Alle Bilder zeigen
Film zeigen

Kalmar KVD 441 B — 1970

Civilkörd Tjorven 441 i helrenoverat toppskick. Körklart exemplar med stort användningsområde till exempel som uppmärksammad reklampelare till företaget.

Ted Gryth
Inspector
E-Mail senden
Ida Johansen
Case manager
E-Mail senden

"The car is in excellent condition, professionally restored, and fully functional without any issues."

COUNTDOWN
HÖCHSTES GEBOT
BEENDET
80 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15960
PERSTORP
RESERVATIONSPREIS
Erreicht
EINLOGGEN, UM GEBOT ABZUGEBEN
Sie müssen ein Konto haben und eingeloggt sein, um ein Gebot abgeben zu können.
Teilen / anderen einen Tip geben
Ted Gryth
Inspector
E-Mail senden
Ida Johansen
Case manager
E-Mail senden

"The car is in excellent condition, professionally restored, and fully functional without any issues."

Beschreibung

This particular car has never been used by the postal service. The first owner of the car was Auto car, which was part of the KVAB group and served as a dealer for Kalmarverket. They used the car as a demonstration vehicle and equipped it with dual ashtrays and dual cigarette lighters. Later, it was sold to Solna municipality.

The current owner purchased the car five years ago and has completely restored it. The restoration was completed in the spring of 2021, and the car has been sparingly used since then, mainly as a promotional display. However, due to the need for garage space for another vehicle, the owner has decided to sell the car.

Teknische Daten

  • Baujahr/Modelljahr
    1970/1970 
  • Erstzulassung
    1970-01-01 
  • Abgelesener Tachostand (km)
    55 773 Km 
  • Kennzeichen
    CSH804 
  • Fahrgestellnummer
    51061 
  • Kw / PS
    25 / 34 
  • Kraftstoff
    Petrol 
  • Getriebe
    Automatic 
  • Innenausstattung/Polster
    Textile 
  • Farbe
    White 

Beurteilung Fahrzeugzustand

  • Zustand technisch:

    The car has been completely restored and is in excellent running condition. Everything functions properly and the car runs smoothly.

  • Zustand Interieur:

    The interior has been renovated to a pristine condition without any flaws.

  • Zustand Exterieur:

    Professional high-quality paint job, the advertising on it is easy to remove without leaving any traces. There is a small paint damage on the hood. The tires and rims are in the same excellent condition as the rest of the car.

  • Zustand gesamt:

    A Swedish new car that is very rare on our roads today. It is fully drivable and ready to be used.

Fahrzeugangeben vom Kraftfahrzeugbundesamt

Fordonsstatus: Itrafik 2021-04-20
Ursprungsbesiktning: 1970-09-17 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1970-01-01
Senast godkända besiktning: 2021-08-18
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 13

Kommentar vom Besitzer

Följande är gjort vid bilen: • Renovering 2020: helrenoverad motor, bränslepump, tändspole, stift , fördelarlock, brytare, kondensator, bränsleledningar, fläktrem, bränslefilter, oljefilter, bromsrör, drivremmar, bromsbackar, bromscylindrar, däck, avgassystem, batteri, baklyktor, blinkers, textilmatta kupé, gummimatta lastutrymme, proffslackerad i Audi ibiswhite samt allt lackerat i separata delar. • All mekaniskt och elektriskt är renoverat eller utbytt. • Återstår av renoveringen är gummilister dörrar baklucka men nya gummilister följer med vid köp av bilen. Värmkamrarna är borttagna så därför finns det ingen värme inkopplad i bilen.

Fakten zum Modell

Tjorven eller Kalmar, som den hette på exportmarknaden, var en skåpbil som tillverkades av Kalmar Verkstad AB (KVAB) i Kalmar mellan år 1968 och år 1971. Tjorven hade samma motor och drivlina som DAF 44 men en helt ny kaross med en del annorlunda lösningar för sin tid.

Bilen var framtagen för att användas som brevbärarbil och hade i originalutförandet endast en fällbar pall som kunde användas för en passagerare. Bilen hade skjutdörrar med förarplatsen på högersidan för att brevbäraren skulle kunna stanna bilen precis vid postlådan, öppna dörren och lägga posten i postlådan utan att gå ur bilen. Några prototyper med kaross i plåt tillverkades för utprovning. När den sedan började produceras fick Tjorven en kaross av glasfiberarmerad plast ovanpå en ram av stålprofiler. 1968-1969 års modell hade ett elsystem på 6 volt som byttes ut mot 12 för 1970 års modell.

Bilen Tjorven hette egentligen KVD 440/441, men tekniker Erik Jakobsson från Poststyrelsens driftsbyrå som var med och provade prototypen tyckte att bilen hade ett trubbigt bussigt utseende som påminde om karaktären Tjorven i den samtida tv-serien Saltkråkan. Därefter kallades bilen för just Tjorven på den svenska marknaden.

Bilen fanns även i versioner för den privata marknaden med en passagerarplats. Ett fåtal exemplar byggdes med öppet flak och som kombi. Ytterligare varianter var en handikappanpassad Tjorven med hiss för föraren och ett par bilar med elektrisk drivning. En prototyp som byggdes 1970 var avsedd som familjebil, den var femsitsig, hade en 1 100 kubikcentimeter fyrcylindrig vätskekyld motor (från DAF 55), kraftigare frambromsar och en helt annorlunda bakdel, med horisontellt delad baklucka.

Tjorven var före sin tid med många lösningar som andra biltillverkare införde först på 1980-talet, till exempel fällbart och delbart baksäte, skjutdörrar samt hopfällbar passagerarstol för att öka lastlängden.

Tjorven var en smidig och, i stadstrafik, snabb bil tack vare den steglösa variomatic-transmissionen och den var rymlig i förhållande till sin längd. Den var mindre lämpad för landsväg på grund av den lilla tvåcylindriga motorn samt den höga karossen som var känslig för sidvind.

I Rockneby utanför Kalmar finns det sedan 2016 ett museum för dessa bilar.

Lagerort und Info zur Besichtigung

Location: Perstorp

For viewing the vehicle, contact the valuator/depot:

Ted Gryth
+46 705-65 67 27
ted@bilwebauctions.se

Abholung

Collection must take place before: 2023-06-22.

NOTE! Payment (deposit to our account) must be made within 5 days and before collection.

Auktionsinfo

General information about the condition of the vehicles .
  • At this auction, many vehicles have been included in car collections and have been stored (mothballed) for a long time. For this reason, they are described from a collector's perspective and may need technical reviews and maintenance service - oil, battery replacement, new tires, brake review, etc. - before they can be used. .
  • During the auction days information about a vehicle may be updated up to the day before the auction ends. When you bid at the end of the auction period - and also if you have made an earlier bid - we therefore ask you to read the descriptions carefully, in case something has been changed due to new information.
Important to know before placing your bids!
  • Once you have called in an item and the reservation price is reached we want you to deposit the entire purchase amount into our client funds account before retrieval can take place.
  • When you need to retrieve a called in object we want you to examine it carefully. If you consider that the item does not match our description you do not need to complete the purchase. In this case the deposited purchase sum and the entry fee are refunded.
  • If you do not examine the item on the spot the call charge will be debited, but you do not have to complete the deal.
  • If you make the entire purchase exclusively at a distance you have 14 days to cancel, but must return the item at your own expense.
  • Your shipping costs and other costs are not reimbursed when the right of withdrawal is exercised. Swedish court applies.
  • For items that have not been collected within 14 days storage costs may be charged.

Danke, dass Sie sich für unsere Auktionen interessieren!

Wir senden Ihnen eine E-Mail, wenn die Gebotabgabe startet.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG