Visa alla bilder
Visa film

Volvo 850 Racing T5 — 1992

En nästan halvofficiell tävlingsbil. Det här kan mycket väl vara det lägsta kända chassinumret av en körbar Volvo 850 som existerar. Byggd på en sällsynt förseriebil och fullproppad med exklusiva delar från Volvos hemliga utvecklingsavdelning och motorlabb. Och som om det inte vore nog – den bär även en kunglig touch. Ja, just den här bilen har körts av kungen.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Den bär stolt spåren av många år i aktiv tjänst på Mantorp Park – en riktig banveteran. Även om den visar tecken på användning, är den gediget byggd från början och har under hela sitt aktiva liv vårdats med omsorg."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
12 JUNI 13:30
2 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
18349
LINKÖPING
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
150 - 180 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 3 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
31686
06 JUNI 20:50
2 000 SEK
5807
06 JUNI 20:49
1 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 850 Racing?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Den bär stolt spåren av många år i aktiv tjänst på Mantorp Park – en riktig banveteran. Även om den visar tecken på användning, är den gediget byggd från början och har under hela sitt aktiva liv vårdats med omsorg."

Beskrivning

Bilen byggdes 1995 av Johnny Haraldsson på Sportpromotion i Halmstad, med en tidig, handsvetsad förseriekaross som grund. Volvo bidrog med tre prototyp-/testbilar av modellen T5R som donatorbilar till projektet. För att minska vikten valdes lättmetall till framskärmarna – samma material som användes i Volvos Super Touring-bilar.

Motorn kommer direkt från Volvos motorlabb. Även om specifikationerna delvis är odokumenterade, är den utrustad med en vassare kamaxel, en större Garrett 19-tums turbo och en fabriksprogrammerad ECU. Wastegaten är justerbar och inställd på 1,2 bar laddtryck, med en uppskattad effekt på runt 320 hästkrafter.

Flera unika detaljer vittnar om bilens tidiga utvecklingshistoria. Den har T-Gul stötfångare, och en gul bogseröglepil avslöjar bilens ursprungliga kulör under lacken. Bilen lackerades om i den ikoniska T5R-röda färgen – ett helt år innan kulören, senare känd som "T-Röd", lanserades för allmänheten. Den förregistrerades och importerades av Volvo Cars redan 1992. Trots att den aldrig tilldelades ett registreringsnummer finns bilen dokumenterad i Transportstyrelsens historiska register.

Som en extra krydda i historiken har bilen vid ett flertal tillfällen körts av H.M. Konung Carl XVI Gustaf – en sann bilentusiast – vid exklusiva testtillfällen.

Bilen har stått i garage de senaste fem åren. Den var något dammig vid fotograferingstillfället, men säljaren kommer att se till att den rengörs och poleras innan leverans. En stor fördel: bilen har aldrig körts på allmän väg eller vinterväglag, vilket innebär att det inte finns några rostproblem. Gummitätningarna – särskilt runt takrailsen – är fortfarande mjuka, hela och fria från sprickor.

Ursprungligen byggd för bana och tävlad i 850 Turbo-serien, har bilen främst använts för track days och passageraråkningar på Mantorp Park. Imponerande nog har den fortfarande originalinstrumentbräda med fullt fungerande mätare. Elhissarna fungerar, och reglagen har snyggt flyttats till handskfacket.

Den nuvarande ägaren tror att det är möjligt att registrera bilen för vägtrafik. För detta krävs standardbälten, mattor och ett bakre avgasrör. Kostnaden för delar och registreringsprocess uppskattas till cirka 20 000–25 000 kr. Bilen är redan utrustad med katalysator och samtliga lampor och blinkers fungerar.

Som köpare har du två fantastiska val: behåll den som en renodlad banbil, eller registrera den för gata – och få ett riktigt monster att köra med i vardagen. Vid hård acceleration är den så kraftfull att bakhjulen kan spinna även på fyran. Bilen har tagits väl om hand under hela sin aktiva livstid.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1992 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
    37320 
  • Regnr
    Oregg 
  • Chassinummer
    YV1LS5502N2000639 
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Momo Textil 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen startar omedelbart och går jämnt, med en stabil motor och stark prestanda under provkörning. Växlingarna är precisa, styrningen känns trygg och bromsarna är fasta och effektiva. Kamremmen byttes senast för åtta år sedan och har därefter bara gått en kort sträcka, men av försiktighetsskäl bör ett byte planeras in – gärna tillsammans med ny vattenpump och en vanlig service.

    Motorutrymmet är rent och välskött, och den ursprungliga bränsletanken är nu återmonterad. Bilen står på ett set snygga aluminiumfälgar som har några repor, och den är just nu utrustad med äldre men fortfarande brukbara däck.

  • Skick interiör:

    Interiören är avskalad och funktionsinriktad – precis som man förväntar sig av en seriös banbil. Den är utrustad med Momo-stolar, sexpunktsbälten och en specialbyggd Heico-bur. Det ursprungliga takluckan har ersatts med en metallplåt för ökad vridstyvhet.

    Överraskande nog har bilen fortfarande kvar sin originalinstrumentbräda, komplett med farthållare, värmefläkt, färddator och fungerande elhissar (reglagen är numera diskret placerade i handskfacket – se bild). Displayen har viss pixelfel, men är fullt läsbar och fungerar som den ska.

  • Skick exteriör:

    Karossen är anmärkningsvärt rak, utan tecken på större skador – endast några små bucklor vid bakre hjulhusen. Det viktigaste av allt: inga rostproblem. Undersidan är också ren och solid, med endast lätt ytrost på vissa fjädringskomponenter.

    Lacken är ren och representativ, med några mindre repor och skavmärken här och där. Det finns små sprickor i den nedre främre spoilern samt en mindre lackskada där takluckan ersatts med en metallplåt (se bilder).

  • Skick helhet:

    Det är inte varje dag man får chansen att äga något som det här – så här är din möjlighet. Oavsett om du behåller den som en fartfylld banleksak eller väljer att registrera den för vägbruk, är en sak säker: du kommer att le från öra till öra varje gång du trycker på gasen.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Linköping

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Shaun Major
+46 709-72 40 07
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-06-26.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG