Visa alla bilder
Visa film

Mercury Comete Caliente Cabriolet — 1965

En fin och trevlig glidarvagn i en cool och lyxig känsla med klassiska attribut som V8:a , Merc-O-Matic, El-sufflett och härliga 60-tals kulörer.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"När eran av dollargrin och fenor ebbade ut i skarven av 50/60-tal fick även amerikanska vagnar en mer återhållsam och kompakt design. Den här vagnen från mitten av 60-talet, är en fin representant från den tiden. Färgkombination och skick gör den till en trivsam Cabriolet och glidarbil. Den vrålar inte ut, här kommer jag men den utstrålar värdighet och harmoni och talar vänligt till omgivningen."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
140 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17123
GUSTAVSBERG
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mercury Comete Caliente Cabriolet?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"När eran av dollargrin och fenor ebbade ut i skarven av 50/60-tal fick även amerikanska vagnar en mer återhållsam och kompakt design. Den här vagnen från mitten av 60-talet, är en fin representant från den tiden. Färgkombination och skick gör den till en trivsam Cabriolet och glidarbil. Den vrålar inte ut, här kommer jag men den utstrålar värdighet och harmoni och talar vänligt till omgivningen."

Beskrivning

Den här vagnen registrerades i Sverige i juli 1987. Senaste ägare förvärvade bilen i juli 1999. Han var en känd entusiast och profil inom motorhobbyn i många decennier och började bygga Hot Rods redan på 50-talet. I sin verksamhet, var han känd för att bygga störtbågar men han hade en allround kunskap inom racing, motor & mekanik och skötte alltid om sina bilar.

Han lät bl.a. Danielssons Bilcenter AB renovera automatlådan och byta kylare 2013. Även styrservon är renoverad. Vagnen är även omlackerad av Norlings och fick en ny klädsel och sufflett genom Alfa Bilklädsel.

Med bilen följer diverse dokumentation och kvitton.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1965/1965 
  • Första registreringsdatum
    1988-04-26 
  • Avläst mätarställning
    63635 km 
  • Kw / hk
    177 / 241 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Vinylklädsel med textilmattor i grönt. 
  • Färg
    Grön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och lät fint i motor och annan mekanik. Blev ej möjlighet att provköra men vid en liten tur på gårdsplanen föreföll allt fungera väl. Som alla fordon som stått en tid är en översyn att rekommendera. Ej kontrollerad på lyft men det som kunde ses gav ett robust och bra intryck.

  • Skick interiör:

    Inredning i bra original utförande med omklädda säten. Dörrsidor, paneler, mattor och instrumentering är i fint skick med brukspatina. Nyare Stereo, ej testad.

  • Skick exteriör:

    Blank och fin lackering. Krom-, glas-, belysnings-, och emblemdetaljer i bra skick. Fin nyare sufflett och välfungerande el-manövrering. Bra fälgar med fina ekernavkapslar, skada på "centrumspinner" förarsidan fram, bra däck.

  • Skick helhet:

    Trots att det är en kompaktvagn från den eran, hade vagnarna i mitten av 60-talet börjat växa till sig och den här får väl sägas vara en midsize vagn. Sympatisk och lite exklusiv i looken, är den här 60-åringen en representativ vagn från tiden och Ford-koncernen, en fin klassiker och entusiastvagn.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1994-04-01 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1987-06-17 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1988-04-26
Senast godkända besiktning: 2017-03-16
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

Mercury blev ett nytt märke hos Ford 1938. De ville ha en vagn mellan Ford och Lincoln, som kunde konkurrera med Buick och Oldsmobile som ju fanns mellan Chevrolet och Cadillac, hos huvudkonkurrenten GM. Mot slutet av 50-talet när Ford hade sin nya Edsel på G, beslöt man sig för att knuffa Mercury uppåt i värdekedjan närmare Lincoln. Mycket av design och olika detaljer andades den "rymd- och raketålder" världen var inne i då. Vagnarna var och mycket riktigt rikligt utrustade med mycket krom. Mot slutet av 50-talet blev det ju sisådär för Ford, bl.a. med den nya modellen Edsel som floppade. Samtidigt hade krom och fenhysterin nått vägens ände och relativt snabbt ställdes bilproduktionen om till en mer avskalad och kompakt design. Kompaktmodellen Comet, som var utvecklad av just Edsel-divisionen som lades ner hösten 1959, fick då istället stå på egna ben. From årsmodell 1962 blev den en version i Mercurys modellprogram. Allt från Edsel-tiden var bortplockat och Comet blev en framgång, som Ford-koncernen behövde. I eran med kompaktvagnar hade man träffat rätt. Till årsmodell 1964, generation två, kom en uppgraderad version med kantigare look, en del gemensamt med den nya Ford Falconmodellen. Nu introducerade Mercury en version av Comet som hette Caliente, som bestod i mer krom och utsmyckning samt olika möjliga tillval. Till årsmodell 1965, kom ytterligare uppgraderingar bl.a. med dubbla stående strålkastare. Vagnarna motoriserades med raka sexor och V8:or samt manuell fyrväxlad låda eller 3 stegs automat Merc-o-Matic. På den här tiden var det ständiga uppdateringar av modeller, så till årsmodell 1966, generation tre, kom ytterligare nyheter. Versionen Caliente försvann när årsmodell 1968 och generation fyra introducerades. Då var det dags för nya tilltalsnamn i modellfloran.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Gustavsberg

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-07-04.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG