Visa alla bilder
Visa film

MG MGB GT V8 — 1975

Sinnebilden av en brittisk sportbil, här med en gnutta italienska influenser. Lägger vi dessutom till en V8:a, som drivkälla, med rötter i USA - så har vi en härlig speedkula.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En allt igenom trevlig och trivsam vagn med rätt attribut och attityd. Charmig, sportig, och användbar klassiker, här i originalkulören Damask Red. Versionen med V8 byggdes i en liten serie i drygt tre år, detta är nummer 2,222 av 2,591. De sista 729 som byggdes hade stötfångare i gummi. På denna vagnen togs dessa bort vid en tidigare renovering, förhöjer den kaxiga attityden än mer."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
175 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17080
BÅLSTA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande MG MGB GT?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En allt igenom trevlig och trivsam vagn med rätt attribut och attityd. Charmig, sportig, och användbar klassiker, här i originalkulören Damask Red. Versionen med V8 byggdes i en liten serie i drygt tre år, detta är nummer 2,222 av 2,591. De sista 729 som byggdes hade stötfångare i gummi. På denna vagnen togs dessa bort vid en tidigare renovering, förhöjer den kaxiga attityden än mer."

Beskrivning

Nuvarande ägare förvärvade bilen i augusti 2018 från "Former Glory" i Oxfordshire UK. Företaget är specialiserade på äldre MG. Han och frun flög över och hämtade bilen och körde den hem via Harwich, Hoek-van-Holland, Travemünde, Trelleborg och hem till Bålsta utanför Stockholm. Registreringsbesiktning i oktober 2018. Under vintern 2018-2019, renoverades bromsar, nya fjädrar bak, framvagn med polyuretanbussningar och fjäderben hos Trend AB i Nykvarn. I augusti-september det året blev det ny kamaxel, elektronisk tändning hos Hamilton Motors. Dessutom tändinställning och optimering. 2020 blev det service och genomgång hos Angelo Cars i Getinge.

Nuvarande ägare har kört ca. 500 mil varje år bl.a. till och från sommarställe på Västkusten. Bilen startar alltid lätt, även efter vinterförvaring. Trivs fint både på småvägar och i modern motorvägsfart.

Med bilen följer: original fördelare, analog och fullt fungerande, original luftintag/filter, nytt oljetråg, gängorna i det nuvarande börja ge upp, nya backspeglar samt diverse originaldelar som bytts ut.

Medföljer också diverse dokument, export dokument samt engelsk title i original. Så också kvitton på reparationer och inköp. Original engelska skyltar. Dessutom finns Heritage certifikat från British Motor Museum, som intygar bilen äkthet och tillverkningsnummer etc. Även en ny hastighetsmätare i km/h medföljer, tyvärr med fel fattning för givarkabel.

Bilen är besiktigad och körklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1975/1976 
  • Första registreringsdatum
    2019-03-29 
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
    101 / 137 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Helskinn i svart, tyg mattor 
  • Färg
    Mörkröd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och gick fint i motor och drivlina. Mkt har gjorts för att den skall vara i bra skick mekaniskt och vid provkörning kändes detta. Den upplevdes tight och fin med alla funktioner i god ordning. Ej kontrollerad på lyft men den förefaller vara i gott skick.

  • Skick interiör:

    I stora delar i bra originalutförande med fina stolar och baksäte, dörrsidor, paneler och innertak. Instrumentbräda, instrument, ratt och reglage i bra skick. allt förefaller fungera väl.

  • Skick exteriör:

    Fin lackering och så även övriga detaljer såsom blankt, glas och belysningsdetaljer. Stötfångarna är borttagna och finns ej. Fina fälgar och däck. Motorutrymme i bra skick.

  • Skick helhet:

    MGB GT, har länge varit en åtråvärd klassiker. Denna lilla "shoting brake" med extra utrymme i bak och här med extra resurser och attityd med muskler och muller från en V8:a, ger extra allt. Dessutom är den i ett fint skick, en härlig klassiker från den brittiska sportbilseran.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2019-03-29
Ursprungsbesiktning: 2018-10-18 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2019-03-29
Senast godkända besiktning: 2023-04-20
Besiktigad tom: 2025-04-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

I slutet av 50-talet drogs projektet igång med MGB som efterföljare till MGA. I september 1962 visades den nya roadstern upp och mottogs positivt, såväl av motorpress som köparna. Motorn om 1798 cm3 med dubbla SU-förgasare gav fina fartresurser. Växellådan var fyrväxlad men mot en blygsamt tillägg fick köparna en elektrisk överväxel.

From 1965 förbättrades tekniken med en fem-lagrad vevaxel, oljekylare som standard samt en elektrisk varvräknare. Det här året kom även en snygg och praktisk tredörrars 2+2 coupéversion, kallad GT, i en för den tiden moderiktigt halvkombiutförande - design Pininfarina. Allt för att även jakt-, golf- och annan sport- och fritidsutrustning skulle få plats i sportbilen. Även om det finns en annan brittisk klassiker som bär epitetet "hundkojan", så är den här vagnen, väl än mer, en vagn för ett par Westis där bak. Det lilla baksätet hade ett fällbart ryggstöd.

Två år senare fick man även ner en sexcylindrig motor i den lilla vagnen, såväl med som utan tak. Till 1970-års modeller fick kylaren ett nytt utseende och aluminiumfälgar från Rostyle istället för plåtfälgar. Ekerfälgar kunde som alltid beställas genom åren.



Modellen fick även uppleva att bli bestyckad med en V8-motor från Rover. När sexan togs ur produktion inför modellåret 1970 saknades några år en version med extra power. Det rådde man bot på och tryckte ner den lilla smidiga V8:an i aluminium om 3,5 Liter från Rover i den lilla sportbilen. Den versionen lanserades i augusti 1973 och byggdes officiellt fram tom juli 1976 (byggdes även ett fåtal i några månader efter det). Totalt tillverkade man 2.591 bilar, alla i GT-karossen. Av dessa hade 1.862 kromade stötfångare och 729 stötfångare i gummi, som introducerades i oktober 1974. Inga vagnar exporterades och alla utom några få provvagnar var högerstyrda. MG annonserade V8 versionen, med överskriften: Om du just har köpt en Reliant Scimitar GTE, Datsun 240Z eller en Alfa Romeo 2000 GTV, så kommer det här att förstöra din dag. De tryckte på att den faktiskt gjorde 124 mph, vilket motsvarar 200 km/h. Det var också den snabbaste bilen i produktion, som kostade under 3.000 pund. Den standardutrustades med en Laycock overdrive på högsta växeln, bromsservo, aluminiumfälgar, elektrisk kylfläkt, färgade rutor och inte minst MGs stamtavla.



Produktionstiden för MGB fortsatte dock och varade fram tom 1981. Senare varianter gjordes och man kan i stort sett bygga sig en ny vagn även idag. Allt från nytillverkade karosser och delar i stort och smått finns att tillgå. Det här är en älskad och omhuldad modell, som aldrig går ur tiden. Enligt uppgift tillverkades 125.285 GT versioner.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Bålsta

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-06-20.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG