Visa alla bilder
Visa film

Plymouth Valiant Signet — 1969

En diskret "sleeper" i ett fint originalskick men som har en välbyggd 440 motor som ger hissnande fart- och ljudupplevelser.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Utan att vara expert kan jag bara konstatera att den här upplevelsen var speciell. En i grunden diskret Valiant i originalutförande, registrerad för fem personer men med en extrem motor och drivlina."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
140 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15968
HÄGERSTEN
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Plymouth Valiant Signet ?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Utan att vara expert kan jag bara konstatera att den här upplevelsen var speciell. En i grunden diskret Valiant i originalutförande, registrerad för fem personer men med en extrem motor och drivlina."

Beskrivning

Den här vagnen såldes ny i Sverige 1969, en två dörrars Signet med "stolpe" och lilla sexan med 904 låda. I många år fick den leva ett relativt lugnt liv i originalskick. Med få ägare och strax över 10.000 mil hamnade den så hos Jocke Wennerberg på Ekerö. då blev det "åka av". Eftersom kaross och annat var i fint originalskick valde han ett "sleeper projekt".

Motorn är en 440, som först gick på lustgassystem i en Dodge Charger med bästa tiden 10.6 sekunder och 202 km/h. I Valianten blev det lite mindre headers och ingen lustgas. Som Jocke uttryckte i en artikel i Gasoline 2018, - En ganska snäll maskin, som ryter till bra om och när man vill... Enligt honom kring 500 hkr. utan lustgas.

Så vad har vi då under huven.

Smidd vevaxel, med Six-Pack stakar, Mopar original. Smidda kolvar, Edelbrocks RPM-toppar och kamaxel från Crane Cams, en lustgaskam som lyfter precis, hydraulisk. Edelbrocks Torker II-insug ovanpå detta. I topp en Holly 870 förgasare. Tändsystem från MSD, inklusive fördelare, sexans spole och box. Mopar performance oljepump. ARP-skruvar överallt. Grenrör från Schumacher och Tri-Y headers. De är speciellt framtagna för att få plats med en Big-block i en A-body från Plymouth. Turbin och låda är byggd av Tucken på Danielssons. Bakaxeln från USA, en Mooser med lamelldiff, måttbeställd. Motorutrymmet har fått modifieras för att få plats men är professionellt utfört, med precision. Finns en Line Lock funktion, som manövreras på ratten. Vattenpumpen är en special som tål cruising, elpump från Craig Davids och som bl.a. används i bushen i Australien. Det finns både extra instrument, som fungerar väl och en rejäl musikanläggning. Förutom speciella fälgar och däck samt rejäla rör (koppar) i bak, är bilen i övrigt relativt diskret. Sitter även en avancerad musik-ljudanläggning i bilen. Nuvarande ägare, som förvärvade bilen i augusti 2020, vid mätarställning 046069, har satt sin prägel på bilen men kört väldigt sparsamt. I vintras fick den dessutom nya vevlager och är endast körd ca 10 mil efter den uppdateringen. Nu vid mätarställning 058711, är det dags för ny "pilot" till det här kraftpaketet.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1969/1969 
  • Första registreringsdatum
    1970-05-14 
  • Avläst mätarställning
    058711 km 
  • Kw / hk
    76 / 103 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Svart vinyl 
  • Färg
    Ljusbrun 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Av det jag kan bedöma, professionellt byggd och välfungerande, enligt Rod-experter är motorn "skottsäker". Självklart behöver en sådan maskin adekvat service och skötsel.

  • Skick interiör:

    Inredning med stolar, baksäte, innertak och annat som är original, är i fint skick, En hel del extra mätare och teknik som förefaller fungera väl.

  • Skick exteriör:

    Lackering, krom och glas som är i original är i ett fint och välbevarat skick med små bulor, någon repa och stenskott. Finns någon del som kan vara omlackerad, som en dörr t.ex. Fälgar och däck i fint skick. Motorutrymmet är ombyggt men förefaller vara optimalt för syftet. Bagage i bra skick med original reservdäck på plats. Där sitter även "kraftverket" till en avancerad ljudanläggning

  • Skick helhet:

    Det är en välbyggd "sleeper" på en fin originalvagn, där kombinationen av klassisk amerikansk kompaktbil och klassiskt Hot Rod inspirerat motorbygge, gör det här till en spännande bil.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2011-03-28
Ursprungsbesiktning: 1979-03-24 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1970-05-14
Senast godkända besiktning: 2018-06-11
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 8

Fakta om modellen

Plymouth Valiant tillverkades som årsmodell 1960 till 1976 men det var lite rörigt med namnet till en början. Först hette den bara Valiant men det blev raskt Chrysler Valiant, för att redan 1961 byta namn till Plymouth Valiant. Fast på exportmarknaden hette den fortsatt Chrysler Valiant fram tom 1964. I Sverige var det ANA som var generalagent. Första generationen var en, för USA, kompakt vagn som konkurrerade med bl.a Ford Falcon och Chevrolet Corvair. Valiant av första generationen hade små fenor och från början den berömda bakluckan med en pressning som en reservhjulsbalja. Från 1963 kom andra generationen, då ändrades karosserna, fenorna försvann och modellen blev mindre skulpterad allt enligt designmodet.

Till år 1967 kom generation tre och ännu ett karossbyte och bilen växte något.

Motorer från sexor till V8:or. Manuellt växlade eller automat. Från början en tryckknappsmanövrering, 1965 rattspak och från 1966 med golvspak. Under åren fanns olika karossversioner som Sedan, 2 dörrars Coupé med stolpe och som HT, Cabriolet och som stationsvagn.

Just generation tre fanns bara som sedan och 2 dörrars Coupe, utan HT-design fram till 1971, då HT-versionen gjorde comeback. De sista åren, fjärde generationen tillverkades 1974-76.

I Sverige var Valianten bl.a. populär som polisbil och taxi. För sin tid med bra prestanda och goda utrymmen, så här är Valianten en välbekant modell från 60-70 talen.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Hägersten

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-06-22.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG