Visa alla bilder
Visa film

Alfa Romeo Spider 2000 Aerodynamica 2,0 — 1983

Röd Alfa Romeo Spider cabriolet. Snabb, cool och Italiensk. Trevlig veteranbil som passar varma sommardagar.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Körklar trevlig entusiastbil utan större anmärkningar. En prisvärd sportig cabriolet, passande för både bilträffar och utflykter."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
125 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15739
ARVIKA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Alfa Romeo Spider 2000 Aerodynamica?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Körklar trevlig entusiastbil utan större anmärkningar. En prisvärd sportig cabriolet, passande för både bilträffar och utflykter."

Beskrivning

Tredje generationens Alfa Romeo Spider. Med tilläggsnamnet Aerodynamica.

Bilen importerades 2006 och bilen har haft samma brukare sedan den kom till Sverige.

Mätaren står på 15000 svenska mil. Vi tror att sträckan stämmer. Ägarinnan låter nu sälja bilen, då den efter makens bortgång inte längre används.

Original instruktionsbok, bakre originalspoiler, vindskydd och speglar medföljer. Se bilder.

Godkänd av Bilprovningen fram till mars 2025.

Utrustad med tillbehöret bagageräcke på bakluckan. Perfekt för resor ner till kontinenten.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1983/1983 
  • Första registreringsdatum
    2006-06-05 
  • Avläst mätarställning
    150 455 km 
  • Kw / hk
    93 / 126 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    konstläder 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Normal standard. Startar lätt och går fint. Fyrcylindrig 2,0L motor med överliggande kedjedrivna kamaxlar med två ventiler per cylinder. Uppgiven effekt är 128 hk. Manuell 5-växlad låda. Går fint efter vägen och känns stark i motorn.

  • Skick interiör:

    Inredningen är i bra skick. Man lät klä om stolarna för några år sedan, så de är fina och fasta att sitta i. Handtaget till bagageluckans öppning behöver sättas fast.

  • Skick exteriör:

    Äldre omlackering som klarat sig bra.

    Normalt med stenskott och mindre repor. Den har fått lackbättringar nere vid tröskellådorna.

    Originalspoilern på bagageluckan har bytts ut mot en smäckrare som är specialtillverkad av yrkesman. Strålkastarnas blanka lyktringar är svartlackerade. Utrustad med eftermarknads aluminiumfälgar. Originalhjulen medföljer. Suffletten har några små äldre lagningar, dock inget utmärkande. Se bilderna.

    I botten på reservhjulsbaljan finns en mindre lagning som inte håller yrkesmässig standard. Se bild. Vindrutan har lite lite slitage efter vindrutetorkarna. Höger yttre dörrhandtag hakade upp sig vid provkörningen och behöver åtgärd, dörren går att öppna från insidan som vanligt. Se separat bilder. Det finns några äldre plåtlagningar på undersidan trösklarna. Se bilder.

  • Skick helhet:

    Fin körklar bil. Skicket ligger normalt för ålder och miltal. Några få anmärkningar finns.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2023-08-17
Ursprungsbesiktning: 2006-05-26 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2006-06-05 (830714)
Senast godkända besiktning: 2023-03-21
Besiktigad tom: 2025-03-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Ägarens kommentar

Vi köpte bilen 2006 och hade mycket glädje av den. Sommaren 2010 körde vi bilen ner till Italien och deltog i Alfa Romeos 100-års firande. Genom Tyskland satte vi bilen på biltåg. Sen tog vi bilen och körde över alperna. Hela resan var ett spännande äventyr. Det var främst min framlidne make som var bilentusiasten. Nu blir den sällan körd och jag säljer den med förhoppningen att den kommer glädja nästa ägare.

Fakta om modellen

Alfa Romeo grundades som biltillverkare i Milano 1910. Alfa Romeo är en av de mest klassiska Europeiska sportbilstillverkarna. Den typiskt italienska racingfärgen röd (Rosso Alfa 514 ) återfinns ofta på Alfa Romeos sportbilar. Spidern introducerades som ny modell i Genève den 10 mars 1966 och hade då en lång, rund bakdel. Den fick smeknamnet Duetto, det officiella namnet var Alfa Romeo Spider 1600.

1970 kom Spider generation 2 som fick en fyrkantig bakdel med så kallad Kamm-tail. En design som karaktäriseras av en abrupt avskuren bakdel. Designen baserades på forskning som utfördes av Wunibald Kamm redan under 1930-talet. En så kallad Kamm-tail reducerar luftmotståndet nästan lika effektivt som en långt utdragen bakdel, men är mer praktisk. Den ger även mer aerodynamisk stabilitet eftersom lyftkrafterna minskas. 1982 presenterades generation 3 av Alfa Spider. Spider är en av de cabrioleter som tillverkats längst i världen, med produktion mellan 1966 och 1993. Sista bilarna fick år 1994 som årsmodell. Enliga uppgifter från transportstyrelsen finns det färre än 180 exemplar av Alfa Romeo Spider av årsmodellerna 1983 till 1989 registrerade i Sverige.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Arvika

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund
+46 736 12 60 28
mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-04-18.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG