Visa alla bilder
Visa film

Ducati 860 GTS — 1977

Spännande, välbevarad och välvårdad sjuttiotalare från varumärket med några dåtida och även lite senare exteriöra uppdateringar.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Överlag en trevlig och i flera avseenden tung körupplevelse med en vid vändcirkel. Tydlig italiensk entusiastisk och tidstypisk sporttouring-feeling."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
19 JUNI 16:10
22 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18316
VÄNERSBORG
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
60 - 80 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 23 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
33829
14 JUNI 22:49
22 000 SEK
33829
14 JUNI 22:49
1 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Ducati 860 GTS?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Överlag en trevlig och i flera avseenden tung körupplevelse med en vid vändcirkel. Tydlig italiensk entusiastisk och tidstypisk sporttouring-feeling."

Beskrivning

Den registrerades för trafik och levererades ny till sin första ägare i Sverige i oktober 1977. Den nuvarande ägarens bror köpte cykeln på åttiotalet av en tidigare ägare och det är han som lät montera kåpan och de uppdaterade fotpinnarna. Nuvarande ägare köpte cykeln 1990 och har på alla dessa år inte kört mer än kanske 100 mil. Bulken av den totala körsträckan på knappt 4 600 mil kördes under hojens första aktiva år i slutet av sjuttiotalet och början på åttiotalet. Senaste besiktningen gjordes 2025-05-10.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1977/1977 
  • Första registreringsdatum
    1977-10-01 
  • Avläst mätarställning
    45 897 km 
  • Regnr
    FGF855 
  • Chassinummer
    854277 
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och ledigt, men ägaren berättar att förgasaren behöver en ultraljudstvätt, ena chokemunstycket fungerar inte rätt. I övrigt känns bromsar, koppling och växlar bra. En tidigare ägare har modifierat broms- och fotsteg till en rejsigare typ. Det medför att kicken kommer lite långt ner och därför är den demonterad med en snygg liten metallkåpa som fixeras med liten insex stoppskruv att sätta på på kickaxeln.

  • Skick exteriör:

    Snygg och klassisk lack, välbevarad och fin. Tidstypisk och sportig kåpa med instrumenten monterade långt in. Rent och snyggt drivpaket med fina fälgar och däck. Cykeln läcker ingen olja, ett bra tecken och det tyder också på en omsorgsfull ägare.

  • Skick helhet:

    Ett sympatiskt helhetsintryck med några små åtgärder att göra, som tidigare nämnt en förgasartvätt, och ägaren menar även att en översyn av bromsbeläggen fram är nödvändig. Det finns en liten ojämn känsla vid hård inbromsning, menar han. Men det var inget som kändes vid vår korta provtur i alla fall.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1991-05-01 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1977-10-01 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1977-10-01
Senast godkända besiktning: 2025-05-10
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 13

Fakta om modellen

Ducati 860 GTS lanserades 1975 som en del av Ducatis satsning på större och mer touringorienterade motorcyklar under 1970-talet. Modellen är baserad på 860 GT, som introducerades 1974, men GTS-versionen hade en sportigare design och förbättrade detaljer. Den hade en 864 cc L-twin (90-graders V-twin) motor med desmodromiskt ventilstyrningssystem – ett kännetecken för Ducati – och luftkylning med en uppgiven effekt på 60 hk och en toppfart på 180 km/h. Kraften gick genom en femväxlad växellåda. 860 GTS utmärkte sig med sin uppdaterade estetik, inklusive kromade detaljer, ny bensintankdesign och en mer traditionell sadel, vilket gav den ett mer tilltalande utseende än den tidigare GT-modellen som kritiserats för sin kantiga design ritad av Giorgetto Giugiaro. Trots sin tekniska kvalitet och pålitliga motor blev försäljningen av 860 GTS begränsad. Den konkurrerade med japanska tillverkare som erbjöd billigare och mer avancerade modeller.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Vänersborg

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-07-03.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG