Visa alla bilder

Ford Edsel Pacer 2dr Hardtop V8 — 1958

Snyggt renoverad Edsel Pacer med Teletouch och E400 V8 motor på 303 hästkrafter. Historiskt intressant bilmodell. Felsatsning som ny och numera eftertraktad samlarbil.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Körupplevelsen med knapptryck mitt i rattcentrum för att lägga i drive och glida iväg känns fortfarande futuristisk. Bilen känns lugn och harmonisk i motor och växellåda. Diagonaldäcken ger en speciell körupplevelse längs landsvägen som kräver viss tillvänjning hos moderna bilförare. Körklar veteranbil som inte kräver några direkta åtgärder."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
19 JUNI 10:30
52 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18370
ÅMOTFORS
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
190 - 230 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 53 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
34051
15 JUNI 13:28
52 000 SEK
34051
13 JUNI 19:38
51 000 SEK
14454
13 JUNI 18:40
50 000 SEK
5405
13 JUNI 18:06
6 000 SEK
34567
13 JUNI 17:45
5 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Ford Edsel Pacer 2dr?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Körupplevelsen med knapptryck mitt i rattcentrum för att lägga i drive och glida iväg känns fortfarande futuristisk. Bilen känns lugn och harmonisk i motor och växellåda. Diagonaldäcken ger en speciell körupplevelse längs landsvägen som kräver viss tillvänjning hos moderna bilförare. Körklar veteranbil som inte kräver några direkta åtgärder."

Beskrivning

Snygg körklar Edsel Pacer av första årsmodellen. Edsel fanns i fyra olika modellutföranden. Basmodellen var Ranger, därefter kom Pacer, tätt följd av Corsair. Allra högst upp på skalan var Citation. Nuvarande ägare köpte bilen 2014 och har därefter kört mycket sparsamt med den. Han ägde en likadan sin ungdom och köpte denna vagn som en nostalgi-kick. Bilen importerades till Sverige 1996 och har därefter genomgått renovering. Vi vet inte säkert under vilken tidsperiod renoveringen utfördes, men troligtvis under 00-talet. Bilen har amerikansk milesmätare, med godkänd dispens. Vi känner inte till exakt körsträcka. Motorhuven var svår att få i låsläge, låspinnen på huvsidan behöver justering och fastdragning.

Till bilen medföljer instruktionsbok, rattkrycka/stöldskydd, reservhjul samt domkraft.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1958/1958 
  • Första registreringsdatum
    1996-08-05 
  • Avläst mätarställning
    48706 miles 
  • Regnr
    BFL823 
  • Chassinummer
    W8UG718273 
  • Kw / hk
    223 / 303 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Gul 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Utrustad med E400 V8-motor på 361 CUI (5,9L), angiven effekt 303hk. 3-stegs automatlåda som styrs med Teletouch tryckknappar placerade i centrum av ratten. Går fint i motor och växellåda. Finns litet avgasläckage lokaliserat till grenröret på höger sida.

  • Skick interiör:

    Mycket fin inredning, utbytt vid renoveringen. Tempmätare från AutoMeter. Något solblekt textilmatta. Fint bagagerum.

  • Skick exteriör:

    Fint renoverat skick. Lackeringen har enstaka stenskott, något mindre märke och samt några blåsor nedefter ena tröskeln. Bra krom och blanklister, ena grillhalvan har noppror i gjutkromet. Se bilder. Utrustad BF Goodrich diagonaldäck, sentida nytillverkning med rätt utseende. Vid kontroll av undersidan, utan tillgång till billyft, såg det mycket bra ut.

  • Skick helhet:

    Snyggt och propert exemplar av Edsel, som 1958 hade dåtidens mest kontroversiella och kritiserade kylarmaskering. Startklar för att åka på bilträffar och utställningar.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2009-05-29
Ursprungsbesiktning: 1996-07-31 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1996-08-05
Senast godkända besiktning: 2017-06-01
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 8

Fakta om modellen

När Edsel introducerades den 4 september 1957 vad det med fyra modellserier plus en särskild grupp av stationsvagnar. Den billigaste serien var Ranger, därefter följde Pacer. Dessa båda serier byggdes på ett chassie med 299,8 cm hjulbas.

Kännetecknande för alla Edsel av 1958 års modell blev den vertikala grillen som var avsmalnande nedtill och hade dubbla kromsargar. Den främre stötfångaren delades därmed i två hälfter. Tveklöst var detta en ohämmad formgivning utan praktiska hänsyn. Resultatet blev att det känsliga mittpartiet saknade skydd, och att en normal placering av främre registreringsskylten blev omöjlig. Det sistnämnda löstes genom att montera skylten under det vänstra strålkastarparet. En placering som förfulade fronten på ett avsevärt sätt. I nästan all reklam exponerades därför Edsel utan nummerskylt fram. Trots att bakpartiet var nästan lika djärvt som fronten fick den formgivningen enbart beröm. Med lätthet kunde aktern identifieras på de stora, horisontella baklamporna vars inre spetsar var lätt nedåtböjda.

Att Edsel 1958 formgivits med ambitionen att verkligen skapa något nytt framgick med all tydlighet. Karosserna hade en lång rad detaljer som ägnats stor omsorg vid utformningen. Något som även återspeglades i interiören. Alla instrument och reglage var väl samlade framför föraren och hastighetsmätaren utgjordes av en roterande sifferskiva bakom en fast visare.

Till Sverige importerades Edsel som fabriksny och cirka 30 exemplar av 1958 års modell kom hit. (1959 års modell såldes endast i 10 exemplar i Sverige.) Många av dessa har skrotats under årens lopp, men från mitten av 1970-talet har ett mindre antal Edsel importerats som samlarbilar.

Här i Sverige tycks vi uppskatta Edsel mer, än vad som är fallet i USA. Detta beror troligtvis på att bilen fortfarande är ett känsligt ämne i USA. Under de drygt två år som Edsel tillverkades förlorade Ford minst 200 miljoner dollar på projektet. Den oerhörda floppen har i dag gjort Ford Edsel till ett hett eftertraktat samlarobjekt, åtminstone i Skandinavien.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Åmotfors

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund
+46 705 70 70 84
mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-07-03.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG