Visa alla bilder

Saab 93a Mille Miglia — 1956

En härlig 93:a som är en kopia och en homage till Carl Lohmanders framfart och vinst i Mille Miglia 1957.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"FIVA-godkänd originalbil som fungerar väl och har de rätta detaljerna från tiden. Genomgången men ändå med den rätta känslan från tiden när det begav sig. Det blir inte mycket charmigare än så här."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
19 JUNI 14:30
50 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
17854
BROMMA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
100 - 120 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 51 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
24135
13 JUNI 17:37
50 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Saab 93a Mille Miglia?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"FIVA-godkänd originalbil som fungerar väl och har de rätta detaljerna från tiden. Genomgången men ändå med den rätta känslan från tiden när det begav sig. Det blir inte mycket charmigare än så här."

Beskrivning

Den här vagnen registrerades för trafik den 1 januari 1956. Förste ägare, en Herr Woxblom boendes på Östermalm i Stockholm, registrerades på fordonet med registreringsnumret A95418 den 16 november 1956. Han flyttade enligt uppgift senare till Dalarna och Vikarbyn. Därefter blev bilen kvar hos olika ägare i Dalarna.

Den blev besiktigad och godkänd 2018 igen efter många år som avställd. Motorn hade plockats isär och gåtts igenom och det konstaterades att kolvringar och lager såg bra ut. Det byttes huvudbromscylinder samt hjulcylindrar, bromsbackar och bromsslangar samt handbromsvajer. Det blev även nytt batteri och tänddelar såsom tändkablar, stift, fördelarlock, brytarspetsar, rotor och kondensator. Nytt avgassystem. Utanpå blev förardörr och höger framskärm utbytt.

Nuvarande ägare, fordonsentusiast och ägare av fler historiska rallyvagnar, förvärvade bilen den 30 oktober 2023. Han letade just efter en 93:a från 1956 då han hade en dröm att i iordningställa en vagn liknande den Charlie Lohmander deltog med och vann sin klass i Mille Miglia-loppet 1957.

Han "vilade inte på hanen", raskt blev det omklädning av stolar hos Alfa Bilklädsel, ny stötfångare bak, Tikka sökarlampa, extraljus Marchal, nygamla blinkers, golvet reparerades och zinkades. Lackeringen återställdes och som i stora delar är i original. Bagagerummet lackerades. Nya stänkskydd, nya däck Vredstein. Som grädde på moset för Mille Miglia-utförandet blev det också en personlig skylt med samma nummer som Mille Miglia-vagnen och ett FIVA-kort.

I år har bilen varit "reklamskylt" för KAK och Gärdesloppet, där den också deltog, så även förra året. Med bilen följer Saab-plädar, diverse handlingar och dokument samt en digital verkstadshandbok. Körklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1956 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
    88000 
  • Regnr
    CHE908 
  • Chassinummer
     
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och gick piggt och fint i motor och drivlina. Vid kortare körning i villaområde upplevdes allting vad gäller väghållning, styrning, koppling, växling samt bromsar och övriga funktioner fungera väl.

    Ej kontrollerad på lyft men det som kunde ses såg bra ut och underredet är genomgånget och rostskyddat. Finns en rostskada vid pedalstället.

  • Skick interiör:

    Fin inredning som som är renoverad med skummgummi och iordningställt galon och textil. Bra dörrsidor och tak. Nyare Sabelt-bälten. Ratt, reglage, instrumentbräda och mätare i fint skick.

  • Skick exteriör:

    Härlig och patinerad lackering med stora delar i original. Glas, blankt, lister och belysningsdetaljer i bra skick. Trevliga och tidstypiska tillbehör. Bra fälgar och nyare däck. Motor och bagageutrymmen i bra skick, bak ommålat.

  • Skick helhet:

    Saab och rally har en speciell aura. Det behöver inte vara specialmodellerna utan en modest standardversion väcker lika mycket uppmärksamhet, då som nu. Skicket på den här och historiken med Mille Miglia loppet 1957 gör detta till en kul och härlig nostalgikick - en tuffing och entusiastvagn.

Fakta om modellen

Bilverksamheten inom SAAB såg ju dagens ljus 1947 och den första modellen Saab 92 hade ju lånat en del design från flygverksamheten. När modell 92 så småningom genom olika steg, blev modell 96 from årsmodell 1960, kunde man se drag från 40-talet samtidigt som de ångade vidare in i 60-talet med 96.an. När SAAB lanserade den nya 99:an och senare även 900:an trodde väl många att det var över för 96:an men likt Fågel Fenix kom det nya uppdateringar genom åren och den höll ut ända in i 80-talet.

Som tidigare skedde det stadigt större och mindre förändringar, så att när det väl var över, kunde man ställa en tidig 92:a bredvid en 80-talare och se att inte en pinal var densamma men ändå såg man ett tydligt släktskap.

Tillbaka till 50-talet, när den första årsmodellen av 92:an så till slut kom som årsmodell 1950, efter år av testande och premiärvisningen den 10 juni 1947, var kölistan lång. Det var inte direkt någon fart på produktionen till en början, första året tillverkades endast 1 246 bilar. Första åren var det buteljgröna i De Luxe utförande som gällde. Till årsmodell 1953 kom de första större förändringarna när bakrutan gjordes större, tanken flyttades och bilarna fick nu en baklucka. Bagageutrymmet blev dessutom större när batteriet flyttades till motorutrymmet. Med löstagbart baksäte, kunde man nu också använda sin 92:a som liten transportbil. Saab erbjöd en insatslåda att sätta in. Även stolarna uppdaterades. Internt kallades den nu 92B. Till 1954 års modell gjordes en rad uppgraderingar och modellen kom nu att kallas 92B även officiellt. Ny förgasare (Solex 32 BI) och ny tändspole ökade effekten från 25 till 28 hkr. Lackeringen blev syntetisk och det blev prydnadslister på skärmarna. Fälgarna fick ventilationshål och dörrarna utrustades med dragskydd i plexiglas. Nya strålkastare från Hella med integrerade parkeringsljus, då försvann de små lamporna mellan strålkastarna, grill och skärmar. Även instrumenteringen och detaljer i inredningen förändrades. Färgerna var nu i grått, blågrått, grönt, maroon och svart. Den 6 mars rullade Saab nr. 10.000 ut från fabriken. Till sommaren kunde man också beställa sin 92:a med soltak i tyg. De sista 92:orna tillverkades 1956, då hade redan efterföljaren modell 93 börjat sin era. Totalt tillverkades 34.956 exemplar av modell 92, varav 14.828 i B-versionen.

När Saab 93 tog vid som årsmodell 1956 blev det ny 3-cylindrig motor om 38 hk. Ny huv och grill, kallades för en " elegant italiensk front" i reklamen. Nytt kylsystem med fläkt. Ny "luftkonditionerad" värme. Ny växellåda som medgav kopplingsfri växling mellan 3:an och 2:an. Frihjulet kunde vid behov låsas. Ny fjädring fram och bak. Ny styrmekanism, slanglösa däck, 12-volts elsystem, dubbelt så stort friskluftsintag, hela stötfångare fram och bak, ny inredning som var bäddbar. Rikligare instrumentering med klocka som standard.

Den nya trecylindriga motorn var utvecklad i samband med den tyske ingenjören Hans Müller och de första 3.000 motorerna kom också att tillverkas i Västtyskland hos Heinkel i Stuttgart. Totalt tillverkades 52.731 vagnar av modell 93, årsmodellerna 1956 - 1960.

Kuriosa: Tandläkare Carl Lohmander körde en Saab 93:a i Mille Miglia 1957, där den vann sin klass.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Bromma

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-07-03.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG