Visa alla bilder
Visa film

Volvo PV 445 Truck B20 — 1954

En tuff customiserad Volvo 445 Truck, i Stepside stil med B20 motor. Besiktigad och körklar.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Råbarkad men välbyggd vagn med influencer från Amerikansk countryside. Här i en svensk solid tappning, primärt med Volvo mekanik och klassiska attribut som kromade breda fälgar och däck, träbyggt flak och sidor. Självklart med en motorkolv som växelknopp. Det finns detaljer uppgradera, för den som så önskar."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
53 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17134
SOLLENTUNA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo PV 445 Truck B20?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Råbarkad men välbyggd vagn med influencer från Amerikansk countryside. Här i en svensk solid tappning, primärt med Volvo mekanik och klassiska attribut som kromade breda fälgar och däck, träbyggt flak och sidor. Självklart med en motorkolv som växelknopp. Det finns detaljer uppgradera, för den som så önskar."

Beskrivning

Den här 445:an, ursprungligen med leveranschassi från Volvo och Grip-kaross, registrerades första gången 1954. Dess tidiga historia är fn. okänd. Den registrerades om i augusti 1974. Enligt uppgift byggdes den då om till en mild custom och brukades av billackeraren Ivve Hallberg. Han var känd för sina spektakulära lackeringar av bl.a. Hot Rods och utställningsbilar 70/80-tal. Han brukade den, enligt samma uppgifter, som firmabil. Senaste ägare förvärvade bilen i januari 1989 och byggde, med en granne och kompis som var mekaniker, vidare på vagnen till det utseende med blå lackering och teknik med B20 motor som bilen har idag. Dragkrok.

Besiktigad, påställd och körklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1954/1954 
  • Första registreringsdatum
    1954-01-01 
  • Avläst mätarställning
    48 
  • Kw / hk
    49 / 67 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinnstolar i creme, bruna textilmattor 
  • Färg
    Mörkblå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen hat stått ett tag men B20 motorn startade som den skulle, om än med viss ryckighet vid gång, innan den blev varm. Alla funktioner föreföll fungera väl vid kortare körning. Möjligen kan bromsar behöva en översyn/luftas. Det gäller även för övrigt all teknik, en översyn och service är att rekommendera. Ej kontrollerad på lyft men undertill såg det som kunde ses bra ut. Bilen förefaller välbyggd och tillförlitlig.

  • Skick interiör:

    Inredningen är ombyggd med nyare bekväma stolar i skinn, träbräda och nyare instrument i klassisk stil. Nyare träratt. Dörrsidor, innertak och matta omgjort och enklare. Reglage och el fungerar, även värme. Äldre, fungerande stereo.

  • Skick exteriör:

    Lackeringen är bra och blank men det finns bruksslitage. Glas-, blankt- och övriga detaljer i liknande skick. Det träbyggda flaket med räcken välbyggt och i charmigt skick med bruksslitage. Fina fälgar med bra däck, ålder okänt. Lös grill medföljer, finns lite bulor och slitage på den.

  • Skick helhet:

    Den här vagnen platsar både som nyttofordon och på entusiastträffen. Oavsett om det är Volvo eller countrystilen man vurmar för, eller båda, så är det här en kaxig entusiastbil och klassiker. Kör som den är eller förädla än mer.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2018-04-24
Ursprungsbesiktning: 1974-08-07 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1954-01-01
Senast godkända besiktning: 2018-04-23
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 6

Fakta om modellen

Volvos Herrgårdsvagnar - ett begrepp. Det började med Volvo Duett 1953. Ingenjör Erik Skoog formgav och konstruerade en kombinerad yrkes- och fritidsbil baserad på PV 444, kallad PV 445. Redan från 1949 hade Volvo levererat chassin, för olika påbyggnationer, primärt för yrkesbruk. Den "civila" Duetten följde i stora delar utvecklingen hos modell PV 444/544. Från årsmodell 1961 kom modellen att få beteckning P 210 och stod på egna ben och överlevde så småningom PV 544. Till modellåret 1963 kom även den nyare Amazonen i en Herrgårdsversion men fortfarande fanns efterfrågan på rymligare och mer högbyggda Duetter. Inte minst var den ett välkänt nyttofordon hos bl.a. Polisen, Televerket och Posten. Duetten och Amazon tillverkades parallellt fram t.o.m 1969. Den sista Duetten lämnade bandet den 11 februari 1969. När 70-talet var här, fick även Amazonen pensioneras.

Redan när det begav sig var Duetten, som hade ram, populär att bygga om. Det byggdes bl.a. cabrioletversioner och så småningom både Epa-traktorer och Hot Rods.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sollentuna

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-07-04.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG