Visa alla bilder
Visa film

SAAB Sport GT 850 — 1963

En mycket ovanlig modell med originalmonterat soltak från fabrik.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"SAAB GT 850 1963 med soltak tillverkades i ett fåtal exemplar, denna är enligt uppgift det enda kända exemplaret som finns kvar. Bilen har sin originalkaross kvar och är, nästintill rostfri i stommen och i stort sett komplett. Den har blivit uppgraderad med de delar som saknades till original. Den är nu i ett trevligt bruksskick men det finns skönhetsfläckar och detaljer att se över."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
24 JUL 13:10
100 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18388
VALLENTUNA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
220 - 250 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 101 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
4162
19 JUL 13:21
100 000 SEK
23275
18 JUL 21:38
25 000 SEK
23275
18 JUL 20:01
21 000 SEK
23275
18 JUL 20:01
20 000 SEK
3897
18 JUL 18:38
10 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande SAAB Sport GT 850?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"SAAB GT 850 1963 med soltak tillverkades i ett fåtal exemplar, denna är enligt uppgift det enda kända exemplaret som finns kvar. Bilen har sin originalkaross kvar och är, nästintill rostfri i stommen och i stort sett komplett. Den har blivit uppgraderad med de delar som saknades till original. Den är nu i ett trevligt bruksskick men det finns skönhetsfläckar och detaljer att se över."

Beskrivning

Den här vagnen gick på export och registrerades i USA 1963. Den togs hem till Sverige via CS Autoparts 2022 och registrerades här den 5 februari 2025.

Det är en tidig vagn med lågt chassinummer som tillverkades för USA-marknaden. Enligt uppgift användes den som visningsbil för amerikanska återförsäljare och var "maxutrustad" från fabrik. Noterbart är att de tidigaste GT 850 inte hade emblem på skärmarna, dock hade den ett speciellt emblem på bakluckan, inte likadant som emblemen från 1964 även om det kan se ut så.

Efter den importerats till Sverige fick man tag i första ägaren i USA och har därför information om bilen tidigare historia. Den ägdes sedan från tidigt 70-tal av "den största" Saab-samlaren i USA i Pennsylvania Sedermera såldes den till Kalifornien och var i trafik där fram tom 2016. Den har blivit omlackerad tidigt 80-tal. Därefter hamnade den hos en Saab-samlare i New York State, sedan till en samlare i Illinois, innan den kom tillbaka hit.

Här har den fått motorn och växellådan renoverade av kunniga Saab-mekanikers. Bensintanken är bytt. Nya bromsar och nya däck.

Med bilen följer historiken samt en bra huv och baklucka.

Nybesiktigad, påställd och körklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1963/1963 
  • Första registreringsdatum
    2025-04-15 
  • Avläst mätarställning
    19 699 km 
  • Regnr
    JAM61Z 
  • Chassinummer
    177214 
  • Kw / hk
    38 / 52 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textilklädsel och textilmattor 
  • Färg
    Mörkblå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och går fint i motor och drivlina. Det mesta är genomgånget och fungerar väl, fin sång och gång i vagnen.

    Synad undertill på lyft och de vitala partierna ser bra ut.

    Finns ett litet rosthål vid listen på vänster bakskärm. Bakluckan bubblig nertill, en bra baklucka medföljer.

  • Skick interiör:

    Enligt uppgift i stora delar i originalutförande med viss patina och normalt bruksslitage för ålder. Bra komfort i stolar och baksäte, bra textilier, dörrsidor och paneler. Innertaket och soltaket i gott skick. Vredet till soltaket ej original men ett sådant medföljer. Ratt, reglage, instrumentbräda och mätare i originalutförande och fungerande.

  • Skick exteriör:

    Bilen är omlackerad tidigt 80-tal i originalkulör. Bra skick med brukspatina. Glas, blankt, lister och emblem samt belysningsdetaljer i bra skick med varierande slitage och småskador. Bra fälgar och navkapslar med däcken är från 2024 och har rullat 30mil.

  • Skick helhet:

    En tidig kortnos 850 GT är en klassiker och ett hett eftertraktat entusiast- och samlarobjekt. Med det originalmonterade soltaket, historiken samt det härliga och välfungerade bruksskicket är den här vagnen en relativ unik vagn. Det finns möjligen vagnar i bättre skick men den här har en karisma som få kan erbjuda.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2025-04-15
Ursprungsbesiktning: 2025-02-05 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2025-04-15 (630101)
Senast godkända besiktning: 2025-04-16
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

Bilverksamheten inom SAAB såg dagens ljus 1947 och den första modellen Saab 92 hade ju lånat en del design från flygverksamheten. När modell 92 så småningom genom olika steg, blev modell 96 from årsmodell 1960, kunde man se drag från 40-talet samtidigt som de ångade vidare in i 60-talet med 96.an.

Saab 96 som ersatte 93F, premiärvisades i Stockholm den 17 februari 1960, ett nytt decennium var här. Det var i grunden samma bil som den tidigare fram tom dörrstolparna men med ett nytt bakparti. I övrigt ny större motor, ny instrumentbräda vilket summasumarum var en ny bil och ett steg in i 60-talet. Nu gav motorn 42 hk, bakrutan var 117% större, plats för tre i baksätet, rymligare bagagerum etc. Till årsmodell 1963 fick grillen härbärgera Saab emblemet. Detaljer i inredningen förändrades och effektivare värme- och ventilationssystem var markörer för de nya vagnarna. På Saab Sport infördes nu 96:ans instrumentpanel (tidigare hade de behållit 93:ans) men med stora runda instrument för hastighet- och varvräknarinstrument. På handskfacksluckan fanns nu kurvhandtag men inte någon "speedpilot". Som året innan 52 hk och skivbromsar mm.

När SAAB senare lanserade den nya 99:an och senare även 900:an trodde väl många att det var över för 96:an men likt Fågel Fenix kom det nya uppdateringar genom åren och den höll ut ända in i 80-talet.

I januari 1980 var det så final och slut på 96-epoken. Den sista vagnen som lämnade bandet, den 8 januari, kördes av Erik Carlsson till Saab-museet i Trollhättan. De sista vagnarna såldes under våren 1980, i Sverige registrerades bara 967 exemplar.

Totalt tillverkades det enligt uppgift i 547.221 exemplar av 96:an.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Vallentuna

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-08-07.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG