Visa alla bilder
Visa film

Volvo PV 544F B18 — 1965

Ingenjörens Volvo PV 544 som blev familjeklenod och funnits i samma familj sen ny.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Volvo PV 544 av sista årsmodellen. Här i ett använt och lite nött skick. Behöver service efter att den brukats sparsamt de senaste åren. En snar bromsöversyn, samt invändig och utvändig rekond rekommenderas. I övrigt sätter köparen själv nivån på åtgärder för att förbättra bilen."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
25 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15997
KRISTINEHAMN
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo PV 544F?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Volvo PV 544 av sista årsmodellen. Här i ett använt och lite nött skick. Behöver service efter att den brukats sparsamt de senaste åren. En snar bromsöversyn, samt invändig och utvändig rekond rekommenderas. I övrigt sätter köparen själv nivån på åtgärder för att förbättra bilen."

Beskrivning

Ingenjör Gunnar Backman ägde en Volvo PV som han kände sig riktigt nöjd med. Den var visserligen av äldre snitt utrustad med B16 motor och 3-växlad låda, så visst hade han haft funderingar på att köpa en ny vagn. En dag 1965 ringde bilförsäljaren på Värmlands Motor i Kristinehamn och berättade att Volvo nu skulle sluta tillverka Volvo PV 544. Försäljaren påminde om att Ingenjören ju varit så nöjd med modell PV och skött servicen så nogsamt. Han undrade om han inte skulle ställa undan en ny vagn åt Ingenjören? Så blev det. Den 27 december 1965 hämtade Backman ut sin helt nya Volvo PV. Det blev en 11134 F som tilldelades registreringsnummer S 69452.

Han behöll den i 30 år. De sista åren stod den nedställd i garaget. 1996 fick brorsonen överta bilen. Han reparerade och besiktade bilen. Därefter användes den som andrabil. Märk väl att vi här skiljer på att renovera och att reparera. En reparation innebär att det nödvändiga åtgärdas. Det vill säga bromsar, rostskador och annat som hindrar brukande av bilen. 1996 plockade ägaren av samtliga skärmar och lagade karossens skärminfästningar, båda dörrarna byttes ut samtidigt. I övrigt har bilen genomgått vanlig löpande service. Den besiktades hos bilprovningen 2016 och är numera besiktningsbefriad.

I dagsläget har bilen rullat nästan 26 000 mil. Mätaren står på 2 599 mil. Eftersom den gått i samma familj sen ny, så vet man med säkerhet att mätaren slagit runt 2 gånger. Original instruktionsbok, garantibevis, servicehäfte och många besiktningsprotokoll medföljer. Det medföljer även lite extra delar.

Nästa ägare kan välja mellan att endera fortsätta använda bilen som bruksfordon och utföra löpande reparationer och service. Eller att se det som en möjlighet att renovera en PV av sista årsmodellen. En genuin, lite sliten men samtidigt helt okonstlad vagn som ägts av samma familj sen ny. Historiken kommer på köpet.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1965/1965 
  • Första registreringsdatum
    1965-12-29 
  • Avläst mätarställning
    259 960 km 
  • Kw / hk
    55 / 75 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Röd kod 52-510 
  • Färg
    Pärlvit kod 79 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Utrustad med B18 motor och 4-växlad låda. Startar lätt och går normalt. Förgasaren har enligt uppgift renoverats och fått nya spjällaxlar inbrotschade. Tändningen står aningen högt och behöver justeras vid nästa service. Efter provkörningen låg bromsarna fram aningen ann, så bromsarna behöver översyn. Avgassystemet är nyligen utbytt.

  • Skick interiör:

    Original inredning från 1965 med bruksslitage. Gummimattorna har åldrats och är lite spröda, men hyggligt intakta. Fint innertak med mindre hål ovanför förardörren. Baksätet och dörrsidorna ser ut att klarat sig bra, medan framstolarna har mer slitage. Se bilderna. Vänster sparkpanel saknas. Tidsriktig radio medföljer löst. Kupé och bagagerum behöver en rejäl rengöring. Gummimattan i bagagerum i ovanligt gott skick. Originalutrustad med trepunktsbälten.

  • Skick exteriör:

    Förefaller vara originallacken till största del. Dörrarna är omlackerade 1996 och det finns bättringar runt om. Bättringsfärgen matchar inte riktigt originallacken. Det finns blåsor och rostfläckar. Höger främre domkraftsfäste behöver åtgärd. Se bild. Främre stötfångare har blivit lite tilltryckt. Krom och blanklister i bruksskick. Bilen har en del äldre plåtlagningar, främst i golv och i bakre innerskärmar. Ytrost i reservhjulsbaljan, men verkar inte vara genomrostad. Se filmen, där vi undersöker baljan.

  • Skick helhet:

    En genuin bruksbil i oförvanskat använt bruksskick. En del anmärkningar finns, främst av kosmetisk karaktär.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2011-04-16
Ursprungsbesiktning:1965-12-29 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1965-12-29
Senast godkända besiktning: 2016-08-25
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Ägarens kommentar

1996 råkade jag plötsligt stå utan bil. Min dåvarande bruksbil hamnade på verkstad för en större reparation. Jag behövde en bil under tiden och frågade min farbror om jag fick låna hans Volvo PV 1965. Det gick bra, men den stod nedställd i garaget och behövde omvårdnad först. Jag renoverade bromsarna och åtgärdade rostskador. Sedan körde jag den som bruksbil. När det var dags att lämna tillbaka bilen så fick jag köpa den. Jag har därefter använt den spradiskt som sommarbruksbil. Min dotter har också kört den ibland. Nu känner jag att det är dags att låta bilen gå vidare. Jag skickar med en extra framvagn och bakaxel som jag fick av min svåger på 1990-talet. Skickar även med 4 fälgar med utgångna vinterdäck och några lådor med diverse delar. (Se bilderna)

Fakta om modellen

Volvo PV är den bil som lade grunden till att Volvo kunde utvecklas till att bli den biltillverkare man är idag.

Volvo PV 444 började tillverkas 1947 och den sista PV 544:an lämnade bandet 1965. Volvo PV 444 och dess efterföljare 544 var under flera decennier Volvos storsäljare.

Volvo PV i olika utföranden användes både som bruksbilar, nyttofordon och som rallybilar. Många nybakade bilförare gjorde sina första stapplande rattsvängningar och draglägesförsök i just en PV. PV:n uppdaterades genom åren och när PV544F kom i augusti 1964 hade den de nya silverfärgade fälgarna med ovala kylhål, mindre navkapslar och nya emblem.

Produktionen av modellen upphörde för att ge plats för Volvo 144, som premiärvisats hösten 1965.

Den 20 oktober 1965 rullade den sista PV:n av bandet i Göteborg. Då hade man tillverkat sammanlagt 440 000 exemplar under de 21 år som bilen var i produktion.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Kristinehamn

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-07-06.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG