilen jättefint och utan problem.

(Olyckligtvis städades original insprutningsmotorn bort och kördes till materialåtervinning.) Efter att ha avnjutit den öppna Volkswagen Bubblan under några somrar så låter nu ägaren sälja bilen via bilwebauctions.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1979/1979 
  • Första registreringsdatum
    2021-04-09 
  • Avläst mätarställning
    2595 
  • Kw / hk
    37 / 50 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vit konstläder 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar utan problem och har det för bubblan speciella avgasljudet. Utrustad med en utbytes 1600cc motor med förgasare på 54hk. (Original levererades bilen med bränsleinsprutningsmotor på 60hk) Går fint efter vägen. Suffletten går lätt att öppna och stänga.

  • Skick interiör:

    Vit konstläder. Inredningen ger ett bra intryck. Den bär vissa tecken på att tidigare ha färgats in. På förarstolen har detta börjat visa slitage. Syns speciellt på sitsen. Se bilderna. Klädselpappen på undersidan nedre delen av instrumentpanelen saknas.

  • Skick exteriör:

    Bilen är omlackerad, vi vet inte riktigt när. Lacken har klarat sig hyggligt bra. Det finns en del små lackblåsor på karossen, vid nedre kanten av skärmar och dörrarna. Se separata närbilder. Snygg vit sufflett, som inte ligger riktigt rätt vid bakre sidokanterna, där en springa uppstått. Se bilder. Finns två lacksprickor vid sidorna av handtaget på främre huven. Se bild.

  • Skick helhet:

    Ger ett gott helhetsintryck och går fint. I Sverige ser man inte dessa sena cabbar speciellt ofta på vägarna.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2021-04-09
Ursprungsbesiktning: 2021-04-01 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2021-04-09 (790101)
Senast godkända besiktning: 2023-05-17
Besiktigad tom: 2025-05-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

VW 1303S var toppmodellen i "VW-Bubblans" utveckling och den sista tysktillverkade folkvagnsmodellen. 1303 tillverkades i Wolfsburg mellan 1973 till och med 1975. Härefter, fram 1980 byggdes dessa bilar bara som cabriolet-modell på licens, hos Karman i Osnabruck. Från 1977 till 1979 såldes de bara i USA, då med insprutningsmotor på 60 Hkr

VW 1303 kom 1973 och var en helt genomarbetad/uppdaterad modell av bubblan. Välvd framruta, ny instrumentbräda, skivbromsar fram, Mc-Persson framvagn, IRS-bakvagn och så vidare gjorde den också till den dyraste att bygga. Efter 1974 kom också kuggstångsstyrning. Bilen sålde bra 1973 och 1974 men sedan minskade intresset. VW Golf som kom 1974 sålde så bra att VW under 1975 bestämde sig för att sluta producera 1303. De enklare 1200 och 1300 modellerna fortsatte dock att byggas i många andra länder, som Finland, Kroatien, Syd-Afrika, Mexico och Brasilien med mera. Dessa med gamla karossen med platt framruta och den gamla hjulupphangningen och motorn med mera, som låg-budgetbilar (sparkäfer). De enklare 1200/1300 modellerna byggdes fram till augusti 2003 och då hade bubblan byggs i mer än 21 miljoner exemplar.

1303 Cabriolet tillverkades på licens av Karman i Osnabruck och de sista åren enbart för USA-marknaden. De såldes under namnet "Superbeetle" och de sista levererades våren 1980.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Åmål

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-07-11.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG