Visa alla bilder
Visa film

Jaguar XJ6 Coupé — 1975

En brittisk aristokrat, i ett ovanligt och vackert coupéutförande. Nybesiktigad och körklar.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Vacker vagn i en fin färgkombination, vänsterstyrd och med den trevliga 4,2L motorn, automat och styrservo."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
140 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16007
STOCKHOLM
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Jaguar XJ6 Coupé?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Vacker vagn i en fin färgkombination, vänsterstyrd och med den trevliga 4,2L motorn, automat och styrservo."

Beskrivning

Den här vagnen kom till Sverige 1983. Den kördes som bruksbil till en början, 1985 gjordes ett motorbyte hos Smålands Jaguarservice. Under 1990-91 gjordes en plåtrenovering på en yrkesskola i Östersund. Bilen blev efter det stående och ej monterad tom 2013, då en ny ägare köper bilen och monterar ihop den, dock monteras inget nytt vinyltak. Nuvarande ägare bytte till sig bilen 2015. Han har genom åren bytt växellåda, yttre styrleder, spindelleder, bensinpump och monterat ett nytt innertak. Dessutom demonterades en dragkrok. Mätarställning är nu 87 340 km, mätaren går dock runt vid 100 000 km. Vi bedömer det troligt att den gått runt minst en gång.

Bilen är nu nybesiktigad och körklar. Diverse delar medföljer såsom, original plåtfälgar, ny Moto-Lita ratt, nya slutrör till avgassystemet samt diverse smådelar. Dessutom medföljer dokumentation och besiktningspapper från 1986 medföljer bilen.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1975/1975 
  • Första registreringsdatum
    1983-03-31 
  • Avläst mätarställning
    87 340 km 
  • Kw / hk
    127 / 173 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Helskinn i mossgrönt, tygmattor 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Automatchoke ur funktion men när väl motorn är igång och blir varm går den fint. Finns ett tickande ljud, enligt mekaniker ej akut, kan vara fodring runt ventil. Finns reparationssatser att köpa. Läckage vid styrservo, droppar. Bakre stötdämpare lite fuktiga på utsidan. Bensinmätare ur funktion.

  • Skick interiör:

    En i stora delar originalinredning med patina och visst slitage, nytt innertak. På passagerardörren går inte rutan upp/ner. Motorn för elhissen låter men inget händer.

  • Skick exteriör:

    Lacken är blank och fin men det finns små bulor och repor. Finns också "jäsningar" vid bl.a. hjulhuskanter efter plåtrenovering/lack men de förefaller vara från renoveringen för drygt 30 år sedan. Glas i fint skick. Motor- och bagareutrymmen i bra skick, saknas dock reservdäck. Fälgar med visst slitage och bra däck, möjligen lite hårda.

  • Skick helhet:

    En XJ6:a har kultstatus och är en ikon från 70-talet. I Coupémodellen får man en linjeskön och ovanlig Grand Routier. Här i ett exemplar som kan köras och avnjutas omedelbart som den är men som också kan uppgraderas än mer och bli en härlig klassiker på alla vis. Allt för att leva upp till Jaguars devis om pace, space & grace.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2014-02-17
Ursprungsbesiktning: 1983-03-29 (regbes) (Ombes:20170404)
Datum i trafik första gången: 1983-03-31
Senast godkända besiktning: 2023-05-27
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 5

Fakta om modellen

Modell XJ 6 lanseras på London Motor Show i september 1968 och blev en omedelbar success. I ett slag och med en modell, flyttade Jaguar fram positionerna. Ett antal "ålderdomliga modeller" försvann och här stod en prisvärd modern och attraktiv vagn. Orderblocken blev snabbt fulltecknade och återigen var epiteten pace, space and grace synonymt med Jaguar. Det fanns två motoralternativ, 2,8L och 4,2L, den senare blev mest populär. Året efter kom den i en lyxigare version som Daimler Sovereign. Fick vagnarna dessutom vinyltak, fick de också namnet Vanden Plas i tillägg. År 1972 kom en version med 12 cylindrig motor, XJ12, samt en förlängd L-version. Året därpå fick även Daimlerversionen dessa attribut. År 1973 försvinner den lilla 2,8L motorn, ersätts så småningom med 3,4L motorn ett par år senare.

Så 1974 kommer Serie II med en del förändringar, såsom ny grill och högre stötfångare. Till årsmodell 1975 tillkommer en tvådörrars Coupéversion i klassiskt HT-utförande. Dessa har Vinyltak som standard och var i sitt utförande en extra flirt med USA-marknaden. Coupéversionen fanns bara under tre modellår och de sista vagnarna lämnade fabriken 1978. Enligt uppgift byggdes 6.505 exemplar som XJ6 och 1.873 exemplar som XJ12.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Stockholm

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-07-06.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG