Visa alla bilder
Visa film

Volkswagen Typ1 Bubbla 1303 Cabriolet 1600 — 1979

En midsommardröm i gult. Volkswagen Typ1 "Super Beetle" cabriolet i utställningsskick.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Alltid lika trevligt att kunna ge omdömet nyckelfärdigt utställningsskick på ett entusiastfordon. Passar lika bra för samlare som museum. Eller för entusiastiskt sommarbrukande. Rekommendationen är vanlig löpande underhållsservice."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
185 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16002
DEGERFORS
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volkswagen Typ1 Bubbla 1303 Cabriolet?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Alltid lika trevligt att kunna ge omdömet nyckelfärdigt utställningsskick på ett entusiastfordon. Passar lika bra för samlare som museum. Eller för entusiastiskt sommarbrukande. Rekommendationen är vanlig löpande underhållsservice."

Beskrivning

Den här bubblan såldes ny i USA. Den importerades till Sverige år 2000. Den genomgick en renovering och togs i trafik 2002 i Sverige. Vid importen byttes den amerikanska hastighetsmätaren ut mot en graderad i km. Den står nu på 15222 km. Bilen är nybesiktigad hos bilprovningen och godkänd fram till 2025-04-30. Nuvarande ägare köpte bilen i april 2023, men avyttrar nu bilen av hälsoskäl. Till bilen medföljer amerikansk instruktionsbok, svenska broschyrer, domkraft, verktygssats och reservhjul.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1979/1979 
  • Första registreringsdatum
    2000-10-09 
  • Avläst mätarställning
    15222 km 
  • Kw / hk
    37 / 50 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vit konstläder 
  • Färg
    Gul, Lemon Yellow 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Utrustad med luftkyld 1600cc boxermotor med dubbla Weberförgasare och 4-växlad låda. Angiven effekt är 50hk. Bilen levererades ny med insprutningsmotor. Nuvarande motor är tillverkad före 1979 enligt motorkoden. Bilen startar lätt och går fint utan missljud. Dessa senare typ 1 är utrustade med modernare framvagn med så kallad MacPherson-fjädring vilket ger en stadigare och mer stabil gång. Tekniskt fullt fungerande.

  • Skick interiör:

    Inredningen ser ut som ny. Enda anmärkningen är några små märken på innertaket, nederst vänster bak. Se bild. Utrustad med sportratt. Originalratten medföljer löst. Utrustad med kul tillbehör såsom originalradio med VW-emblem på knapparna, prylfack på instrumentbrädan och manuell trippmätare. Vindskydd samt oanvänd bagagehylla medföljer löst. Se bilder.

  • Skick exteriör:

    Professionellt omlackerad med mycket gott resultat. Finns ett litet märke på motorluckan, där förra ägaren tappade nummerskylten när han skulle montera den. Resultatet blev som ett litet stenskott, enligt bild. Cabben byttes vid renoveringen och är lika fin än.

  • Skick helhet:

    Bilen är i utställningsskick och förmedlar nybilsintryck.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2002-03-17
Ursprungsbesiktning: 2000-10-03 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2000-10-09 (790701)
Senast godkända besiktning: 2023-04-29
Besiktigad tom: 2025-04-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 6

Fakta om modellen

VW 1303S var toppmodellen i "VW-Bubblans" utveckling och den sista tysktillverkade folkvagnsmodellen. 1303 tillverkades i Wolfsburg mellan 1973 till och med 1975. Härefter, fram 1980 byggdes dessa bilar bara som cabriolet-modell på licens, hos Karman i Osnabruck. Från 1977 till 1979 såldes de bara i USA, då med insprutningsmotor på 60 Hkr

VW 1303 kom 1973 och var en helt genomarbetad/uppdaterad modell av bubblan. Välvd framruta, ny instrumentbräda, skivbromsar fram, Mc-Persson framvagn, IRS-bakvagn och så vidare gjorde den också till den dyraste att bygga. Efter 1974 kom också kuggstångsstyrning. Bilen sålde bra 1973 och 1974 men sedan minskade intresset. VW Golf som kom 1974 sålde så bra att VW under 1975 bestämde sig för att sluta producera 1303. De enklare 1200 och 1300 modellerna fortsatte dock att byggas i många andra länder, som Finland, Kroatien, Syd-Afrika, Mexico och Brasilien med mera. Dessa med gamla karossen med platt framruta och den gamla hjulupphangningen och motorn med mera, som låg-budgetbilar (sparkäfer). De enklare 1200/1300 modellerna byggdes fram till augusti 2003 och då hade bubblan byggs i mer än 21 miljoner exemplar.

1303 Cabriolet tillverkades på licens av Karman i Osnabruck och de sista åren enbart för USA-marknaden. De såldes under namnet "Superbeetle" och de sista levererades våren 1980.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Degerfors

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-07-06.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG