Visa alla bilder
Visa film

Dodge Viper RT/10 V10 Kompressor — 1995

Något utöver det vanliga även för en Viper. En bomb i ett tufft och kraftfullt utförande där det inte sparats på krutet. Får gåshud när man ser den.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En äkta amerikansk supersportbil."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
280 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17157
NORA
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Dodge Viper RT/10?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En äkta amerikansk supersportbil."

Beskrivning

Vipern exporterades från soliga Californien till Sverige via Tyskland 2005. Bland fotona kan man se bilder på "Carfax" med historik om bilens liv i USA. I Sverige har bilen haft tre brukare och under den tiden har bilen rullat cirka 2500 mil. Nuvarande ägare köpte bilen 2009 och är den tredje ägaren i Sverige. Efter besiktningen 2023 så har bilen ej rullat något nämnvärt utan stått garagerad. Under åren som ägaren haft Vipern så har det lagts ned mycket tid och pengar för att få den till den standard den nu besitter. Bland annat så har följande åtgärdats eller bilen utrustats med: montering av Berlingo-headers, sidorutor i glas istället för originalet som är av plast, ett tredelat glasfibertak istället för originalet som är av tyg, montering av ljudanläggning med tillhörande högtalare, nya säten klädda med skinn har installerats, ny koppling, nytt svänghjul i aluminium, ny huvud och slavcylinder till kopplingen, nya spridare från Roe Racing, Haltec sprutstyrning monterat av PBZ i Uppsala, Paxton 2000 kompressor med intercooler monterat av Venomous Racing, nya knutkors på drivaxlar och kardanaxel, byte av bakaxel, tretums ljuddämpare, 200 lamellers katalysator, nya bromsskivor fram plus nya bromsbelägg runt om, renoverade fälgar som lackerats i grå metallic och montering av ett nytt batteri. Alla originaldelar inklusive original hastighetsmätaren finns kvar och medföljer löst om så önskas i befintligt skick.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1995/1995 
  • Första registreringsdatum
    2007-05-04 
  • Avläst mätarställning
    23230 km 
  • Kw / hk
    294 / 400 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går bra i motor och drivlina. Motorn levererar 630 hk och 809 Nm vid 5500 rpm vid ett kompressortryck på 0,5 Bar, se bilder. Kompressortrycket är nu på 1,2 Bar så den levererar mer nu och detta på hjulen. Sexväxlad låda. Bilen besiktigades vid svensk bilprovning 2023 utan anmärkning. Hastighetsmätaren är utbytt men originalmätaren medföljer bilen. Trasig plastdetalj vid låsanordningen på förardörren, se bild.

  • Skick interiör:

    Interiören är i ett bra skick med tecken på brukande. Sätena är utbytta till nya stolar klädda i skinn och passagerarstolen har ett litet hål, se bild. Originalstolarna medföljer bilen. Dörr och taktätningslister av gummi har några skador, se bilder.

  • Skick exteriör:

    Lack i ett brukat skick med några små repor och skador. Det finns även lackblåsor på några ställen bland annat ovanför höger framlyse på motorhuven.

  • Skick helhet:

    En tuff bil som med små medel kan bli bättre. Körklart skick men behöver besiktigas senast 2024-07-31

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2024-05-23
Ursprungsbesiktning: 2006-05-18 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2007-05-04 (950101)
Senast godkända besiktning: 2023-05-30
Besiktigad tom: 2024-07-31
Årsskatt: 2627 Kr
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

Dodge Viper RT-10 är den första modellen Viper.

Allt började 1988 när Bob Lutz företagsledaren av Chrysler Group rekommenderade designern Tom Gale från samma företag att bygga en sportbil som skulle likna en modern AC Cobra. Carroll Shelby var även inblandad i utvecklingen av Vipern och använde AC Cobra och Shelby Cobra Daytona som inspiration. Bilen visades upp första gången 1989 på North American International Auto Show. Bilen var då bara en konceptbil men bilen blev populär och Chryslers chefsingenjör Roy Sjeoberg och Team Viper (vilket var en grupp med 85 ingenjörer som Sjoeberg valde) fick tillåtelse att serietillverka konceptbilen. Lee Iacocca godkände produktionen 1990 och 1992 släpptes första generationens bilar. Team Vipers mål var att skapa en bil med betydligt högre prestanda än alla andra sportbilar under den tiden. Chrysler Group hade två syften med att bygga Vipern, det första var att visa att de fortfarande var bäst på att bygga billiga fordon av vilka typer som helst. Vipern var även en produktionstekniktest för att se om de kunde utveckla nya metoder för tillverkning och montering för att sänka priset på tillverkningen av fordonet. Fordonet var först tänkt att ersättas helt och hållet av en annan sportbil 1997 men ersattes istället av en ny modell av Dodge Viper.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Nora

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-06-20.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG