Visa alla bilder
Visa film

SAAB 92B De Luxe 2T — 1955

En relativt oskruvad och rostfri originalvagn från folkhemseran med bakgrund i Norrbotten, få ägare och låga mil.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Härligt patinerad vagn och tidskapsel som efter en Törnrosasömn i 52 år nu försiktigt har väckts till liv igen. Hög charmfaktor och fullt fungerande."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
24 JUL 13:20
0SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
18486
TUNGELSTA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
90 - 110 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 1000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande SAAB 92B De Luxe?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Härligt patinerad vagn och tidskapsel som efter en Törnrosasömn i 52 år nu försiktigt har väckts till liv igen. Hög charmfaktor och fullt fungerande."

Beskrivning

Den här vagnen registrerades för trafik den 1 januari 1956. Enligt uppgift en bil som gått i Norrbotten med registreringsnummer BD36222. Sedan 1970 har den haft tre ägare. Den sista besiktningen då var 1973, har aldrig ramlat ur registret. En utbytesmotor skall vara monterad den 5 juni 1969. Enligt notering på garantikort (som medföljer) var då miltalet för vagnen 2,450 mil. Den 18 maj 1972 var miltalet 4,798 mil. Nuvarande ägare, fordonsentusiast, förvärvade vagnen för ett år sedan, nu 5,018 mil. Tidigare rostlagad i golv, bra gjort men osäkert när. Nu försiktigt igångsatt med nytt batteri, renoverad bränslepump, rengjord tank och renoverad tankgivare. Nya delar till tändsystemet. Genomgång av bromssystemet med ny huvudbromscylinder, nya bromscylindrar, nya bromsbackar (trummorna var fina) samt ny handbromsvajer. Alla vätskor är bytta. Nytillverkat avgassystem (ej original). Varsamt uppstartad och nu i samma skick som när den ställdes av 1972. Sitter ett specialgjort takräcke på vagnen. Med bilen följer NOS gummilister till rutorna samt lite småprylar. Original innertak med bågar medföljer. Kuriosa, P-bot från 1970 och Uppsala medföljer - förhoppningsvis betald. Dåvarande ägare pluggade i Uppsala och pendlade hem till Norrbotten. Nybesiktigad utan anmärkning och besiktningsbefriad.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1955/1955 
  • Första registreringsdatum
    1956-01-01 
  • Avläst mätarställning
    50,183 km 
  • Regnr
    ARH652 
  • Chassinummer
    18653 
  • Kw / hk
    21 / 29 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil- och galonklädsel med gummimattor 
  • Färg
    Grön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och går lugnt och fint i motor och drivlina, fin sång och gång. Vid provkörning på grusvägar upplevdes allt såsom koppling, växling, väghållning och bromsar fungera väl. Styrning var något trög som krävde tillvänjning, bör gå att justera.

    Ej kontrollerad på lyft men det som kunde ses såg bra ut vad gäller vitala delar. Inga kommentarer vid bilprovning. Golvet har blivit lagat tidigare, välgjort.

  • Skick interiör:

    Klädsel i gott skick med normalt bruksslitage men något skör, saknar innertak, det och bågarna medföljer. Bra dörrsidor och paneler samt gummimattor. Ratt, reglage, instrumentbräda och mätare i bra skick. Allt fungerar, även den mekaniska klockan.

  • Skick exteriör:

    Fin i karossen med patinerad originallackering, normaltalt slitage för ålder och mil då den ställdes av 1972 - en bevarad tidskapsel. Glas, lister, emblem och belysningdetaljer i bra skick. Extra plus för den fint bevarade grillen samt stötfångarna fram och bak. Bra fälgar och navkapslar. Däcke, diagonal från 60-talet är bra men av förklarliga skäl ålderstigna. Motor- och bagageutrymmen i bra skick.

  • Skick helhet:

    Den här vagnen och charmtroll är i samma härliga patinerade och brukade skick som när den ställdes av 1973. Den väcker känslor och uppmärksamhet idag, på macken, på träffen eller var man nu befinner sig. En pigg 70-åring, som bär sina år med heder och är en fin klassiker och ett trivsamt samlarobjekt - rullande svensk motorhistoria.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2025-03-14
Ursprungsbesiktning: 1956-01-01 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1956-01-01
Senast godkända besiktning: 2025-03-29
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

Bilverksamheten inom SAAB såg ju dagens ljus 1947 och den första modellen Saab 92 hade ju lånat en del design från flygverksamheten. När modell 92 så småningom genom olika steg, blev modell 96 from årsmodell 1960, kunde man se drag från 40-talet samtidigt som de ångade vidare in i 60-talet med 96.an. När SAAB lanserade den nya 99:an och senare även 900:an trodde väl många att det var över för 96:an men likt Fågel Fenix kom det nya uppdateringar genom åren och den höll ut ända in i 80-talet.

Som tidigare skedde det stadigt större och mindre förändringar, så att när det väl var över, kunde man ställa en tidig 92:a bredvid en 80-talare och se att inte en pinal var densamma men ändå såg man ett tydligt släktskap.

Tillbaka till 50-talet, när den första årsmodellen av 92:an så till slut kom som årsmodell 1950, efter år av testande och premiärvisningen den 10 juni 1947, var kölistan lång. Det var inte direkt någon fart på produktionen till en början, första året tillverkades endast 1 246 bilar. Första åren var det buteljgröna i De Luxe utförande som gällde. Till årsmodell 1953 kom de första större förändringarna när bakrutan gjordes större, tanken flyttades och bilarna fick nu en baklucka. Bagageutrymmet blev dessutom större när batteriet flyttades till motorutrymmet. Med löstagbart baksäte, kunde man nu också använda sin 92:a som liten transportbil. Saab erbjöd en insatslåda att sätta in. Även stolarna uppdaterades. Internt kallades den nu 92B. Till 1954 års modell gjordes en rad uppgraderingar och modellen kom nu att kallas 92B även officiellt. Ny förgasare (Solex 32 BI) och ny tändspole ökade effekten från 25 till 28 hkr. Lackeringen blev syntetisk och det blev prydnadslister på skärmarna. Fälgarna fick ventilationshål och dörrarna utrustades med dragskydd i plexiglas. Nya strålkastare från Hella med integrerade parkeringsljus, då försvann de små lamporna mellan strålkastarna, grill och skärmar. Även instrumenteringen och detaljer i inredningen förändrades. Färgerna var nu i grått, blågrått, grönt, maroon och svart. Den 6 mars rullade Saab nr. 10.000 ut från fabriken. Till sommaren kunde man också beställa sin 92:a med soltak i tyg. Till årsmodell blev det fyrkantiga bakljus i skärmarna och elektrisk bränslepump. De sista 92:orna tillverkades 1956, då hade redan efterföljaren modell 93 börjat sin era. Totalt tillverkades 34.956 exemplar av modell 92, varav 14.828 i B-versionen.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Tungelsta

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-08-07.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG