Visa alla bilder
Visa film

Mercedes-Benz 170 A Cabriolet W136 IV — 1950

En vacker skönhet med tysk kvalitet och svensk historik, som har varit i samma familjs ägo i snart 60 år.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En renovering som gjordes för snart femtio år sedan och som håller än idag. Bilen i sig är inte bara en veteranklenod, den visar också på traditionen med de fina renoveringsarbeten som gjordes förr. Inte nödvändigtvis för att det skulle vara nyskick, utan för att spegla en tidsanda."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
690 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16053
SÖDERTÄLJE
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mercedes-Benz 170 A Cabriolet ?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En renovering som gjordes för snart femtio år sedan och som håller än idag. Bilen i sig är inte bara en veteranklenod, den visar också på traditionen med de fina renoveringsarbeten som gjordes förr. Inte nödvändigtvis för att det skulle vara nyskick, utan för att spegla en tidsanda."

Beskrivning

Såld ny i Sverige i maj 1951. Maken till nuvarande ägare, köpte bilen i mitten av 60-talet. De ägarbyten som finns registrerade, är inom familjen och företag. Han körde den som bruksbil under några år, för att sedan under 70-taler låta renovera bilen. Den var under en lång tid en ofta sedd deltagare vid olika veteranbilsevenemang. Sedan ett antal år har den mest stått i ett garage på landet men är nu uppstartad igen inför försäljning.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1950/1950 
  • Första registreringsdatum
    1950-01-01 
  • Avläst mätarställning
    51 730 km 
  • Kw / hk
    38 / 52 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Helskinn med tygmattor 
  • Färg
    Mörkgrön  

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt med ett hjälpbatteri, det som sitter i är troligen ej längre laddbart. Motorn går jämnt och fint och en kortare provkörning kändes bra. Eftersom bilen har några år bakom sig och stått still en tid är en genomgång och service att rekommendera.

  • Skick interiör:

    En interiör i original med milt och vackert slitage. Viss infärgning har gjorts för många år sedan. Utsökta trädetaljer, vackra skulpterade reglage och knappar och en helt bedårande integrerad Siemens originalradio, det mesta förefaller fungera men tyvärr inte radion. Mattor i bra skick.

  • Skick exteriör:

    Fin lackering men med visst "knotter" från den tidens sprutspackel grund. Förardörren har även någon form av knottrighet i ett smalt parti mitt över. Krom i fint skick med något knotter och liten bula. Fina Boschlyktor med Marchal insatser och glas. Bra glas och däck, möjligen lite hårda. Motor- och bagageutrymmen i fint skick. Sufflett och suflettskydd i fint och funktionellt skick.

  • Skick helhet:

    Det genuina skicket som den här vagnen har och uppvisar, är svårt att återskapa. År, händelser och ägarskap har satt sin prägel, lika mycket som bilmodellen i sig. Det här är en klassiker och den har en aura och patina som bara omvårdnad och kärlek till den kan ge...

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1989-05-31 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1950-01-01 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1950-01-01
Senast godkända besiktning:-
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 4

Fakta om modellen

Mercedes W 136 tillverkades mellan december 1935 till september 1955. Den hade ett avancerat centralramschassi byggt med ovalrör och individuella hjulupphängningar. I framvagntvär liggande bladfjädrar, bak satt en pendelaxel. Motorn var en sidventilsmotor, som i början gav 38 hkr. Tillverkades fram tom 1942, då krigsproduktion tog över verksamheten. Faktum är att man också erbjöd en gengasversion från fabrik, de sista åren.

Mycket av fabrikerna blev sönderbombade under kriget men ändå fick Mercedes igång produktionen av personbilar, redan i juli 1947. Till en början endast sedanmodellen, som var identisk med förkrigsversionen. i maj 1949 tillkom även en dieselmotor med Bosch dieselpump som alternativ, även den gav 38 hkr.

I maj 1950 kom så en uppdaterad version med större motorer, samt mindre uppgraderingar. När den nya pontonmodellen lanserades fortsatte man att producera 170:an som en instegsmodell ett par år till. Modellen tillverkades som två- och fyra dörrars Sedan och som två- och fyrsitsiga öppna vagnar, kallade Cabriolet, Tourer och Roadster. Totalt tillverkades ca 190.000 exemplar av modell W136.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Södertälje

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-07-06.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG