Visa alla bilder
Visa film

KVD 440C Tjorven — 1971

En färgglad postiljon och nostalgikick från 70-talet, som förefaller vara i ett relativt orört originalskick.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En fin och trevlig vagn från det tidiga 70-talet. Stram hållning men enkel och serviceinriktad, precis som en tjänsteman inom Posten skulle vara. Minns hur jag med min moped körde ikapp med dem i villakvarteren, där vi bodde. En Tjorven med det karaktäristiska ljudet från remdriftsmotorn, blev ett kärt återseende och minnen väcktes till liv. Den här vagnen är i ett fint skick som i stora delar förefaller vara i original. Den har inte körts ordentligt på några år och behöver en översyn."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
80 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17121
HANINGE
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande KVD 440C Tjorven?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En fin och trevlig vagn från det tidiga 70-talet. Stram hållning men enkel och serviceinriktad, precis som en tjänsteman inom Posten skulle vara. Minns hur jag med min moped körde ikapp med dem i villakvarteren, där vi bodde. En Tjorven med det karaktäristiska ljudet från remdriftsmotorn, blev ett kärt återseende och minnen väcktes till liv. Den här vagnen är i ett fint skick som i stora delar förefaller vara i original. Den har inte körts ordentligt på några år och behöver en översyn."

Beskrivning

Enligt uppgift är detta en av Postens bilar, som gjorde tjänst som brevbärarbil. Nu besiktigad och körklar. Finns något dokument med bl.a elschema och hur fastsättning av "postkassett" skulle göras.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1971/1971 
  • Första registreringsdatum
    1998-08-07 
  • Avläst mätarställning
    88408 km 
  • Kw / hk
    25 / 34 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Svart vinyl med brun textil och gummimattor 
  • Färg
    Gul 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startade utan problem och rullade på, som det var tänkt. Funktioner som remdrift, styrning och bromsar likaså. Det elektriska behöver en översyn och en allmän service är att rekommendera. Motorutrymmet i bra skick för sin ålder. Ej kontrollerad på lyft men av det som kunde ses, såg det bra ut.

  • Skick interiör:

    Enkel inredning men i bra skick. Förarsäte har haft överdrag och den bruna tjänstemannaklädseln på förarsäte och passagerarpallen i bra skick. Innertak även det i samma bruna kulör i bra skick. Instrument och reglage förefaller vara intakta och fungerar. Bagage/förvaringsutrymme i bra skick.

  • Skick exteriör:

    Fin lackering med lite brukspatina. Glas-, blankt-, gummi-, emblem och andra detaljer i samma nivå. Upplevs som relativt orörd och genuin. Bra fälgar och däck, lite bulor på navkapslar.

  • Skick helhet:

    Det var inte bara Saab och Volvo som tillverkade bilar i Sverige under folkhemseran. Även Kalmar Verkstads AB bidrog med hjälp av holländska Daf. Just dessa nyttofordon, varav Posten var största kund, bidrar till nostalgikänsla och upplevelser idag. I det här skicket är det en trevlig klassiker och entusiastbil.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2018-10-23
Ursprungsbesiktning: 1998-07-15 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1998-08-07
Senast godkända besiktning: 2020-12-23
Besktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 5

Fakta om modellen

KVD, som står för Kalmar Verkstads AB och Daf, är historien om hur det under folkhemseran gjordes olika satsningar efter behov som uppstod, inte sällan med politisk och statlig inblandning. Statliga Kalmar Verkstad AB startar i mitten av 60-talet ett gemensamt projekt med statliga Poststyrelsen om att konstruera en bil, primärt för brevbärare inom Posten. I Kalmar tillverkades bl.a. perrongtruckar, så steget till att bygga en bil var inte så långt, eller? En prototyp med motor från Daf togs fram och testades och 1967 får så KVD en första beställning om 1.000 bilar, av Posten. När väl tillverkningen av modellen påbörjas, är prototypens kaross i svetsad och popnitad plåt övergiven, till förmån för kaross i glasfiberarmerad plast. Motor från Daf 44 om ystra 34 hk blir drivkälla. Flera olika prototypversioner och storstilade planer tas fram men det blir inget av dem, utan det blir bara den vagn vi känner som Tjorven som produceras. Modell 441 hade ett passagerarsäte, den ursprungliga endast en fällbar pall. Ett antal förbättringar och uppgraderingar görs men det hjälper inte och tillverkningen läggs ner under 1971. Fortfarande 1972 finns 225 bilar kvar i lager och de sista togs i bruk så sent som 1975.

Tjorven förresten, varför det namnet? Tjorven var en populär karaktär i Astrid Lindgrens böcker om livet på Saltkråkan och snabbt blev det ett smeknamn, kanske var hela uppenbarelsen lite tjorvig.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Haninge

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-07-04.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG