Visa alla bilder

Ford Consul 1.5 — 1952

Den här Forden togs ur trafik i mitten av sjuttiotalet men har klarat tidens tand bra.

Mårten Carlsson
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Ett sunt renoveringsobjekt."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
13 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
14898
VÄRINGE
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
20 - 30 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Mårten Carlsson
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Ett sunt renoveringsobjekt."

Beskrivning

Den 24:e maj 1952 hämtade fröken Elsa Fridh ut sin nya Ford Consul på Bilservice i Kristianstad. Hon var redan då etablerad konstnär med studier i både USA och Frankrike i bagaget. Hon kom under många år undervisa i bild och form på Kristianstad Högre allmänna läroverk.
Hur länge hon behöll Consulen vet vi inte men Elsa Fridh gick ur tiden 1974 och bilen besiktigades sista gången 1976. Mätaren står på 5223 men är mer troligt 15223 mil. Hur som helst får det ses som rätt sparsamma mill och skicket verkar stämma bra med det.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1952/1952 
  • Första registreringsdatum
    1952-01-01 
  • Avläst mätarställning
    52230 km 
  • Regnr
    DBP187 
  • Chassinummer
    E0TA48851 
  • Kw / hk
    35 / 48 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    galon 
  • Färg
    röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Besiktigad sista gången 1976 om bilen startas efter det är obekant. Motrrummet är orört original med ett nyare batteri så något senare försök har nog gjorts. Större delen av avgassystemet borta

  • Skick interiör:

    Hel och välhållen galonklädsel. Dock verkar någon art av smågnagare kalasat på stoppningen som känns ändå bra och fasta. Dörrsidor är hela men sömmarna blivit nötta av tidens tand. Instrumentering och reglage intakta och mycket fina för sin ålder. Mycket fin bakelitratt med lite nötning men sprickfri. Handskfacket extra fint. Askopparna var i nymodigheten plast och har aldrig använts. Golvmatta är original och har klarat sig hyggligt bra under alla år. Dock har det gått fukt i matta/isolering som skapat lite invändig rost i golvet. Likaså har det annars helt annars felfria innertaket blivit lite blekt med åren har del äldre fuktfläckar baktill. Bagagerummet förhållandevis fint. Reservhjul, domkraft och sådant på sin plats.

  • Skick exteriör:

    Mörkröd och har troligen lackerats om helt eller delvis någon gång. Den har fått rejält med rostskydd under åren i trafik och det har nog räddat den under de drygt 45 år den stått still. Enda rostskadan som syns är längst ner på höger framskärm. Annars hel, fin och intakt i skärmar,kanter, dörrar, trösklar och golv. Kofångare fram har flagat och rostat lite grann, bak är den fin - helt rostfri men fått en liten bucka någon gång. Grillen är intakt och fin och så är även reflektorerna i strålkastarna. Helt komplett med lister,emblem med mera. Ingen nämnvärd rost eller åverkan i dörrkanter och undersidor.

  • Skick helhet:

    På det hela taget helt komplett i allt från knappar, emblem lister och reservhjul. Ett fint närmast orört objekt med bra kaross och inredning.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 1977-12-31
Ursprungsbesiktning: 1952-01-01 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1952-01-01
Senast godkända besiktning: 1976-09-02
Besiktigad tom: 1978-09-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 7

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG