Visa alla bilder
Visa film

Buick Riviera — 1972

En klassisk och imposant vagn från Buick som utstrålar självförtroende och the American Dream. Samma ägare har njutit av sin vagn, skött om den och kört den sparsamt (finåka), i snart 35 år

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En imposant Riviera med den karaktäristiska "boat-tail" rutan bak, som ger bilen en speciellt uttryck. Mycket gjort för motorns driftsäkerhet samt prestanda för drygt 5 år sedan men lite körd sedan dess. Skicket i övrigt är mycket gott och bilen var ägarens ögonsten. Vilket är lätt att förstå - här tog GM och Buick för sig."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
251 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17124
GUSTAVSBERG
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Buick Riviera?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En imposant Riviera med den karaktäristiska "boat-tail" rutan bak, som ger bilen en speciellt uttryck. Mycket gjort för motorns driftsäkerhet samt prestanda för drygt 5 år sedan men lite körd sedan dess. Skicket i övrigt är mycket gott och bilen var ägarens ögonsten. Vilket är lätt att förstå - här tog GM och Buick för sig."

Beskrivning

Den här vagnen registrerades för trafik i Sverige i maj 1989. Senaste ägare förvärvade den i oktober 1990. Han var en känd entusiast och profil inom motorhobbyn i många decennier och började bygga Hot Rods redan på 50-talet. I sin verksamhet, var han känd för att bygga störtbågar men han hade en allround kunskap inom racing, motor & mekanik och skötte alltid om sina bilar.

Han lät Danielssons Bilservice AB renovera styrsnäckan 2009, då byttes också grenrörspackning på vänster sida. Samma firma gjorde 2018 en renovering av topparna med fräsning av säten, slipning av ventiler, fräsning av ventilstyrningar, insugskontroll, ventilfjädrar + shimsning fjädertryck. Dessutom byte till brytarlöst tändsystem, nya stift, kablar och tändspole. Byte av vattenpump och kylarslangar samt olja och filter mm.

Nytt vinyltak och omklädda säten av Alfa Bilklädsel.

Medföljer diverse dokument och kvitton.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1972/1972 
  • Första registreringsdatum
    1989-05-30 
  • Avläst mätarställning
    93,543 km 
  • Kw / hk
    165 / 224 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Helskinn i svart och brunt, textilmattor 
  • Färg
    Ljusgrön metallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lät och lät fint i motor och annan mekanik. Blev ej möjlighet att provköra men vid en liten tur på gårdsplanen föreföll allt fungera väl. Som alla fordon som stått en tid är en översyn att rekommendera. Ej kontrollerad på lyft men det som kunde ses gav ett robust och bra intryck.

  • Skick interiör:

    Inredningen i fint original utförande med omklädda säten. Även dörrsidor, paneler, mattor och innertak i fint skick med brukspatina. Instrument och reglage i fint skick. All el förefaller fungera, AC.n bör kontrolleras.

  • Skick exteriör:

    Blank och fin lackering. Nyare vinyltak. Krom-, glas- och belysningsdetaljer och övrig utrustning i fint skick. Fina klassiska Buick-fälgar och bra däck.

  • Skick helhet:

    Med sin karaktäristiska linjeföring och "boat-tail" är det här en klassiker och motorhistorisk intressant vagn. Både för sin design men också för Riviera-eran. I det här skicket är den en intressant entusiast- och samlarbil.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2000-04-03
Ursprungsbesiktning: 1989-05-30 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1989-05-30
Senast godkända besiktning: 2020-04-21
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 4

Fakta om modellen

Buick startade sin tillverkning redan 1899 och är således en av de äldsta kvarvarande biltillverkarna. När General Motors bildades 1908 var Buick ett av varumärkena i koncernen och positionerades snäppet under GMs prestigemärke Cadillac.

Det var 1931 som Buick lanserade sin raka åttacylindriga motor. Buick hade haft försäljningsnedgångar efter finanskrisen 1929 och de första åren av 30-talet. Till årsmodell 1936 konstruerade man en ny kaross och stil, vilket blev en försäljningsframgång. Designen stod GMs gigant Harley Earl för.

Efter andra världskriget kom man så sakteliga igång med biltillverkning igen, först ut var omarbetade förkrigsmodeller men mot slutet av 40-talet kom det nya karosserna. Till årsmodell 1949 kom Buick Roadmaster i en Hard Top version, utan B-stolpe, vilket var en av de första modellerna som hade den designen. Beteckningen för dessa blev Riviera. Så inledningsvis användes epitetet Riviera inte en på egen modell. Riviera kom att användas som en utrustningsversion under hela 50-talet. Fast from 1963 blev det en egen modell och en sk. personal luxury car. Den nya modellen blev snabbt en success. Två dörrars HT Coupé med sportiga attribut såsom individuella framstolar med mittkonsol, starka motorer och lyxig inredning i skinn. Bakom designen stod denna gång GMs stylingchef Bill Mitchell, som hade sneglat på såväl italiensk design som brittiska lyxbilar. Första generationen byggdes som årsmodeller 1963-1965. Den andra generationen med större kaross och mer av fastback look tillverkades modellåren 1966 - 1970. Till modellåret 1971 kom så generation tre med den karriäristiska "boat-tail" stylingen baktill. Förutom det blev karossen än mer svepande. Bakdelen sägas vara en "återanvändning" av stylingen från Corvette Sting Ray 1963. Motorn var Buicks egen 455ci som, nu med EPAs utsläppskrav, gav 225 hk. Med Gran Sport paketet 250 hk. Till årsmodell 1972 kom en ny grill och ny stötfångare fram. Den tredje generationen byggdes fram tom årsmodell 1973. Därefter byggdes Riviera i olika generationer fram tom med årsmodell 1999 med ett märkligt avbrott årsmodell 1994, då Riviera inte byggdes.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Gustavsberg

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-07-04.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG