Visa alla bilder
Visa film

Citroën SM injection Electronique V6 — 1973

Citroën SM är en av de mest visionära GT-bilar som någonsin tillverkats – en sann designikon som fortfarande ser ut att komma från framtiden. Med sin dramatiska fastback-siluett, täckta bakhjul och hydrauliska fjädring väcker SM uppmärksamhet som få andra klassiker.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Under huven sitter en 90-graders Maserati V6-motor på 2 670 cc, utrustad med bränsleinsprutning för förbättrad prestanda och driftsäkerhet. Den är kopplad till en femväxlad manuell låda, vilket ger bilen goda långfärdsegenskaper och en verkligt engagerande körupplevelse."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
19 JUNI 15:30
150 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
17838
SANDARED
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
420 - 460 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 151 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
8628
15 JUNI 15:14
150 000 SEK
19528
13 JUNI 18:05
80 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Citroën SM injection Electronique?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Under huven sitter en 90-graders Maserati V6-motor på 2 670 cc, utrustad med bränsleinsprutning för förbättrad prestanda och driftsäkerhet. Den är kopplad till en femväxlad manuell låda, vilket ger bilen goda långfärdsegenskaper och en verkligt engagerande körupplevelse."

Beskrivning

Denna Citroën SM importerades och registrerades i Sverige redan 1980 och har haft totalt fem ägare sedan dess. Nuvarande ägare köpte bilen för tio år sedan, men säljer nu av hälsoskäl, vilket har gjort det svårt att få fram en fullständig historik. Med hjälp av Citroën SM-klubben har vi dock kunnat bekräfta viktiga uppgifter – bland annat att en tidigare ägare, Axel, genomförde en totalrenovering i början av 2000-talet. Det inkluderade karossarbeten, omlackering i Aqua Blue samt en motorrenovering.

En viktig detalj är att det kända problemet med oljepumpen, som är vanligt förekommande i SM/Maserati-motorer, åtgärdades redan tidigare – en kritisk åtgärd för bilens långsiktiga driftsäkerhet.

Besiktningshistoriken visar att nuvarande ägare använt bilen regelbundet under sin ägartid, med tekniska kontroller utförda 2011, 2013, 2015 och senast 2021 – därefter blev bilen besiktningsbefriad i Sverige. Mätarställningen visar i dagsläget 23?680 km. Även om detta inte kan garanteras som original, finns en uppgift från 2011 då bilen visade 19?270 km, vilket talar för att den verkliga körsträckan är 123?680 km.

I dag ger bilen ett mycket gott helhetsintryck. Lacken i Aqua Blue har fortfarande ett fint utseende, och den svarta skinninredningen är i gott skick. Inga allvarliga rostproblem finns – endast mindre blåsor längst ned på dörrarnas kanter. Undersidan är solid och ren. Bilen har alltid förvarats i garage och aldrig körts vintertid, men eftersom den inte använts mycket på senare tid rekommenderas en fullständig service och teknisk genomgång.

Det hydrauliska systemet fungerar som det ska, och bilen går bra, växlar smidigt och bromsar väl. Avgassystemet har ett mindre läckage, och de elektriska fönsterhissarna fungerar för närvarande inte (de kan dock höjas manuellt). Luftkonditioneringen har inte testats.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1973/1973 
  • Första registreringsdatum
    1980-02-09 
  • Avläst mätarställning
    23680 
  • Regnr
    KHB193 
  • Chassinummer
    00SC1772 
  • Kw / hk
    131 / 178 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Bleu Platine 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen behöver en ordentlig service och teknisk genomgång, men startar lätt och går bättre när den blivit varm. Inga ovanliga ljud hörs – endast ett mindre läckage i avgassystemet. Vid provkörning fungerade bilen som den ska, med mjuka växlingar och skarpa, responsiva bromsar. Alla hydrauliska funktioner arbetar korrekt i samtliga lägen, och motorutrymmet är rent, prydligt och visar tydliga tecken på att bilen underhållits väl. Fälgarna är i gott skick och däcken är äldre men fortfarande brukbara. Som extra bonus är bilen både skatte- och besiktningsbefriad för alltid.

  • Skick interiör:

    Interiören är ren och välvårdad, med fina svarta lädersäten som inte visar några skador – endast ett mindre märke och en lätt repa på förarstolen. Dörrsidor, inredningspaneler, innertak och mattor är i gott skick. Instrumentbrädan är oskadad och komplett, med fullt fungerande mätare och inga varningslampor som lyser under körning. De elektriska fönsterhissarna fungerar för närvarande inte, troligen på grund av ett elfel, men rutorna kan höjas manuellt med vev. Luftkonditioneringen har inte testats. Ett eftermonterat LED-larmsystem har installerats, och bagageutrymmet är prydligt med originalverktyg och reservhjul på plats.

  • Skick exteriör:

    Karossen är rak utan bucklor eller större rostproblem. Som tidigare nämnts finns det små blåsor vid dörrarnas nederkanter samt en på bakskärmen (se bilder). Lacken är blank och ger ett bra helhetsintryck, med endast mindre märken och repor samt ett litet färgavslag och en spricka i lacken på motorhuven. Vindrutan har ett stenskott och en lätt repa från vindrutetorkaren, och det finns viss veckbildning i lacken runt SM-emblemet i krom. Undersidan är prydlig med spår av äldre reparationer, men utan några strukturella rostproblem. Kromdetaljerna runt om är blanka och i gott skick. Det finns ett litet skrap på gummit runt främre stötfångaren samt en mindre spricka i det bakre plastlinsens centrum.

  • Skick helhet:

    There are a few minor things to address, but the car still presents a good overall impression.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2021-08-19
Ursprungsbesiktning: 1980-02-09 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1980-02-09
Senast godkända besiktning: 2021-07-29
Bestikningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: 5
Antal ägare: 5

Fakta om modellen

Citroën SM presenterades vid bilsalongen i Geneve 11 mars 1970. Modellen lades ned 1975 som ett resultat av oljekrisen som började några år tidigare. Motorn var en 90 graders V6:a på 2 670 cc. Bränslet blandades med luft i tre Weberförgasare. 1973 fick SM insprutning. Diravistyrning var standard på SM. Det innebar att servostyrningen var fartberoende. Den var utvecklad för att i kombination med extremt små rattutslag erbjuda extrem servoassistans vid låga farter som gradvis minskade vid högre hastighet. Dessutom återgick ratten automatiskt till mittläget.

Man kunde välja på en femväxlad manuell växellåda eller en treväxlad automatlåda.

Karosserna tillverkades av Chausson utanför Paris. Knappt 13 000 bilar hann byggas innan produktionen slutade 1975.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sandared

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Shaun Major
+46 709-72 40 07
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-07-03.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG