Visa alla bilder
Visa film

Austin Healey 3000 Mk III 2,9 — 1967

En sen Big Healey med vacker och intressant historik. Bilen har haft samma ägare sedan 1980 och har till största delen originallack. Tekniskt och utseendemässigt i ett mycket välvårdat originalutförande.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Omsorgsfullt omhändertagen i över 40 år med mycket och rolig historik i ett nära originalskick. Nybesiktigad, godkänd och därmed besiktningsbefriad."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
475 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
14912
LJUNGSBRO
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
340 - 380 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Omsorgsfullt omhändertagen i över 40 år med mycket och rolig historik i ett nära originalskick. Nybesiktigad, godkänd och därmed besiktningsbefriad."

Beskrivning

Den nuvarande ägaren köpte bilen i Kenya 1980 under sin tid som FN-anställd. Innan dess hade en annan svensk som var SIDA-anställd ägt Healeyn i ett år. Denne köpte den av en amerikansk skådespelare vid Jamie Singer som förmodligen sportbilsromantiskt brukade den på sextiotalet i Europa och tog med sig den till Kenya. Nuvarande ägare importerar bilen till Sverige på våren 1982 som flyttgods när FN-uppdraget är över. Bilen med chassinummer HBJ 8L 40790 registreras in på sommaren 1983, får en svensk identitet och har sedan dess brukats och vårdats omsorgsfullt av samma ägare. Original registreringsskylt sitter kvar under den svenska snygga gamla aluminiumskylten. Vad som renoverats, reparerats och underhållits genom åren berättas under ägarens kommentarer även om bromsarna är åtgärdade då den texten delvis skrevs redan 2016. Bilen levereras nybesiktigad.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1967/1967 
  • Första registreringsdatum
    1983-01-07 
  • Avläst mätarställning
    62479miles 
  • Regnr
    ATN562 
  • Chassinummer
    HBJ8L40790 
  • Kw / hk
    110 / 150 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    British Racing Green 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn renoverades på åttiotalet hos British Leyland-verkstad i Nairobi, Kenya. Många slitdelar är förstås bytta genom åren av många olika anledningar och det framgår också mer detaljerat av "Ägarens kommentar" nedan.

  • Skick interiör:

    Enligt uppgift originalinredning och mattor. Dessa är bra och i ett fint äldre bruksskick, det ser prydligt och representativt ut. Den gamla Clarion-radion fungerar charmigt tillsammans med den originalmonterade mono-högtalaren.

  • Skick exteriör:

    Till stor del originallack. Några delar förmodligen omlackade någon gång på sjuttiotalet. Höger framskärm har en lagning med ett par krackeleringar och vänster tröskel har en lite avvikande nyans bakom förardörren. Allt detta får ändå anses som en del av bilens helhetscharm, det stör inte nämnvärt och tillhör fordonets historia.

  • Skick helhet:

    Helheten, historiken och funktionen gör en sådan här Big Healey kanske ännu mera attraktiv än ett aldrig så finrenoverat exemplar. Och idag uppskattas en vänsterstyrd engelsk klassiker i välhållet originalskick extra mycket av en europeisk högertrafiksvärld.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1994-07-05 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1982-06-09 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1983-07-01
Senast godkända besiktning: 2022-06-09
Besiktigad tom: för alltid
Skattebefriad: Ja
Körförbud: nej
Antal ägare: 1

Ägarens kommentar

"1967 Austin Healey 3000 Mk III ATN 562 chassi nr HBJ8L40790 är troligen en av de sista stora Healey som tillverkades. Förste ägaren Jamie Singer var den som tog den till Kenya. Han/hon lär ha varit någon slags filmstjärna (osäkert när/var/hur) Han/hon sålde den omkring 1979 till en svensk SIDA-arbetare som i sin tur sålde den till mig 1980. Ljuddämparna var ej original utan ersatta av en inhemsk mindre lyckad konstruktion, främre stötdämpare (Armstrong) som också utgör en del av framvagnen var i princip ur funktion - detta kompletterat med dålig kompression och lågt oljetryck gjorde det tydligt att bilen levt ett hårt liv under dess första tretton år. När jag köpte den i Kenya 1980 var mätarställningen omkring 50 000 miles. Omkring 1981 lät jag totalrenovera motorn, den borrades upp, nya vevlager, vevstakar, kolvar ventiler, oljepump osv. De avancerade arbetena utfördes av på Brittish Leyland i Nairobi. Även kopplingen byttes vid detta tillfälle. Motorn har sedan dess inte öppnats och går fortfarande prickfritt. Nya stötdämpare och nytt avgassystem monterades vid samma tid. 1982 tog jag hem den till Sverige, bilen har sedan dess bara gått sommartid och alltid stått i kallgarage. Efter att ha tröttnat på SU’s något opålitliga elektriska bränslepump monterade jag omkring 1983 en kvalitetspump som enligt reklamen även används i mindre flygplan. Sedan dess har jag aldrig haft problem med bränslepumpen. Eftersom plusjord var original SU var jag tvungen att skifta bilen till minus-jord. Under åren som gått har jag även bytt till nya ekerhjul, bytt vindruta, bytt vattenpump, renoverat kylaren, förgasaren och startmotorn. Jag har också renoverat bromsar bak, huvudcylinder bromssystemet, bromsservo samt master och slave till kopplingen. I fjol bytte jag bakre ljudämpare. I sommar skall jag byta bromsoken. Bilen har skivbromsar fram men kolvarna kärvar i oken vilket kanske inte är så förvånande efter nästan femtio år (!). Troligen skulle det snart kunna vara dags för en helt ny fördelare, likaså renovering av generatorn även om dessa fortfarande fungerar u.a. Suftlett och tonneau är OK. Allt ovan är väl plussidan, nu till det negativa: Vissa spår finns fortfarande efter bilens tidiga hårda liv: oljesumpen är svetsad efter någon markkänning, fullt fungerande naturligtvis men vill man slippa se det bör den bytas. Den pressade aluminum ”shroud” som omger motorhuven och går ut till skärmarna har spruckit i en svetsfog. Väljer man att svetsa detta innebär det omlackering av detta stycke. Jag har valt att strunta i det eftersom så vitt jag förstår det mesta är originallack (British Racing Green) Annat negativt är åldersrelaterat; oljeläckage i packningen mellan växellådan och överväxellådan. Packningen har hårdnat och läcker ner på marken. Jag brukar få fylla på en liter i början av säsongen. Vill man ha bilen i toppskick bör man också byta ut eller renovera hastighetsmätare och varvaräknare. Dom fungerar men har vissa brister. Klädsel och mattor är original och är naturligtvis slitet om än inte direkt trasigt. Däcken är säkert 20 år gamla. En sista negativ sak: När man kör i omkring 100 km/tim uppstår en vibration som sedan försvinner vid högre hastighet. Osäkert vad det kan vara, fenomenet blev mindre påtagligt med nya fälgar men kvarstår i viss grad. Kanske hjälper det med nya däck. En annan möjlig förklaring är glapp i någon kardanknut. Till bilen finns en hel del reservdelar både nya och sparade gamla delar som jag bytt. Dessutom också fullständig original workshop manual och reservdelskatalog. Efter att mekat med denna bil i trettiofem år tror jag mig känna igen varenda bult och jag är 99,9% säker på att det inte finns några andra brister än de jag beskrivit.

Fakta om modellen

Austin Healey 3000 kallas "Big Healey" och byggdes mellan 1959 till 1967. Bilens kaross gjordes hos Jensen Motors och bilen monterades i BMC/MG fabriken, parallellt med företagets MG-modeller. Mer än 90% av produktionen gick på export till USA och bilen var mycket framgångsrik i racing och rallyn på sin tid. Idag är bilmodellen en populär tävlingsbil för entusiaster i historiska rallyn.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Ljungsbro

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt / Shaun Major
+46 705-38 80 22 / +46 709-72 40 07
peter@bilwebauctions.se / shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-06-30.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG