Visa alla bilder
Visa film

Citroen Traction Avant 15/6 H 2.9 — 1954

Sällsynt Citroën Traction Avant 15 Six H med “hydro-pneumatisk fjädring” i orört originalskick, tidigare ägd av den franske presidenten Vincent Auriol. En av endast tre i Sverige och cirka 50 i världen. Den här bilen är mycket välkänd internationellt i Citroën Owners Club.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Nuvarande ägare är en engagerad Citroën-entusiast, välkänd i Citroën-ägarföreningar i både i Sverige och internationellt. Bilen är original, orörd, varsamt underhållen och i toppskick. Startar omedelbart med sin kraftfulla 2,9-liters motor. Växellådan är smidig, bromssystemet är stabilt och körkomforten är exceptionell. Denna bil är verkligen ett mästerverk av fransk ingenjörskonst."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
310 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17177
LEKERYD
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Citroen Traction Avant 15/6 H?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Nuvarande ägare är en engagerad Citroën-entusiast, välkänd i Citroën-ägarföreningar i både i Sverige och internationellt. Bilen är original, orörd, varsamt underhållen och i toppskick. Startar omedelbart med sin kraftfulla 2,9-liters motor. Växellådan är smidig, bromssystemet är stabilt och körkomforten är exceptionell. Denna bil är verkligen ett mästerverk av fransk ingenjörskonst."

Beskrivning

Ägaren är en hängiven samlare av Citroën-bilar och tillbringade många år med att söka internationellt efter en Traction Avant 15/6, en svår uppgift med tanke på hur få som finns kvar. Av en slump hittade han en i ett garage bara 80 kilometer bort i Eksjö. Han kontaktade ägaren och lyckades köpa bilen 2006. Den tidigare ägaren hade importerat bilen från Frankrike 1997 och renoverade motorn hos det välkända företaget “Nybro Engine Renovators”.

Nuvarande ägare har kört bilen till många internationella Citroën-bilträffar. Ägaren kommenterade: “Jag kunde köra den här bilen till Paris imorgon utan bekymmer.”

Extra arbete som utförts:

• Installerat en ny kamkedja och kamkedjespännare.
• Bytt olja i motorn och växellådan.
• Installerat elektronisk tändning (123ignition).
• Monterat nya däck.
• Installerat en liten extra elektrisk bränslepump.
• Monterat nya rostfria stötfångare fram och bak, inklusive hornen.
• Installerat nya original främre hjullager (omöjliga att hitta idag).
• Ny huvudcylinder och nya hjulcylindrar fram och bak, nya bromsslangar, nya bromsband.
• Installerat nya fjädringscylindrar och ackumulatorer, samt renoverat den högtryckspumpen och tryckventilerna.
• Renoverat startmotorn och generatorn.
• Nya kylarslangar och bränsleslangar, bland andra uppdateringar.

Citroën Traction Avant 15/6 H användes för att testa den nya hydro-pneumatiska fjädringen inför den kommande DS-modellen. Naturligtvis valdes endast toppmodellen, 15/6 H, för detta ändamål, med “H” som betecknar hydro-pneumatisk. Redan 1954 kunde du äga en Citroën med automatiskt justerbar fjädring - en otrolig funktion för den tiden!

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1954/1954 
  • Första registreringsdatum
    1997-06-18 
  • Avläst mätarställning
    436 
  • Kw / hk
    58 / 78 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Morkblå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen är i utmärkt skick, alla nödvändiga reparationer eller underhåll hat alltid åtgärdats omedelbart. Som på många klassiska bilar behöver motorn värmas upp ordentligt innan körning. En fin modern funktion som har lagts till är elektronisk tändning. Motorrummet är mycket rent och välskött. Den har även fina hjul, blanka navkapslar och nya Michelin-däck.

  • Skick interiör:

    Interiören är helt original, vilket får det att kännas som att kliva in i en tidskapsel. Sätena och dörrfodren har det ursprungliga gråa sammetsmaterialet. Bra skick med normalt slitage för åldern. Innertak och golvmattorna är bra. Instrumentbräda med originalinstrument, toppat med en bakre gardin från Gradulux.

  • Skick exteriör:

    Karossen är i fantastiskt originalskick, fri från rostproblem eller skador. Endast ett fåtal mindre bubblor och åldersrelaterad slitage. Underredet är oskadat och stabilt. Lacken har fortfarande en fin glans och endast några stenskott, små repor. Bättringar finns bland annat på hörnet av bagageluckan (se bilder). Kromarbetet är fint och skinande.

  • Skick helhet:

    Denna underbart eleganta bil är fylld med charm. Varje gång du lutar dig tillbaka och beundrar den upptäcker du mer av den smarta, stiliga franska konstruktionen och designen.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2007-06-30
Ursprungsbesiktning: 1997-06-09 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1997-06-18
Senast godkända besiktning: 2018-05-11
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Lekeryd

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Shaun Major
+46 709-72 40 07
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-06-20.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG