Visa alla bilder
Visa film

Mercedes-Benz 350 SE — 1974

Prisvärd W116 med få ägare och en för bilen fördelaktig rostlagning för dess framtid och bevarande. Några kosmetiska åtgärder att ta hand om när andan faller på.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Alla äldre S-Klass har en värdighet att bära på och så även det här exemplaret. Välanvänt med patina från en äldre renovering, men därmed också välbevarad."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
80 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17146
BÅSTAD
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mercedes-Benz 350 SE?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Alla äldre S-Klass har en värdighet att bära på och så även det här exemplaret. Välanvänt med patina från en äldre renovering, men därmed också välbevarad."

Beskrivning

Den importerades till Sverige på hösten 1982 och registrerades i december samma år. Den nuvarande ägaren köpte bilen knappt två år senare, i mars 1984. Han körde den som bruksbil under några år och skulle så småningom byta skärmar fram. Det slutade med att han rostlagade Mercan från alla rostskador en stor-Mercedes kunde ha från den tiden. Allt finns dokumenterat i ett klassisk litet fotoalbum i papper. De senaste 25 åren har bilen inte körts mer än ett par hundra mil. Den senaste och därmed den sista godkända besiktningen gjordes 2024-05-21.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1974/1974 
  • Första registreringsdatum
    1982-12-08 
  • Avläst mätarställning
    275 552 km 
  • Kw / hk
    147 / 200 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Blå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen behöver först och främst en komplett oljeservice – även bromsvätska – och en översyn och kontroll av alla slangar och anslutningar då bilen har stått i över 23 år, för all del torrt och varmt. Glidarkänsla i maskin och låda, går mjukt och växlar mjukt. Växelväljaren med rattspak och mekanisk växelindikator på rattstången enligt amerikanskt dåtida mönster var tydligen inget de svensksålda bilarna hade, men en tillvalsvariant på andra marknader. Original barockfälgar och ett set original plåtfälgar med fina original navkapslar ingår också.

  • Skick interiör:

    Mjuk skinnklädsel i originalskick vilket också betyder lite slitage, främst på förarsätet. Idag finns det många skickliga hantverkare och effektiva metoder som kan återfärga och behandla skinnklädslar till i det närmaste nyskick. Om man så önskar, inslitet skinn är också vackert. Fina originalmattor, bra dörrsidor och innertaksbesklädnad runt solluckan. Liten torrspricka på instrumentpanelens överkant vid intrumenthuset. Eftertraktad Becker Mexico originalradio, den fungerade inte vid dokumentationstillfället, men ägaren ska eventuellt felsöka funktionen.

  • Skick exteriör:

    Den nuvarande ägaren genomförde en omfattande karossrenovering i början på nittiotalet och bilen har använts som en entusiastbil efter det fram till 2001, då den ställdes av. Idag har motorhuven en liten skada och en blåsa, och höger bakdörr lacksläpp längs plåtvecket. Den nedre delen av stötfångarna är inte smutsiga, det är är rester av rostskyddet. I övrigt är det yttre representativt och snyggt. Vid karossrenoveringen byttes även plåten runt solluckan av en specialist på den typen av plåtoperationer.

  • Skick helhet:

    En äldre renovering som har hållit sig bra som grund, några kosmetiska behov och en översyn och service, det är vad som behövs för att få en använt representativ Sonderklasse från sjuttiotalet.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2024-05-18
Ursprungsbesiktning: 1982-12-02 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1982-12-08
Senast godkända besiktning: 2024-05-21
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Ägarens kommentar

"Våren 1984 köpte jag bilen. Jag är andra ägaren till bilen vad jag känner till. Vi använde bilen fram till 1991, då jag bestämde att den skulle behållas. Då startade en omfattande renovering / rostlagning av karossen, som avslutades med hellackering, rostskyddsbehandling, ny framruta, avgassystem och så vidare, allt fotodokumenterades. Bilen användes mest sommartid fram till 2001, då den ställdes av. I början av maj 2024 togs den fram efter 23 års vila och fick nya brytare, kondensator, tändkablar, vattenpump, termostat, bränslefilter och bränslepump. Därefter startades den upp och besiktigades 2024-05-21 för sista gången utan problem. Bilen är 50 år idag och behöver lite service och kärlek för att bli perfekt, men det finns ingen rost. Efter ha ägt bilen i 40 år är det platsbrist som gör att det är dags att sälja den".

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Båstad

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 0705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-06-20.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG