Visa alla bilder

Pininfarina Spider Europa — 1984

Rapp och trivsam liten Spider i en exklusiv färgkombination med sin klassiska Twin-cam maskin – Italiensk design och körglädje.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Pininfarina höll såväl i ritstiftet som i byggandet av Fiats Spider, de sista åren tog firman i Grugliasco utanför Turin även över ägandeskapet till modellen. Här i ett körklart och körkul skick. Väl omhändertagen och väldokumenterad historik från de senaste 20 åren, då bilen haft en och samma ägare."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
19 JUNI 16:00
100 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18273
HÄGERSTEN
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
150 - 170 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 101 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
25814
14 JUNI 12:34
100 000 SEK
28602
13 JUNI 19:23
2 000 SEK
5129
13 JUNI 17:23
1 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Pininfarina Spider Europa?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Pininfarina höll såväl i ritstiftet som i byggandet av Fiats Spider, de sista åren tog firman i Grugliasco utanför Turin även över ägandeskapet till modellen. Här i ett körklart och körkul skick. Väl omhändertagen och väldokumenterad historik från de senaste 20 åren, då bilen haft en och samma ägare."

Beskrivning

Den här vagnen såldes enligt uppgift ny i Tyskland i april 1984 och ska där ha haft två ägare. Förste ägare flyttade backspeglarna i plast från ventilationsrutorna till kromade av äldre typ och monterade dem som tidigare på dörrarna. Den importerads från Tyskland till Sverige 2005 och registrerades för trafik den 31 maj samma år. Nuvarande ägare, bilentusiast med extra tycke för Fiat, förvärvade vagnen den 15 september 2005. Den är endast sommarkörd och har alltid förvarats i varmgarage. Miltal 15 328 (mätaren har slagit runt ett varv). Han har underhållit och servat bilen själv genom åren. Han bytte också bort stötfångarna i plast och lät montera kromade av den äldre typen. Allt är dokumenterat och finns i en pärm, där finns även kvitton, besiktningsprotokoll, diverse handlingar och teknisk dokumentation etc. Med bilen följer en Hardtop med targaluckor, ett överdrag och dubbla nycklar. Besktigad och körklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1984/1984 
  • Första registreringsdatum
    2005-05-31 
  • Avläst mätarställning
    53,277 km 
  • Regnr
    XDE565 
  • Chassinummer
    ZFR124DS005502947 
  • Kw / hk
    77 / 105 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
     
  • Färg
    Ljusgrön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lät och gick lugnt och stabilt i motor och drivlina. Twin-cam motorn sinner på som den skall. Vid kortare provkörning i närförort upplevdes allt vad gäller väghållning, styrning, koppling, växling och bromsverkan fungera väl. Kamremmen bytt 17 mars 2020 vid 14 626 mil.

    Ej kontrollerad på lyft men det som kunde ses såg vederhäftigt ut och inga anmärkningar vid besiktning (finns foton från senaste).

  • Skick interiör:

    Inredning i fint originalutförande. Bra komfort i stolar som har klarat sig bra genom åren. Fina dörrsidor och mattor. Ratt, reglage, instrumentbräda och mätare i fint skick. Bakdyna som kan tas bort för bättre lastkapacitet. Sitter nu även ett vindskydd där. Trädetaljen runt mätarna är utbytt, den gamla medföljer. Alla el-funktioner fungerar men varningslampa för oljetrycket ur funktion - däremot fungerar oljetrycksmätaren. Bra mattor. Nyare Stereo.

  • Skick exteriör:

    Fin lackering i originalkulören Champagne Metall 512F, det finns en nyansskillnad på passagerardörren som troligen har blivit omlackerad vid något tillfälle då bilen fanns i Tyskland. Finns något stenskott, smårepor och någon lite bula men allt i fint välbevarat skick för ålder och mil. Glas, blankt, lister, emblem och belysningsdetaljer i fint skick. Sitter extra skyddslister längs lodräta dörrkanter. Suffletten hel och enligt uppgift tät. Fina fälgar och däck. Motor- och bagageutrymmen i samma nivå och fina skick.

  • Skick helhet:

    En modell som tillverkades i 18 år under tre årtionden och som idag både är en fin entusiastvagn och klassiker med rötter i 60/70/80-tal. Här i en sober presentation där de något klumpiga detaljerna med stora backspeglar och stötfångare från sista årsmodellerna har ersatts med de smäckrare kromade varianterna från 60/70-talen. I övrigt i ett fint originalutförande med fin och välskött mekanik samt snyggt yttre.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2011-05-01
Ursprungsbesiktning: 2005-05-13 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2005-05-31 (840306)
Senast godkända besiktning: 2025-05-07
Besiktigad tom: 2027-05-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 4

Fakta om modellen

Fiat 124 tillverkades åren 1966 - 1975. Spider-modellen tillverkades tom 1985, varav de sista åren som Pininfarina Spidereuropa.

Fiat hade stora framgångar på 50-60 talen med sina småbilar men även mellanklassvagnarna gick bra. Modell 124 som efterträdde !3/1500 modellen, i Sverige kallad Juventus blev även den en stor framgång. Den nya modellen var en traditionell vag med 4-cylindrig radmotor och traditionellt upplägg med motor fram och drivning bak samt en självbärande kaross i lådform. Den blev Årets Bil i Europa 1967 och kom även att byggas på licens i många länder. Traditionella karosser med fyra och fem dörrar men också två-dörrars versioner, en Coupé och en Cabriolet (Spider). Berlina som blev volymbilen introducerades i mars 1966. Familiare i kombiutförande kom senare samma år. Till årsmodell 1969 kom en större motor och tuffare front med tilläggsepitetet Special. Till 1970 kom så Special T, där T stod för Twin-cam, samma motor som satt i två-dörrars versionerna. Coupén hade Fiat ritat själva och presenterat på Genevesalongen 1967.

Året innan vid Turinsalongen 1966 hade man presenterat Fiat 124 Spider, som ritades och byggdes av Pininfarina. Här satt nu Fiats stolthet Twin-cam motorn DOHC och femväxlad låda. När man la ner de andra versionerna en efter en med Coupé sist ut 1977 slutade man sälja även Spidern, i Europa. Fast till USA fortsatte man tillverka och exportera Spidern, den var populär där. From 1982 smög Fiat sig undan och Spidern kom nu fortsättningsvis att tillverkas av och som Pininfarina SpiderEuropa. Då återupptogs försäljningen i Europa men 1985 var det slut.

Under åren delade Spidern monteringslina med bl.a. sin namne från Alfa Romeo och Peugeot 404 & 504 Cabriolet. Åren 1972-73 byggdes en specialversion kallad Abarth Rally med individuell bakvagn, dubbla förgasare och 128 hk samt lättviktsmaterial i karossen samt en Hardtop, idag en hett eftertraktad version.

Totalt byggdes 198.000 exemplar av Spidern modellåren 1967 - 1985.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Hägersten

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-07-03.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG