Visa alla bilder
Visa film

Mercedes-Benz 230 E W123 — 1981

Mercedes-Benz generation W123 var den sista av sitt slag med kromade fristående stötfångare. Det här är ett propert exemplar med spännande historik i Tyskland.

Fredrik Nyblad
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Väl fungerande Mercedes-Benz 230 E som ger ett gott intryck både på utsidan och insidan."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
31 JUL 11:20
34 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18514
STOCKHOLM
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
55 - 65 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 35 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
28646
26 JUL 21:17
34 000 SEK
20505
26 JUL 11:02
30 000 SEK
31593
26 JUL 08:30
29 000 SEK
32485
26 JUL 08:19
22 000 SEK
28646
25 JUL 19:32
21 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mercedes-Benz 230 E?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Fredrik Nyblad
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Väl fungerande Mercedes-Benz 230 E som ger ett gott intryck både på utsidan och insidan."

Beskrivning

Det finns många historier om välskötta bilar som tidigare ägts av en präst. Den här Mercedesen har en historik som slår det flera gånger om. Dokument som medföljer bilen visar att förste ägare var ett kloster. Efter det var det en nunna som ägde den, det har bilhandlaren i Tyskland som sålde den till den nuvarande ägaren berättat för honom. Han lät importera den till Sverige för fem år sedan. Ett minne från bilens kyrkliga historia finns på mittkonsolen i form av en liten ikonbild.

Det finns gott om dokument från bilens historik, inklusive det första registreringsbeviset i dåvarande Västtyskland. Det finns också svenska besiktningsprotokoll och kvitton på utförda reparationer, vilket väl kompenserar för att servicebok saknas. Mätarställningen på 21 680 mil blir utslaget på bilens ålder inte särskilt många mil.

Bilen är i fullt körbart skick och den ger ett gott estetiskt intryck, vill man höja skicket så skulle en polering av karossen och några lackbättringar göra skillnad.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1981/1981 
  • Första registreringsdatum
    2020-06-15 
  • Avläst mätarställning
    21653 
  • Regnr
    ARF21J 
  • Chassinummer
    WDB12322312068607 
  • Kw / hk
    100 / 136 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    Ljusblå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Väl fungerande tekniskt med en något starkare fyrcylindrig insprutningsmotor på 136 hk än den som erbjöds i Sverige. Automatlådan växlade mjukt, bromsar, fjädring och eldetaljer fungerade väl vid provkörningstillfället. Många äldre Mercedes kan ha en diffus styrning men den här bilen har fått en nyrenoverad begagnad styrsnäcka som fungerar bra. Den nuvarande ägaren har också låtit byta startmotor, batteri och delar av avgassystemet. Elantennen till radion har också bytts ut och det finns en modern multimediaradio monterad i mittkonsolen. Två uppsättningar nycklar finns till bilen. En tidsenlig Beckerradio medföljer också.

  • Skick interiör:

    Hel och ren inredning som väl motsvarar den känsla man vil ha i en Mercedes från 1980-talet. Dörrsidorna är hela men vinylen har på en del ställen släppt något från sin limning. Tygklädseln är i gott skick, dock har den blekts något. Innertaket är helt och eltakluckan fungerade vid provkörningen. De välgjorda sätena i Mercedes W123 är uppbyggda med fjädrar och förarsätet har med tiden blivit lite gungig, vilket är tämligen normalt. Hastighetsmätaren fungerade fullt ut vid provkörningen men enligt ägaren kan den ibland hoppa till och komma igång först vid 30 km/h. Rutan i förardörren har ett område med repor som dock inte begränsar sikten.

  • Skick exteriör:

    Karossen ger ett propert och elegant intryck. Stora delar av lacken är original och tittar man nära går det att se ett antal repor och ytlig rost. På motorhuven syns spår av att ett mindre parti lackerats om. Den nuvarande ägaren har låtit rostlaga och lackera om dörrarnas nederdel och alla hjulhus. Dock syns det åter ytrost i de partierna. Den främre stötfångaren har några rostfläckar liksom plåtpartierna i fronten. Några mindre bubblor syns också på taket invid dropplisten på ett ställe. Mercedes Barockfälgar sitter på bilen och en uppsättning dubbade vinterhjul på stålfälg medföljer vid köpet. Vinterhjulen finns att hämta ut från ett däckhotell i samband med leverans av bilen. Till vinterhjulen finns också de korrekta hjulsidorna.

  • Skick helhet:

    En Mercedes som ger ett propert intryck och som fungerar väl mekaniskt.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2025-07-15
Ursprungsbesiktning: 2020-06-11 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2020-06-15 (811001)
Senast godkända besiktning: 2023-10-30
Besiktigad tom: 2025-10-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

I januari 1976 presenterades den nya Mercedesgenerationen. Först ut var en fyradörrars sedan och den skulle senare få sällskap av en tvådörrars coupé och för första gången också en herrgårdsvagn tillverkad av Mercedes själva. Dessutom fanns också specialversioner med förlängt chassi som hittade olika mer specialiserade användningsområden. Den nya modellen med internkoden W123 var ett resultat av Mercedes intensiva arbetet för att förbättra krocksäkerheten men den var också mer komfortabel och enklare att serva än föregångaren.

Mercedes-Benz stod vid den här tiden för en speciell form av lyx som inte definierades av mängden utrustning. Visst var den grillen med stjärnan i topp imponerande men det handlade mer om att bilen var välgjord.

Den viktigaste årsmodellsändringen kom kanske i juni 1980 när en ny motorgeneration introducerades. I Sverige fick vi M102-motorn först som 1982 års modell. Den största synliga skillnaden mellan årsmodellerna kom till 1983 års modell då alla modellversioner fick de rektangulära strålkastare som tidigare varit förbehållet de sexcylindriga modellerna.

Generation W123 blev den sista mellanklassgenerationen från Mercedes med kromade stötfångare och en fristående kromad kylargrill. I november 1985 tillverkades de sista fyrdörrarsbilarna och i januari 1986 byggdes de sista herrgårdsvagnarna av generationen. Totalt tillverkades 2,7 miljoner exemplar 1976–86.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Stockholm

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Fredrik Nyblad
+46 703187844
fredrik.nyblad@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-08-14.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG