Visa alla bilder
Visa film

Opel Kapitän 2,5 — 1959

En väl fungerande och trivsam Kapitän från engångsproduktionen året 1959. Här laddade GM och Opel upp med en symbios av tysk och amerikansk 50-tals teknik- och design.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Såväl färgkombinationen, bilens helhet och detaljer, ger en glad och offensiv 50-tals stämning, redan vid stillastående. När man sedan smyger iväg går det behagligt, tyst och smidigt längs vägen. En perfekt terapi för stressade nutidsmänniskor."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
150 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17126
TYRESÖ
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Opel Kapitän?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Såväl färgkombinationen, bilens helhet och detaljer, ger en glad och offensiv 50-tals stämning, redan vid stillastående. När man sedan smyger iväg går det behagligt, tyst och smidigt längs vägen. En perfekt terapi för stressade nutidsmänniskor."

Beskrivning

Den här vagnen registrerades i Sverige 1959. Den fanns under många år i Dalarna och när förutvarande ägare förvärvade bilen i september 1995 var plåt och lackering i bra skick. Han uppdaterade inredningen, snyggade till kromdetaljer och gick igenom bilen maskinellt. Han kom att köra bilen på Opelträffar och i entusiastsammanhang över hela landet. Vid olika träffar fick han diplom för skicket på bilen. Bilen underredsbehandlades kontinuerligt och förvarades i varmgarage. För drygt tio år sedan hade han fått små antydningar till rost kring tankluckan och vid någon skärmkant och lät då slipa ner, åtgärda och lackera om bilen under midjelisten runt om. då lackerades även huv och baklucka ut- och invändigt.

Den sista besiktningen gjordes i augusti 2017 och därefter är den besiktningsbefriad.

Den senaste ägaren förvärvade bilen i september 2021. Han hade haft ett objekt i många år, som han hade påbörjat arbetet med. När det här fina exemplaret dök upp slog han till och fick så sin drömbil. Den har körts sparsamt som entusiastbil. Han lät installera en modern musikenhet med Bluetooth med högtalare i bakluckan.

Bilen är utrustad med dragkrok.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1959/1959 
  • Första registreringsdatum
    1959-01-01 
  • Avläst mätarställning
    80 428 km 
  • Kw / hk
    59 / 80 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textilklädsel 
  • Färg
    Ljusblå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och gick fint i motor- och drivlina. Växling vid ratten utan problem och funktioner som koppling, styrning och bromsar upplevdes välfungerande. Enligt uppgift kan det behövas en slurk bensin i förgasaren, när bilen har stått en tid. Nytt batteri.

  • Skick interiör:

    Trevlig inredning med original känsla men arbeten har gjorts genom åren. Det finns mildare bruksslitage/patina.

  • Skick exteriör:

    Blank och fin lackering, så också krom, glas och andra detaljer. Fälgar och däck i bra skick, ålder på däcken inte känt. Motor- och bagageutrymmen i bra skick.

  • Skick helhet:

    Inte sällan blir just de där versionerna som kanske inte var hetast när det begav sig, de som blir heta entusiast- och samlarfordon. När de dessutom är i ett fint skick i originalutförande, är det en intressant nostalgikick och klassiker.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1995-09-07 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1959-01-01 (typbes) (Ombes:20070510)
Datum i trafik första gången: 1959-01-01
Senast godkända besiktning: 2017-08-25
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 10

Fakta om modellen

Opel grundades av Adam Opel 1862 och hade snabbt en framgångsrik försäljning av symaskiner. År 1886 började företaget tillverka cyklar och blev snabbt Tysklands största tillverkare av tvåhjulingar. De första bilarna tillverkades 1898 men blev en flop men skam de som ger sig. År 1902 gjorde man ett nytt försök i samarbete med franska Darracq, nu gick det bättre. Företaget växte och under 20-talet blev de en av de största fordonstillverkarna i Tyskland och Europa. GM köpte in sig i Opel i slutet av 20-talet och år 1931 förvärvade de aktiemajoriteten i bolaget.

Opel Kapitän var den sista modellen som konstruerades under mellankrigstiden. Den hade traditionell kaross från den tiden med utanpåliggande skärmar. Den premiärvisades på bilsalongen i Genève 1939 och fanns både som täckt och öppet utförande. Produktionen avbröts i slutet av 1940 pga av andra världskriget. Produktionen återupptogs 1948, nu endast som fyrdörrars täckt kaross. Till hösten 1953 kom en ny Kapitän med pontonkaross. Den kom att tillverkas fram tom årsmodell 1958. Till 1959 kom en helt ny vagn som hade tagit starka influencer från USA-marknaden. Det blev de för tiden stora modeflugorna med panoramarutor och fenor. Formgivningen kom att kritiseras och även hur passagerarutrymmet påverkades negativt mot tidigare modeller i Kapitänserien. Detta medförde att Opel snabbt utvecklade modellen och just den sk. P1-modellen fick bara vara i produktion ett modellår. Bilindustrin svängde snabbt vid den här tiden och som i ett trollslag var panoramarutor och fenor "out of fashion". Modellen hade en sexcylindrig motor om 2,5 Liter och 80 hk. Tillverkningen stannade vd 34.842 exemplar. I Sverige såldes det relativt gott om Opel-bilar i skarven av 50/60-tal, så även Kapitäner. I efterhand har Kapitäner varit eftertraktade, först som "raggarbilar" och senare som entusiastbilar.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Tyresö

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-06-20.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG