Visa alla bilder
Visa film

Volkswagen Multivan T4 Camping 2,5 TDI — 2003

En klassisk campingutrustad folkabuss i ett mycket bra och användbart skick. Perfekt för sommarens utflykter.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Funktionell och användarvänlig i ett mycket presentabelt skick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
24 JUL 11:30
71 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18462
GÄVLE
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
80 - 100 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 72 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
35185
19 JUL 08:55
71 000 SEK
17730
19 JUL 08:36
70 000 SEK
20450
19 JUL 08:34
66 000 SEK
17730
19 JUL 08:20
65 000 SEK
20450
19 JUL 08:19
63 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volkswagen Multivan T4 Camping?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Funktionell och användarvänlig i ett mycket presentabelt skick."

Beskrivning

År 2005 kom nuvarande ägare över en T4 Multivan med Westfalia tak, 2,5 tdi (samma modell som auktioneras här). Detta var en "specialare" som norska importören Möller ordnade för att anpassas till de höga norska avgifterna. På den tiden kostade en vanlig T4 Multivan cirka 550.000 kronor. Möller beställde istället Multivanen direkt från fabrik och skickade den till Westfalia för montering av "lyfttak". I Norge monterades två små skåp tillverkade av folierade spånskivor, och vipps så blev den registrerad som en 5-sittsig campingbil till priset av cirka 350 000 kronor, en besparing på 200 000 kr. Så, några år framåt. 2010 såldes Multivanen av olika anledningar. Det gick några år med andra campingbilar som inte riktigt passade ägaren. Så småningom år 2014 kom "suget" efter en Multivan igen. Problemet nu var att T4 modellen började att bli "gammal". Jakten började på FINN (norsk motsvarighet till Blocket i Sverige). Det fanns inte så många till salu, någon långt bort, några i dåligt skick. Slutligen kom ägaren över ett exemplar bara 11 mil bort. Den var fin både i lack och maskinellt, och den hade klarat sig bra från rost tack vare att den hade brukats många år längst upp i Nordnorge, Tana i Finnmark för att vara mer exakt, där man inte saltar vägarna om vintern. Då hade bilen rullat 25 800 mil, det låter mycket men avstånden till det mesta i Nordnorge är avlägsna och bilar där får fort höga siffror på vägmätarna. Den var välservad och den hade nyligen fått ny kamrem och vattenpump. Multivanen var i så bra skick att det blev affär. Framåt två år. Ägaren flyttade till Sverige 2016 och vanen följde med. Dessvärre ramlade ägaren 2018 och han fick en ny höftled på vänster sida. Då han fick problem med kopplingsfoten på grund av detta så köptes en bil med automatväxellåda. Efter detta har Multivanen bara brukats som sommar och entusiastbil och den har de senaste åren förvarats i varmgarage. Under nuvarande ägares tid med bilen så har både vattenpumpeoch kamrem bytts, (märkligt nog gick den sönder vid 28 700 mil, bara drygt 4000 mil sedan det senaste bytet), och bilen har fått nya glödstift. Däcken bilen står på är cirka tre år gamla och dessa har rullat uppskattningsvis 600 mil är och den har även fått nya stötdämpare för en tid sedan. Delar av inredningen är hemmagjord och enkel att ta bort om så önskas. Med Multivanen medföljer servicebok och annan dokumentation, se bilder. Två uppsättningar nycklar. Solcellspanel på taket med eget batteri. Fiamma markis. Drag fram baksätet och lägg ner ryggstödet så har man tre sovplatser där. Och på "loftet" finns sovplats för en vuxen eller 2 barn. Besiktigad och godkänd vid bliprovningen utan anmärkning.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    2003/2003 
  • Första registreringsdatum
    2016-06-20 
  • Avläst mätarställning
    309023 km 
  • Regnr
    YCN175 
  • Chassinummer
    WV2ZZZ70Z3H059101 
  • Kw / hk
    75 / 102 
  • Drivmedel
    Diesel 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Silver 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går bra i motor och drivlina. Bromsarna tar mjukt och bra. Enligt ägaren fungerar bilens olika system och kringutrustning som den ska. En välservad långmilare i ett mycket bra bruksskick.

  • Skick interiör:

    Interiören är i ett fint skick. Delar av denna är av "hemmagjord" tillverkning och lätt att avlägsna om så önskas. Välvårdad och omskött, se bilder.

  • Skick exteriör:

    Fin, och vad jag bedömer, originallack. Det finns några små spår av brukande men lacken och karossen ser ut att ha brukats mindre än vägmätaren säger. Mycket fin undertill. Bilen har klarat sig mycket bra från rost, säkerligen för att den mest brukats på saltfria vägar.

  • Skick helhet:

    En Multivan i ett mycket bra bruksskick. Trevlig, välskött och redo för nya äventyr. Besiktigad utan anmärkning 2024-09 vid bilprovningen och bilen är körklar.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2025-05-03
Ursprungsbesiktning: 2016-06-15 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2016-06-20 (021204)
Senast godkända besiktning: 2024-09-16
Besiktigad tom: 2025-11-30
Årsskatt: 9631 Kr
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

Efter att VW kom igång med produktionen av personbilen efter andra världskriget, dröjde det inte längre förrän det även tillkom ett nyttofordon, Typ 2 eller Transporter. Behoven var enorma och man sålde allt man kunde producera. Efter att den ikoniska varianten T1 tillverkats som årsmodeller 1950-1967, kom en uppdatering T2, som tillverkades som årsmodell 1968-1979.

Dess efterföljare T3 kom som årsmodell 1980 och hängde med till 1992.

Transporter Typ 4 tillverkades i en mängd olika varianter med olika specifikationer beroende på modellår och marknad. Luft, vatten, förgasare, insprutning, framhjulsdrift, fyrhjulsdrift (Syncro). Oavsett utförande, en gedigen och tålig kompanjon för transporter av alla de slag.

En nisch av VW Transporter som relativt tidigt kom igång var campingversioner. Allt från gardiner och luftmadrasser till platsbyggda inredningar samt olika ombyggnationer för att erbjuda helt eller delvis ståhöjd. Flower Power och Surf, har ju också förknippats med VW-bussar, i alla dess former och utseenden. Hemmabyggen och fabriksbyggen har sett dagens ljus och blivit synonymt med frihet och camping. Även i Sverige har det byggts campingversioner, bl.a. Monaco-campingbilarna byggdes av företaget Campmobile i Åkerberga och de använde i huvudsak delar från välkända Westfalia i dåvarande Västtyskland.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Gävle

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-08-07.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG