Visa alla bilder
Visa film

Sethera 1600 — 1970

Sethera, en ovanligt KitCar baserad på Volkswagen 1600. Här i välvårdat och körklart skick.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Ett fräckt fordon som besitter intressant svensk bilhistoria."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
65 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17170
OCKELBO
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Sethera 1600?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Ett fräckt fordon som besitter intressant svensk bilhistoria."

Beskrivning

Nuvarande ägares far köpte Setherakarossen samt en uppsättning bilfönsterrutor av designern Sven Harry Åkesson i Landskrona 1989. Blueprintritningarna från Sven Harry följdes in i minsta detalj under byggnationen av Setheran. Dessa ritningar medföljer bilen. I samband med detta införskaffades även en donatorbil, en VW 1600 typ 3. VW-plattan rensades och blästrades. Efter det så byggdes de tekniska delarna upp med många nya delar. Motor och växellåda förblev däremot orörda bortsett att man bytte till Weberförgasare istället för dubbelförgasaren. Original dubbelförgasaren medföljer bilen löst. Bygget av Setheran stannade av till och från men våren 2000 så stod bilen klar. Den registrerades som ombyggt fordon och är sedan 2021 skatt och besiktningsbefriad. Setheran har körts sparsamt genom åren och även stått oanvänd i ett antal av dessa. Den har mest använts för att åka till och från bilträffar med sedan nuvarande ägare tog över ägarskapet från sin far. Ett avgassystem (ormbo) följer med bilen löst, se bild. Även en del analoga foton från byggtiden av Setheran ingår.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1970/1970 
  • Första registreringsdatum
    1969-10-27 
  • Avläst mätarställning
    47621 km 
  • Kw / hk
    40 / 54 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Lättstartad och låter bra. Går bra i motor och drivlina.

  • Skick interiör:

    Interiören är i ett fint och vårdat skick. Golvmattor och instrumentpanelen är även de i ett bra skick.

  • Skick exteriör:

    Välvårdad och fin kaross med bra panelpassning. Vindrutan är något vit i kanterna (lamineringen), se bilder.

  • Skick helhet:

    Kul bil i ett bra och körklart skick. Färdig för sommarens bilträffar.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2000-04-18
Ursprungsbesiktning: 1969-10-27 (regbes) (Ombes:19980805)
Datum i trafik första gången: 1969-10-27
Senast godkända besiktning: 2021-08-13
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 9

Fakta om modellen

Svenharry Åkesson, känd bilbyggare från Skåne, konstruerade en sportbil byggd på ett Volkswagen 1600 chassie som blev klar 1983. Den var från början tänkt till sin sons artonårsdag. Efter att bilen visats upp på en kitcar-utställning i Uppsala blev intresset så stort att Svenharry bildade företaget Plastinova för att vidareutveckla och tillverka karosser samt anpassade chassien. Serieproduktionen resulterade i 330 karosser och 20 chassien. Karossen gick att få med på Volkswagenchassie eller en stålkonstruktion. Stålchassiet anpassades så småningom för att möjliggöra användandet av en mittmotor. Det fanns även en möjlighet att montera en mindre och lättare V8 i den. Hur många som blev färdigbyggda vet vi inte.

Ännu en, numera känd bilkonstruktör, Christian von Koenigsegg, lär i mitten på 1990-talet upptäckt möjligheterna med Svenharrys väl konstruerade mittmotorchassie. De ska då ha använt ett sådant chassie till sin första prototyp.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Ockelbo

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-07-11.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG