Visa alla bilder
Visa film

Volvo 245 GL — 1990

Kanske den mest uppskattade och klassiska Volvomodellen. Just den här är i ett bra, fint och brukbart skick.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En väl omhändertagen 245."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
63 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
18215
ORSA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 245 GL?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En väl omhändertagen 245."

Beskrivning

Nuvarande ägare köpte bilen 2019. Han hade vuxit upp i en nästan identisk röd 245 för 20 år sedan. Han valde just detta exemplar då den var mer eller mindre rostfri, detta då bilen mestadels ägts och brukats i övre Norrland.

Tyvärr visade sig mycket av det mekaniska vara i betydligt sämre skick och bilen blev mer eller mindre ett rullande projekt. Detsamma gällde inredningen - det var en väl använd bruksbil.

Under årens lopp har ägaren åtgärdat det mesta på bilen. Alla bussningar byttes, liksom länkarmar, diverse stag i bakvagnen, stötdämpare och fjädrar. Fjäderbenen blästrades och lackades. Allt i bromssystemet byttes eller renoverades. Slitna strålkastare och lyktor byttes eller renoverades. Elsystemet i bakluckan byttes ut och en ny vindruta av den senare typen monterades.

Förarstolen renoverades och allt trasigt i inredningen byttes ut mot nyproducerade, NOS, eller fräschare begagnade delar. Nytt innertak monterades sommaren 2024. Utrustningen kompletterades med en farthållarsats samt en bättre originalstereo med förstärkare och 4 (moderna) 4-tumshögtalare, monterade enligt original.

Motorn lyftes ur bilen och genomgick en mindre renovering där alla packningar byttes, nya tänddelar och spridare monterades och samtliga kylarslangar byttes. Blocket målades upp, alla remmar, vattenpump och koppling byttes. En läckande tryckslang till styrservot byttes också, och likaså hardyskiva, stödlagret, och bussningarna i växelspaken. En läckande packbox på växellådan byttes också ut mot en ny. De gamla trasiga plastkåporna under motorn byttes mot nya.

Det som egentligen återstår för att få en riktigt fin 245:a nu är en omlackering. Som bilen ser ut nu så ser den fin ut på några meters håll men tittar man närmare finns det gott om stenskott efter 30 000 mil, en del mindre dörruppslag och bucklor, samt några mindre ytrostfläckar där stenskott gått genom grundlacken.

Ägaren har mestadels kört bilen sommartid för nöjesturer men även för resor till och från jobbet, samt några längre resor. Dubbade vinterdäck i gott skick följer med Volvon löst. Två uppsättningar nycklar. Ingen servicebok.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1990/1990 
  • Första registreringsdatum
    1989-11-15 
  • Avläst mätarställning
    297 596 km 
  • Kw / hk
    85 / 116 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Lättstartad. Går bra i motor och drivlina. Mycket bytt, renoverat och åtgärdat, se "beskrivning". Kringutrustningen fungerar som den ska. Rent och fint motorrum.

  • Skick interiör:

    Interiören är i ett bra och fint skick. Mycket har åtgärdats, se "beskrivning". Rent och fint. Instrumentpanelen har någon liten spricka, se bild.

  • Skick exteriör:

    Lack i ett något slitet skick, men den skämmer inte helhetsintrycket. Många små stenskott och en del mindre dörruppslag och bucklor samt några mindre ytrostfläckar där stenskott gått genom grundlacken.

  • Skick helhet:

    Körklar 245:a i ett bra bruksskick. Mycket åtgärdat och fixat. En bra bruksbil att använda som den är.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2025-03-07
Ursprungsbesiktning: 1989-10-03 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1989-11-15
Senast godkända besiktning: 2024-04-18
Besiktigad tom: 2026-04-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 9

Fakta om modellen

Sveriges mest sålda bilmodell! Den förknippas med just säkerhet, inte alltför spännande köregenskaper samt näst intill outslitlighet. Från 1984 fick alla varianter med insprutningsmotor – GLT, GLE och Turbo en ny front med förhöjd motorhuv och svart grill. Efter 1985 blev modellvarianterna färre, bland annat utgick tvådörrarsmodellen, eftersom Volvo satsade på den då nyligen lanserade, och tänkta efterföljaren Volvo 740 som större volymbil i modellprogrammet. Tillverkningen upphörde inte förrän år 1993, då man behövde plats för Volvo 850. Den 5 maj 1993 tillverkades den sista Volvo 240, en grön herrgårdsvagn. Tio år efter att Volvo lade ned tillverkningen av 240, var modellen fortfarande den näst vanligaste Volvon som rullade på svenska vägar.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Orsa

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-06-26.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG