Visa alla bilder
Visa film

Kalmar KVD 441 B — 1970

Civilkörd Tjorven 441 i helrenoverat toppskick. Körklart exemplar med stort användningsområde till exempel som uppmärksammad reklampelare till företaget.

Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Bilen är i mycket fint skick, proffsigt renoverad och väl fungerande utan anmärkning."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
80 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15960
PERSTORP
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Kalmar KVD 441 B ?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Bilen är i mycket fint skick, proffsigt renoverad och väl fungerande utan anmärkning."

Beskrivning

Detta exemplar har aldrig varit i bruk hos Posten utan första ägaren till bilen var Auto car som ingick i KVAB koncernen var Kalmar Verkstads återförsäljare och de använde den till demobil därför utrustades den med dubbla askkoppar och dubbla cigarettändare, sedan såldes den till Solna kommun.

Autocar delade även logga med KVAB.

Köptes av nuvarande ägare för 5 år sedan och han har renoverat bilen från grunden. Den blev färdig våren 2021 och har använts sparsamt sedan dess mest som reklampelare. Då garageutrymmet nu behövs för annat fordon så vill han sälja bilen.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1970/1970 
  • Första registreringsdatum
    1970-01-01 
  • Avläst mätarställning
    55 773 Km 
  • Kw / hk
    25 / 34 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen är helt renoverad, går fint och allt fungerar, utom värmen då värmekammrarna är borttagna.

  • Skick interiör:

    Renoverad interiör i nyskick utan anmärkning.

  • Skick exteriör:

    Proffslack av hög klass, reklamen som sitter på är lätt att avlägsna utan att efterlämna några spår. Finns en liten lackskada på motorhuven.

    Däck och fälgar i samma fina skick som bilen i övrigt.

  • Skick helhet:

    En svensk nyttobil som är mycket ovanlig på våra vägar idag. Är helt körklar och färdig att brukas.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2021-04-20
Ursprungsbesiktning: 1970-09-17 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1970-01-01
Senast godkända besiktning: 2021-08-18
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 13

Ägarens kommentar

Följande är gjort vid bilen: • Renovering 2020: helrenoverad motor, bränslepump, tändspole, stift , fördelarlock, brytare, kondensator, bränsleledningar, fläktrem, bränslefilter, oljefilter, bromsrör, drivremmar, bromsbackar, bromscylindrar, däck, avgassystem, batteri, baklyktor, blinkers, textilmatta kupé, gummimatta lastutrymme, proffslackerad i Audi ibiswhite samt allt lackerat i separata delar. • All mekaniskt och elektriskt är renoverat eller utbytt. • Återstår av renoveringen är gummilister dörrar baklucka men nya gummilister följer med vid köp av bilen. Värmkamrarna är borttagna så därför finns det ingen värme inkopplad i bilen.

Fakta om modellen

Tjorven eller Kalmar, som den hette på exportmarknaden, var en skåpbil som tillverkades av Kalmar Verkstad AB (KVAB) i Kalmar mellan år 1968 och år 1971. Tjorven hade samma motor och drivlina som DAF 44 men en helt ny kaross med en del annorlunda lösningar för sin tid.

Bilen var framtagen för att användas som brevbärarbil och hade i originalutförandet endast en fällbar pall som kunde användas för en passagerare. Bilen hade skjutdörrar med förarplatsen på högersidan för att brevbäraren skulle kunna stanna bilen precis vid postlådan, öppna dörren och lägga posten i postlådan utan att gå ur bilen. Några prototyper med kaross i plåt tillverkades för utprovning. När den sedan började produceras fick Tjorven en kaross av glasfiberarmerad plast ovanpå en ram av stålprofiler. 1968-1969 års modell hade ett elsystem på 6 volt som byttes ut mot 12 för 1970 års modell.

Bilen Tjorven hette egentligen KVD 440/441, men tekniker Erik Jakobsson från Poststyrelsens driftsbyrå som var med och provade prototypen tyckte att bilen hade ett trubbigt bussigt utseende som påminde om karaktären Tjorven i den samtida tv-serien Saltkråkan. Därefter kallades bilen för just Tjorven på den svenska marknaden.

Bilen fanns även i versioner för den privata marknaden med en passagerarplats. Ett fåtal exemplar byggdes med öppet flak och som kombi. Ytterligare varianter var en handikappanpassad Tjorven med hiss för föraren och ett par bilar med elektrisk drivning. En prototyp som byggdes 1970 var avsedd som familjebil, den var femsitsig, hade en 1 100 kubikcentimeter fyrcylindrig vätskekyld motor (från DAF 55), kraftigare frambromsar och en helt annorlunda bakdel, med horisontellt delad baklucka.

Tjorven var före sin tid med många lösningar som andra biltillverkare införde först på 1980-talet, till exempel fällbart och delbart baksäte, skjutdörrar samt hopfällbar passagerarstol för att öka lastlängden.

Tjorven var en smidig och, i stadstrafik, snabb bil tack vare den steglösa variomatic-transmissionen och den var rymlig i förhållande till sin längd. Den var mindre lämpad för landsväg på grund av den lilla tvåcylindriga motorn samt den höga karossen som var känslig för sidvind.

I Rockneby utanför Kalmar finns det sedan 2016 ett museum för dessa bilar.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Perstorp

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Ted Gryth
+46 705-65 67 27
ted@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-06-22.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG