Visa alla bilder

Opel Kapitän 2,5 — 1959

Ett som det förefaller komplett renoveringsobjekt, som står uppallat.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Ett objekt som inte blivit klart och som nu behöver en del arbete. Med det sagt är det en intressant modell från Opels ettåriga produktion av Kapitänen från 1959."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
23 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17127
TYRESÖ
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Opel Kapitän?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Ett objekt som inte blivit klart och som nu behöver en del arbete. Med det sagt är det en intressant modell från Opels ettåriga produktion av Kapitänen från 1959."

Beskrivning

Senaste ägare förvärvade bilen i början 1990-talet. Han åkte i bilen ett tag och körde sedan in den i carporten för att påbörja demontering för att renovera bilen, där står den än idag. Annat kom emellan men såväl inredning som andra detaljer har åtgärdats genom åren.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1959/1959 
  • Första registreringsdatum
    1990-09-17 
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
    1959 / 1959 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Blå och vit 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Renoveringsbehov. Vad gäller rost är det primärt rambalkar och golv i fram som behöver åtgärdas. Innerskärmar har införskaffats. Framvagnen är demonterad och uppmålad, alla detaljer är införskaffade och finns. Toppen är renoverad, det finns också en extra motor.

  • Skick interiör:

    Renoveringsbehov men det mesta förefaller finnas. Säten är omklädda.

  • Skick exteriör:

    Renoveringsbehov.

  • Skick helhet:

    Det är svårt exakt veta vad som eventuellt behöver göras mer än att det är ett objekt som kräver sin entusiast. Modellen är intressant och som för många udda bilmodeller med en kort blomningstid finns intresse för just dem.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 1993-01-07
Ursprungsbesiktning: 1990-09-11 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1990-09-17
Senast godkända besiktning: 1990-09-11
Besiktigad tom: 1992-09-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

Opel grundades av Adam Opel 1862 och hade snabbt en framgångsrik försäljning av symaskiner. År 1886 började företaget tillverka cyklar och blev snabbt Tysklands största tillverkare av tvåhjulingar. De första bilarna tillverkades 1898 men blev en flop men skam de som ger sig. År 1902 gjorde man ett nytt försök i samarbete med franska Darracq, nu gick det bättre. Företaget växte och under 20-talet blev de en av de största fordonstillverkarna i Tyskland och Europa. GM köpte in sig i Opel i slutet av 20-talet och år 1931 förvärvade de aktiemajoriteten i bolaget.

Opel Kapitän var den sista modellen som konstruerades under mellankrigstiden. Den hade traditionell kaross från den tiden med utanpåliggande skärmar. Den premiärvisades på bilsalongen i Genève 1939 och fanns både som täckt och öppet utförande. Produktionen avbröts i slutet av 1940 pga av andra världskriget. Produktionen återupptogs 1948, nu endast som fyrdörrars täckt kaross. Till hösten 1953 kom en ny Kapitän med pontonkaross. Den kom att tillverkas fram tom årsmodell 1958. Till 1959 kom en helt ny vagn som hade tagit starka influencer från USA-marknaden. Det blev de för tiden stora modeflugorna med panoramarutor och fenor. Formgivningen kom att kritiseras och även hur passagerarutrymmet påverkades negativt mot tidigare modeller i Kapitänserien. Detta medförde att Opel snabbt utvecklade modellen och just den sk. P1-modellen fick bara vara i produktion ett modellår. Bilindustrin svängde snabbt vid den här tiden och som i ett trollslag var panoramarutor och fenor "out of fashion". Modellen hade en sexcylindrig motor om 2,5 Liter och 80 hk. Tillverkningen stannade vd 34.842 exemplar. I Sverige såldes det relativt gott om Opel-bilar i skarven av 50/60-tal, så även Kapitäner. I efterhand har Kapitäner varit eftertraktade, först som "raggarbilar" och senare som entusiastbilar.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Tyresö

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-06-20.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG