Visa alla bilder

BMW 2002 TI — 1970

En klassisk och häftig 2002 Ti med mängder av tidstypiska attribut för offensiv körning och sann körglädje.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En välbyggd vagn med de rätta tillbehören från 70-talet när dessa vagnar var bland det hetaste man kunde köra och äga. Idag, i det här skicket, en klassisk busbil som tål att användas. En homage till Alpina."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
19 JUNI 11:20
170 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18252
ENEBYBERG / STOCKHOLM
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
350 - 390 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 171 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
35292
15 JUNI 13:43
170 000 SEK
26836
15 JUNI 10:51
146 000 SEK
35292
15 JUNI 10:27
145 000 SEK
26836
15 JUNI 00:47
125 000 SEK
35292
15 JUNI 00:37
120 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande BMW 2002 TI?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En välbyggd vagn med de rätta tillbehören från 70-talet när dessa vagnar var bland det hetaste man kunde köra och äga. Idag, i det här skicket, en klassisk busbil som tål att användas. En homage till Alpina."

Beskrivning

Den här vagnen registrerades för trafik den 4 augusti 1970 och hade en hård ungdom. till och med 1984 hade den haft elva ägare och behövde räddas. Då klev nuvarande ägare, BMW-entusiast och en av grundarna till Club BMW Schweden, in och förvärvade bilen. Stommen var i grunden frisk men inte i originalskick, karossen, eller delar av den var utbytt. Troligen hade de specifika Ti delarna och identiteten tidigare flyttats över till en frisk kaross. Det var således inget objekt för en strikt originalrenovering utan lämpade sig bättre som en preparering för snabba vägar och Track Days. Bilen fick 1984/85 en fullständig genomgång och revs ner i beståndsdelar med reparation av motor, chassi och kaross. Den hellackerades i en blå/grön metallic samt fick en rejäl rostskyddsbehandling. Ny ägare tog vid men 1995 ställdes den undan men kom ut igen 2022, då nuvarande ägare köpte tillbaka bilen. Då blev det nya bromsar, koppling och hydraulik, kylare mm. Efter att den stått undanställd i 20 år och fått vissa skador blev det reparation och lackering igen. Nu i originalkulören Colorado på sidor och tak. Den är tidstypiskt extrautrustad bland annat med Alpina-inspirerad lackering, 5-växlad Getragsportväxellåda och diffbroms med utväxling 3,90:1 25% spärrverkan och modifierade drivaxlar. Motortrimmning typ Alpina med 2x48 Dellortoförgasare, vassare kamaxel 304 grader, bearbetade ventiler och kanaler, spaghettigrenrör, mm, effekt ca 150 hk. Kylaren är utbytt mot en från Volvo Amazon, vanligt på den tiden. De enda avstegen från perioden är digital fördelare och elektrisk kylfläkt. Elektrisk bränslepump.

Chassi och bromsar är delvis från 2002 Turbo, liksom tanken om 70 liter. Främre bromsar är således ventilerade, krängningshämmaren är 20 mm grov. Batteriet är flyttat bak. Stötdämpare och fjädrar en chassisats från G-Power, den första med Koni. Alla ändringar inklusive skyddsbågen är registreringsbesiktigade på 90-talet.

Stolarna är från en BMW E21, fyrpunktsbälte samt fotstöd. Baksätets ryggstöd är urtaget för störtbågen men medföljer.

Med bilen följer diverse nyttiga delar, original för att återställa och att förädla än mer till exempel fjäderbensbryggor, camberplattor, samt ett kit för att modifiera främre fjäderben till coilovers, se bilder. Med bilen följer också riklig dokumentation med bl.a. broschyr, handböcker, tidskrift, original verkstadshandbok etc. Dubbla nycklar. Bilen är besiktigad för sista gången och godkändes för MHRF-försäkring våren 2024.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1970/1970 
  • Första registreringsdatum
    1970-08-04 
  • Avläst mätarställning
     
  • Regnr
    DZE355 
  • Chassinummer
    1688705 
  • Kw / hk
    110 / 150 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textilklädsel och textilmattor 
  • Färg
    Orange med blå/gröna partier 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och gick piggt och fint i motor och drivlina. Vid kortare provkörning kändes allt fungera smidigt och bra såsom väghållning, styrning, koppling, växellåda och bromsar. En litet skrap vid tvåans växel som dock blir bättre när lådan är varm. Bilen är sänkt och hård, vilket gör att däcken tar i något vid fulla ratt utslag.

    Undersökt undertill på saxlyft och det såg bra ut och inga kommentarer från bilprovning. Fanns något läckage vid växellåda.

  • Skick interiör:

    Inredning delvis i original med med stolar från nyare BMW, E21. Dörrsidor och hatthylla är är bättre begagnade i originalutförande utan hål för högtalare. Fina mattor. Innertaket i bra skick med någon mindre skavank. Ratt (läder), reglage, instrumentbräda och mätare i fint och fungerande skick. Störtbåge och Sabelt fyrpunktsbälte på förarsidan. Radio ej i funktion.

  • Skick exteriör:

    Fin lackering i BMWs klassiska orangekulör med partier i blå/grönt med någon brukspatina. Glas, blankt, emblem och lister samt belysningsdetaljer i fint skick. Hjulen är renoverade original 5.13 tum med de mycket sällsynta navkapslarna som enbart satt på 2002Ti, dellackerade i silver istället för kromade. Motor- och bagageutrymmen i fint skick. Bagage omgjort för större tank och batteri. Reservhjul från en Turbo för bättre vikt.

  • Skick helhet:

    Den här vagnen har utseende, aura, mekanik och prestanda som höjer pulsen rejält på dem som var med på 70-talet samt för alla de som genom åren har sett och hört historierna om dessa ikoniska vagnar. Klassiker och eftertraktade samlarvagnar idag

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2024-04-19
Ursprungsbesiktning: 1970-08-04 (regbes) (Ombes:19910812)
Datum i trafik första gången: 1970-08-04
Senast godkända besiktning: 2024-04-19
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 11

Fakta om modellen

Efter att BMW fått igång produktionen efter andra världskriget erbjöd man en vild flora av mc-bilar, småbilar, stora dyra vagnar och sportbilar. I början av 60-talet började de renodla och Neu Klasse, en större mellanklassvagn med en för tiden slank och rymlig kaross med modern design, blev en framgång. I mitten av 60-talet insåg BMW att de behövde även en lite mindre vagn, för att möta efterfrågan från den växande medelklassen. Ur sin framgångsrika Neu Klasse tog de fram en ny vagn, som till en början fick 1600 motorn från den större vagnen men med två dörrar, kallades helt enkelt 1600-2. Resten är historia och en succé. Med tiden införlivades 2:an i modellbeteckningen och bilarna kom att heta 1502, 1602, 1802 och 2002 allt efter motorstyrka. Ett antal olika epitet och bokstäver hängdes på allt efter utrustning. Det gjordes tvådörrars vagnar, cabrioletversioner och en tvådörrars Touring och som picken över i:et lanserades även en turbomatad version 1973. Modell 02 tillverkades fram tom 1977 med mindre kosmetiska uppgraderingar. Oavsett motorbestyckning, så var det en pigg och körglad vagn med fina vägegenskaper. Så förare med sportiga ambitioner gillade modellen, så också tävlingsfolket.

Version 2002 Ti 1970 hade en fyrcylindrig radmotor, överliggande kamaxel, 1990 ccm och 120 hk DIN vid 5.500 varv/min. Dubbla förgasare Solex. Fyrväxlad manuell med bakhjulsdrift och individuell hjulupphängningar. Förstärkt bromssystem och hjulupphängningar. Versionen var sin tids högprestandabil med stor vardagsduglighet. Modellen utgjorde grunden för de motorsportsframgångar BMW hade med 02-serien. Bl.a. var det en framgångsrik rallybil och kördes internationellt av bl.a. Björn Waldegård och Ingvar Carlsson. På grund av av sina egenskaper som tävlingsbil är idag få bilar bevarade. Just 2002 Ti versionen tillverkades i 16 448 exemplar 1968 - 71.

Totalt tillverkades 868.000 02:or 1966-1977.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Enebyberg / Stockholm

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-07-03.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG