Visa alla bilder
Visa film

Volkswagen Typ1 Bubbla 1302 S — 1972

En trivsam och fin Bubbla i originalskick, två ägare och 11.279 mil.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Ja, ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! En slogan från 50-talet. Här en fin 1302 S i fint originalskick, som nu i alla fall har nått drygt ett halvt sekel på våra vägar. Även om den på senare år, har rullat sparsamt. Senaste gången den startades var enligt uppgift för fyra år sedan och den är inte besiktigad sedan 2011. Nåväl, med "starthjälp" på batteriet och två sprut med startgas, gick den igång som om det var fyra veckor sedan sist. Visar både på kvalitet och att enkelheten i en klassiker, många gånger är att föredra. Även om vi kunde köra och allt föreföll fungera väl, är en genomgång och service nu att rekommendera. När vi körde en sväng för fotografering, blev jag både som testförare och åskådare i följebil, glad av det här ekipaget. Så också de vi mötte. Den har en härlig i fin kulör och aura."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
80 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17178
LIDINGÖ
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volkswagen Typ1 Bubbla 1302 S?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Ja, ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! En slogan från 50-talet. Här en fin 1302 S i fint originalskick, som nu i alla fall har nått drygt ett halvt sekel på våra vägar. Även om den på senare år, har rullat sparsamt. Senaste gången den startades var enligt uppgift för fyra år sedan och den är inte besiktigad sedan 2011. Nåväl, med "starthjälp" på batteriet och två sprut med startgas, gick den igång som om det var fyra veckor sedan sist. Visar både på kvalitet och att enkelheten i en klassiker, många gånger är att föredra. Även om vi kunde köra och allt föreföll fungera väl, är en genomgång och service nu att rekommendera. När vi körde en sväng för fotografering, blev jag både som testförare och åskådare i följebil, glad av det här ekipaget. Så också de vi mötte. Den har en härlig i fin kulör och aura."

Beskrivning

Den här vagnen registrerades för trafik i Sverige i maj 1972. Förste ägare var en herre, som nu köpte sin tredje Bubbla. Han köpte en ny vart sjätte år from 1960. I oktober 1988 tog en släkting vid som ägare nummer två. Den har körts mycket sparsamt under senaste 15 åren men nu uppstartad. Den har alltid varit förvarad i varmgarage och körts lite under vinterperioden. Senaste besiktning 2011.

Med bilen följer köpekontrakt från 1972, original instruktionsbok, servicehäfte etc samt diverse kvitton och dokument.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1972/1972 
  • Första registreringsdatum
    1972-05-03 
  • Avläst mätarställning
    12,785 km 
  • Kw / hk
    37 / 50 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textilklädsel och textilmattor 
  • Färg
    Ljusröd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Efter lite pyssel med starthjälp och startgas hoppade den lugnt och värdigt igång och gick fint. Förutom lite si och så med luft i däcken, var det en bra tur. Allt förefaller fungera väl. Ej kontrollerad på lyft men den är rostskyddsbehandlad och det såg bra ut, av det som kunde ses. Nu är batteriet urladdat, osäkert hur väl det svarar på laddning. Ett nytt batteri är att rekommendera.

  • Skick interiör:

    Väldigt trevligt och fint originalskick. Har suttit en formsydd överdragsklädsel i sedan åtminstone 35 år. När vi lossade den på en förarstolen, var det torr skumgummi i pulverform från överdragen på stolens originalklädsel. När vi försiktigt borstade bort det, såg det mycket bra ut därunder. Så en mild rekonditionering kommer att göra originalklädseln riktigt fin. Med det sagt, passagerarstol och baksäte ej kontrollerat men enligt uppgift är de i samma skick. Dörrsidor, mattor och innertak även de i fint originalskick. Har legat skyddsmattor i gummi i bilen. Ratt, instrumentbräda och reglage i fint skick. Allt förefaller fungera väl. Vid fotografering saknades en liten plastkåpa vid vredet till ventilationsrutan på förarsidan, hittade vi efteråt och knäppte dit.

  • Skick exteriör:

    Blank och fin lackering som förefaller att vara i originalskick runt om. Glas-, krom-, lister-, gummi- och belysningsdetaljer i samma skick och nivå som resten av bilen. Det finns mild brukspatina efter dryga femtio år. I ändarna vid plåt/skärmlister, finns "åldersrelaterade antydningar". En rekonditionering kommer att lyfta bilen ännu en snäpp. Motor- och bagageutrymmen i fint originalskick. Eberspächer ej testad och osäker funktion men ser fin ut. Fälgarna är något kantstötta och ommålade, kan göras bättre. Bra däck, Nokia Rollster TS, ålder osäkert.

  • Skick helhet:

    En genomtrevlig, genuin och fin Bubbla i, som det förefaller, originalskick. Det som skall finnas, gör det och det är i stor sett samma nivå och härliga skick rakt igenom. Den har inte fått sträcka ut ordentligt på vägarna på ett tag, varför en översyn och service är att rekommendera. Här får man en klassiker och entusiastbil, som behöver lite pyssel men det är som det verkar mest enklare och kul åtgärder som behövs.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2011-09-21
Ursprungsbesiktning: 1972-05-03 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1972-05-03
Senast godkända besiktning: 2011-06-15
Besiktigad tom: 2013-06-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

Det finns spaltmil skrivna om historiken kring Bubblan, allt från projektets start under 30-talet, hur engelska soldater drog igång verksamheten efter andra världskriget och hur de första vagnarna letade sig till Sverige och Scania Vabis 1948. Så vi hoppar raskt vidare till tidigt 70-tal. De senare modellerna av VW Typ 1 blev allt motorstarkare, fick större bagageutrymme och tidstypiska inredningsdetaljer, för ökad säkerhet, såsom inbyggda nackstöd.

Till årsmodell 1971 kom 1302S med 1600-motorn om 50 hkr, som ersättare för 1500-modellen som utgick. Den nya toppversionen fick McPherson framvagn, vilket gav större främre bagageutrymme, samt IRS bakvagn. De sistnämnda uppgraderingarna förbättrade vägegenskaper och komfort.

Till årsmodell -72 kom nyheten med fler vågräta luftslitsar i motorluckan, nu 26 stycken. I övrigt ett lugnt år. Även om modellen i många stycken ansågs ålderdomlig fick den ändå bra omdömen i Jan Ulléns stora biltest 1972. Såväl 1302, med lilla motorn, som 1302S klarade sig bra i sina klasser den gången, inte minst fick åkkomfort och driftsäkerhet beröm. Motståndarna är sedan länge borta och bortglömda med några få undantag. Bubblan däremot lever och strålar i all sin glans.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Lidingö

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-07-11.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG