Visa alla bilder
Visa film

Volvo 66 Kombi 1.3 Variomatic — 1978

Unik lågmilad Volvo 66 med endast 2596 mil på mätaren. Ägarinnan som köpte bilen ny ägde ända fram till 97 års ålder.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En osannolikt välbevarad Volvo 66 som använts utan egentlig tanke på att sparas inför framtiden, men som tack vare försiktigt brukande och omsorgsfullhet plötsligt var en eftertraktad veteranbil. Endast använd av 1 brukare som köpte bilen ny 1978 och körde den ytterst sparsamt fram tills hon fyllde 80 år. Besiktningsbefriad och körklar."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
55 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17086
ÅRJÄNG
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 66 Kombi?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En osannolikt välbevarad Volvo 66 som använts utan egentlig tanke på att sparas inför framtiden, men som tack vare försiktigt brukande och omsorgsfullhet plötsligt var en eftertraktad veteranbil. Endast använd av 1 brukare som köpte bilen ny 1978 och körde den ytterst sparsamt fram tills hon fyllde 80 år. Besiktningsbefriad och körklar."

Beskrivning

Vid fåtal tillfällen dyker det upp fordon av denna kaliber. De var ganska oansenliga som nya, inte heller de dyraste i försäljningshallen hos bilhandlaren. Det som skiljer ut dem från andra bilar är att de drog vinstlotten när det gäller ägare.

Denna Volvo 66 är just en sådan bil. 1978 stod den ny och glänsande hos Volvohandlaren i Göteborg. I utställningen fanns även Volvos prestigemodeller representerade, både 264 GLE och den sportiga 242 GT. En dam med det franskklingande förnamnet Eddys klev in hos bilhandlaren. Hon ville byta in sin framlidne makes Volvo 244 mot en automatväxlad vagn. Hon fick se den vackra ljusgula Volvo 66'an och bestämde sig för att köpa den. Liten och behändig att parkera, automatväxlad med steglös variomatic-drift och med rimlig bränsleförbrukning (enligt den på vindrutan anslagna bränsledeklarationen) var sådant som fällde avgörandet. Bilens nya ägarinna blev genast förtjust i vagnen och körde den endast sommartid. Hon använde den sparsamt och körde den ibland till sommarstugan utanför Borås. Både på hemadressen och vid sommarvistet fanns garage där hon alltid förvarade bilen.

När hösten kom med regn och rusk ställde hon av bilen. Där stod den tryggt förvarad fram till våren. När damen efter några år blev pensionär och flyttade till Värmland, närmare bestämt till Blomskog, tog hon med sin lilla gula vagn. Här användes bilen lika sparsamt och kördes mest till lanthandeln och vid besök hos närboende släktingar.

När Eddys fyllde 80 år bestämde hon sig för att sluta köra bil. Men bilen hade hon inte hjärta att sälja, så den fick stå kvar i garaget. 2013 gick Eddys ur tiden och bilen övertogs av sonen. 2022 plockade man fram bilen, gjorde en översyn och lät besikta den. Det som ligger kvar i bilen såsom parkeringsbiljett, ficklampa, solglasögon med mera är kvarlämnat av bilens första ägarinna och tillika enda brukare. I bilregistret står angivet 5 registrerade ägare. Detta inkluderar Volvoåterförsäljaren, Eddys Hillensjö, sonen Ulf, ytterligare en släkting samt nuvarande ägare.

Nuvarande ägare har varken plats eller tid att sköta om den unika vagnen. Han hoppas att den kommer till någon som sätter värde på och tar hand om den unika orörda lågmilaren.

Bilweb auctions tackar Ulf Hillensjö som berättat historien om sin mors bilägande.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1978/1978 
  • Första registreringsdatum
    1978-04-10 
  • Avläst mätarställning
    25 965 km 
  • Kw / hk
    42 / 57 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Gul 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    4-cylindrig radmotor på 1,3 liter med 57 ystra hästkrafter. Därtill den den steglösa variomatic-transmissionen, som verkligen är helt automatiskt med sin centrifugalkoppling och kilremsdrift i skön förening. Motorn är nyservad och det är nya drivremmar monterade till variomaticen. Gick fantastiskt fint vid provkörningen. Motorn går fint som en symaskin och låter lika högt som ett jetplan på väg att lätta från marken vid högre hastighet. Men det är precis så här de ska låta.

  • Skick interiör:

    Helt original och orörd. Lastnätet och hatthyllan finns kvar. Lika fin i lastutrymmet.

  • Skick exteriör:

    Underbart orörd originallackering. Endast polerad. Vi drar slutsatsen att det är frånvaron av sol vid den ständiga garageförvaringen som hållit den så intakt. På motorhuvens vänstra sida vid pressvecket och på förardörrens överkant finns ytterst lite ytrost. Se bilderna. Detta har ägaren valt att inte åtgärda eftersom han tycker bilen är trevligare orörd. Nya däck runtom inklusive reservhjulet.

  • Skick helhet:

    Mycket fin orörd Volvo 66 som framkallar ha-begär.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2022-07-15
Ursprungsbesiktning: 1978-03-30 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1978-04-10
Senast godkända besiktning: 2022-06-28
Besiktigad tom: 2024-06-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 5

Fakta om modellen

Volvo 66 tillverkades i två olika versioner: en 2-dörrars sedan och en 3-dörrars kombi. Bilarna var bakhjulsdrivna. Det speciella för denna bil är den steglösa variomatic-transmissionen, som verkligen är helt automatiskt med sin centrifugalkoppling och kilremsdrift i skön förening med differentialspärr. Skjuter man spaken framåt går bilen framåt. Drar man spaken bakåt går bilen åt andra hållet, faktiskt lika fort som framåt. Ett roligt och udda fordon som snabbt fick namnet Remjohan av svenska folket.

Med sin 1,1 liters Renaulttillverkade motor på 47 hk och variomatic automatlåda tog det endast 23,8 sekunder att från stillastående komma upp till 100 km/tim. Topphastigheten uppgavs vara 137 km/tim.

Från årsmodell 1976 ändrades namnet till Volvo 66 och bilen tillverkades med små förändringar ända fram till 1980. Bilen efterträddes av Volvo 340, som även den var en konstruktion som Volvo ärvde från DAF. Läs gärna följande reportage:

https://www.klassiker.nu/reportage/rädda-en-dafvolvo-66

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Årjäng

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-07-04.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG