Visa alla bilder
Visa film

Triumph TR4A IRS — 1966

Engelsk klassiker i ett trevligt bruksskick, såld ny i USA med en svensk historik sedan 1990. IRS står för Individual Rear Suspension det vill säga individuell bakvagnsupphängning.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Trevlig, öppen och klassisk körkänsla. Fint ljud, fladdrig sufflett och snygga ekerfälgar, alla ingredienser är på plats."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
24 JUL 12:40
90 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18448
MALMÖ
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
170 - 180 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 91 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
21096
18 JUL 21:54
90 000 SEK
31996
18 JUL 20:48
3 000 SEK
29576
18 JUL 20:15
2 000 SEK
32171
18 JUL 19:38
1 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Triumph TR4A IRS?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Trevlig, öppen och klassisk körkänsla. Fint ljud, fladdrig sufflett och snygga ekerfälgar, alla ingredienser är på plats."

Beskrivning

Bilen kom till Sverige från USA 1990 och registrerades i trafik 1993 av den nuvarande ägaren. Han köpte bilen delvis i delar, byggde klart och har brukat den i det skicket sedan dess. Det är ingen utställningsbil, men en TR4A i ett trevligt bruksskick. Hastighetsmäten är en mph-mätare med kilometersiffror, det vill säga att vägmätaren anger körsträckan i miles. Senaste godkända besiktningen gjordes 2022-06-02.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1966/1966 
  • Första registreringsdatum
    1993-07-15 
  • Avläst mätarställning
    35 137 miles 
  • Regnr
    PCT283 
  • Chassinummer
    CT51435 
  • Kw / hk
    76 / 103 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn låter bra, men förgasarna behöver lite finjustering enligt ägaren, även om de är renoverade för några år sedan. Lådan funkar fint och bromsarna tar rakt. Drivaxlar och knutar är bytta och dessutom försedda med smörjkoppar. Äldre Continentaldäck med bra mönster på ekerfälgar som ägaren köpte nya i Sverige.

  • Skick interiör:

    Presentabel och snygg inredning, mattorna känns lite äldre än stolklädseln och dörrsidorna. Instrumentpanelen i trä är inte på något sätt fernissad med högblank lack, men är acceptabel i sitt klassiska utseende.

  • Skick exteriör:

    Lackerad i USA på slutet av åttiotalet med en del slitage och småskador på lacken. Det är i alla fall originalplåt överallt och inga plastskärmar. Underredet och ramen ser ytrostiga ut på bilderna, och är alltså inte gravrostiga utan friska och starka. Dörrarna har lite dålig passning, men mycket av det kan avhjälpas med justering. Kromet är presentabelt med några små blåsor här och där. Lamphusen är kromade i Sverige, resten är från renoveringen i USA. Det nyaste på bilen är suffletten som är ett par år gammal.

  • Skick helhet:

    Engelskt sextiotal i ett bruksvänligt och oömt skick, men samtidigt också med all utstrålning intakt som dessa bilar har.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2022-05-10
Ursprungsbesiktning: 1993-07-15 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1993-07-15
Senast godkända besiktning: 2022-06-02
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

Modell TR4 introducerades till årsmodell 1961 och tillverkades i basversionen fram till och med 1965. Mycket av mekanik var detsamma som tidigare men nu med en ny kaross, design Giovanni Michelotti, italiensk design var nu på modet. I början av 1965 kom en förändring av chassi och bakvagn, nu med individuell bakre fjädring. Det blev en mjukare väghållning och bättre komfort. Versionen kom att få epitetet TR4A IRS. Inte alla var förtjusta, I USA ansågs den nu bli för dyr och puritanerna tyckte att den blev för mjuk på vägen. Så TR4A, utan IRS, tillverkades även parallellt, primärt för USA-marknaden.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Malmö

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-08-07.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG