Visa alla bilder
Visa film

Volvo 1800 E B20E — 1970

Svensksåld 1800 E i den vackra Volvokulören Stålblå metallic med dokumenterad historik. En svensk bilikon i ett propert och fullt körbart skick.

Michael Luft
Museum & samlingar
Skicka E-post meddelande

"Trots sin äldre omlackering håller den här 1800 E:n stilen. Mekaniskt är den väl fungerande och de mindre anmärkningar som finns är främst av utseendekaraktär och enkla att åtgärda."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
24 JUL 13:30
153 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18532
HUDDINGE
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
170 - 190 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 154 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
15842
18 JUL 22:41
153 000 SEK
17873
18 JUL 22:25
151 900 SEK
1471
18 JUL 20:01
150 900 SEK
29576
18 JUL 19:57
142 900 SEK
1471
18 JUL 19:56
141 900 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 1800 E?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Museum & samlingar
Skicka E-post meddelande

"Trots sin äldre omlackering håller den här 1800 E:n stilen. Mekaniskt är den väl fungerande och de mindre anmärkningar som finns är främst av utseendekaraktär och enkla att åtgärda."

Beskrivning

I januari 1970 såldes den här Volvo 180 E:n till en man i Gustavsberg utanför Stockholm. Den nuvarande ägaren köpte den för 22 år sedan, enligt honom hade den lackerats om i slutet av 1990-talet.

Årsmodell 1970 gjorde 1800-modellen mer modern. Nu fick Volvos GT-vagn bränsleinsprutning, skivbromsar bak och en ny instrumentpanel med träimitation som passade väl in i det nya decenniets formestetik.

Trots att lackeringen har ett antal år på nacken så håller den här 1800 E:n stilen och det här är en bil som går bra i motorn och växellådan med överväxel håller varvtalet nere även i lite högre farter. Ett stort antal besiktningsprotokoll följer med bilen som också är godkänd för trafik. Det finns också kvitton på reservdelsinköp och reparationer under många år. Dessutom finns bilens första registreringshandling kvar.

En radio med retroutseende är monterad och bakom passagerarsätet finns en CD-växlare. I nuläget fungerar ljudanläggningen enbart med CD-skivor då en radioantenn inte har monterats. Högtalare finns i dörrarna och två högtalare ligger löst i baksätet.

Mätaren står idag på 25 730. Två uppsättningar nycklar finns till bilen. På insidan av bakluckan finns något speciellt, där har P1800:ans designer Pelle Petterson lämnat sin autograf.

En Volvo 1800 är alltid vacker och med enkla medel går det att få det här exemplaret till ännu högre höjder. Det är detaljer som stötfångarna med dåligt krom, en saknad stänklapp och grillen som tappat lite av sin mattsvarta färg.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1970/1970 
  • Första registreringsdatum
    1970-01-21 
  • Avläst mätarställning
    25 730  
  • Regnr
    BLB484 
  • Chassinummer
    030245 
  • Kw / hk
    88 / 120 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Läderklädsel 
  • Färg
    Stålblå metallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    kupéfläkt, vindrutetorkare och belysning fungerade. Ägaren berättar att motorn genomgått en större reparation för ett antal år sedan och då bland annat fått nya kolvringar. Avgassystemet är bytt till ett system i rostfritt stål. Tändsystemet är nu brytarlöst och med den ändringen fungerar inte längre varvräknaren. Klockan är också ur funktion och tankmätaren visar omvända värden, tom när tanken är full och full när den egentligen är tom. En ny flottör som ska lösa problemet medföljer vid köpet liksom en del andra reservdelar som en kromad ventilkåpa, ny gummilist till bagageutrymmet, injektorer till insprutningen och en solenoid till överväxeln.

  • Skick interiör:

    Den svarta läderklädseln är inbjudande och är allmänt i ett gott skick, på vänstersidan av förarstolens ryggstöd finns ett visst slitage. En modern CD-spelare är monterad på instrumentpanelen och två högtalare ligger löst placerade på baksätet. Mattorna är något fläckade men kan sannolikt bli snyggare enbart med en rengöring.

  • Skick exteriör:

    Baklucka och motorhuv har en något ojämn linjering mot karossen och en stänklapp saknas. Lacken är dock blank, på framskärmarna finns två mindre mjuka bulor, en liten bula finns också på sidolisten. Högerdörren är omlackerad vid ett senare tillfälle men ingen kulörskillnad kan ses med ögat. Grillen är sliten och saknar ett emblem. Det emblem som ska finnas framför motorhuven saknas också. Stötfångarna är dåliga i kromet.

  • Skick helhet:

    En Volvoklassiker redo för vägarna som om den nye ägaren vill med enkla medel kan lyftas till ett ännu snyggare skick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2001-11-06
Ursprungsbesiktning: 1970-01-21 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1970-01-21
Senast godkända besiktning: 2018-11-14
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 10

Fakta om modellen

En av de mest älskade svenska bilmodellerna är egentligen en riktig europé. När Volvo skulle göra en sportvagn skulle det vara med italienska former och därför fick italienska designhuset Frua uppdraget. Historien om hur Volvo länge inte ville kännas vid att det var en ung svensk, Pelle Petterson som där ritat karossen är välkänd. Det kunde sedan ha blivit i Västtyskland som produktionen skulle ske, för i Göteborg fanns det inte kapacitet att göra den. Men det blev varken hos Karmann eller NSU, när modellen presenterades i maj 1961 så stod det klart att karosserna skulle tillverkas av Pressed Steel i Skottland och sammansättningen skulle ske hos Jensen i England.

Stegvis under 1960-talet blev sedan modellen mer av en helsvensk affär. Från 1963 flyttades sammansättningen till Volvos Lundbyfabrik i Göteborg. Då ändrades också namnet från P1800 till 1800 S. Under vintern 1968-69 flyttades karossproduktionen hem till Svenska Stålpressnings AB i Olofström. Från årsmodell 1969 fick också 1800 S den nya B20-motorn.

Året därpå kom nästa stora nyhet, 1800 E skippade dubbelförgasarna för en elektronisk bränsleinsprutning. Nya modellnamnet kom helt enkelt av E som i Electronic. Med bränsleinsprutningen från Bosch ökade effekten från 118 hk SAE till 130 hk SAE. Årsmodell 1970 fick också den nya M410 växellådan, skivbromsar bak, mattsvart grill, nackskydd, nya fälgar och en instrumentpanel med träimitation.

Lite för sent fick 1800-modellen en ny karossversion hösten 1971, 1800 ES hade en shooting-brake form med baklucka helt i glas. Sommaren 1972 tillverkades de sista 1800 E och ett år senare lades också 1800 ES ner. Totalt tillverkades 47 855 exemplar av P1800, 1800 S, 1800 E och 1800 ES enligt Volvos statistik.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Huddinge

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Fredrik Nyblad
+46 703187844
fredrik.nyblad@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-08-07.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG