Visa alla bilder
Visa film

Opel Omega Caravan 3.0 24v — 1993

En Opel Omega Caravan – Tysk kombiklassiker med komfort och rymd.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Ovanlig, och därmed inte ofta sedd modell på vägarna idag."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
24 JUL 11:10
7 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
18515
ESKILSTUNA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
130 - 160 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 8 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
19147
19 JUL 19:51
7 000 SEK
17601
19 JUL 10:35
1 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Opel Omega Caravan?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Ovanlig, och därmed inte ofta sedd modell på vägarna idag."

Beskrivning

Nuvarande ägare och hans sambo köpte bilen tillsammans år 2017 eftersom båda är intresserade av Opel sedan länge. Ägaren har sedan 80-talet ägt flera intressanta Opelbilar. Caravanen var i ett bra skick när nuvarande ägare köpte den. Han gjorde några mindre rostlagningar år 2017 men i övrigt var bilen i ett gott skick. Bilen har blivit väl underhållen sedan den importerades från Tyskland år 2002. Bilen har några fläckar här och där men man får beakta att den är 32 år gammal. Enligt uppgift till ägaren från Irmscher i Remshalden så tillverkade man bara ett fåtal Caravaner i detta utförande och med denna utrustning. Man har berättat för ägaren att Irmscher gjorde dessa bilar med tanke på att de skulle kunna fungera som dragbil åt tävlingsstallen och där tävlingsbilen skulle kunna stå på en släpvagnstrailer bakom Caravanen i samband med transport till tävlingar. Om detta har ägaren ingen skriftlig dokumentation utan det är muntliga uppgifter till honom från personal hos Irmscher. Idag finns det få Opel Omega Caravan kvar i livet oavsett motoralternativ eller utrustningsnivå. Av information jag kan hitta så levererades modellserien till Sverige med fyra olika motoralternativ, allt från den fyra-cylindriga tvålitersmotorn till de sex-cylindriga motorerna från 2,6-3,0 liter med 12 ventiler, till C30SE med 24 ventiler som just denna Opeln har. Detta är en snabb bil som är pigg och stark och som lämnar många dyrare bilar långt efter sig vad gäller toppfart och acceleration. Väghållningen är mycket bra och den ligger stadigt på vägen. Under nuvarande ägares tid med Opeln så har det lagts mycket möda och underhåll på bevarande av originalutrustning. Bilen är besiktad och nyckelklar. Den är utrustad med bland annat, Irmschers inredning som skinnklädsel och dörrsidor, träratt, starkare helljusinsattser, avtagbar dragkrok, centrallås, elfönsterhissar, diffbroms, taklucka, AC (Ej driftsatt efter byte av kondensor), vindavvisare över bakluckan, automatisk nivåreglering av bakre stötdämparna, motoroljekylare, insynsskydd till bagageutrymmet och ABS-bromsar. Delar som bytts sedan 2017 och inom de senaste 2000 milen är bland annat vattenpump, bakre avgassystemet, bakre luftstötdämpare inklusive styrenhet till luftkompressorn, framruta, gasfjädrar till bakluckan, multirem och löphjul. Dessutom har Opeln genomgått en fyrhjulsinställning. För nuvarande ägare har bilen varit en entusiastbil för soliga dagar och bilen har därför varit stillastående under långa perioder. Det kan då bli någon liten oljefläck under bilen. Vad gäller mätarställningen så finns det indikationer på att den kanske inte stämmer och att mätaren möjligtvis är bytt. Det är då troligt att bilen brukats något tusental mil till. Bilen är besiktad och nyckelklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1993/1993 
  • Första registreringsdatum
    2002-05-02 
  • Avläst mätarställning
    237 291 km 
  • Regnr
    SZN067 
  • Chassinummer
    W0L000067P1246578 
  • Kw / hk
    147 / 200 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Pigg och rapp. Går bra i motor och drivlina.

    Frambromsarna vibrerar och det beror förmodligen på skeva bromsskivor. Bilen står still långa perioder och då kan man ibland se någon oljefläck på garagegolvet. Täckluckan till draget saknas. Enligt ägaren är nästa oljebyte om 300 mil. Mätarställningen bör tas med en nypa salt då det finns indikationer om man tittar på besiktningsperioderna/protokollen att bilen kanske gått något tusental mil längre. AC fungerar inte.

  • Skick interiör:

    Interiören är i förhållande till ålder och körsträcka i ett bra skick. Innertaket runt takluckan är smutsigt och innertakstyget baktill är löst och är nu fasthäftat med klammer.

  • Skick exteriör:

    Äldre omlackering i ett normalt bruksskick för bilens ålder och körsträcka. Några små bucklor, dörruppslag och stenskott finns, likaså en del rost, se bilder. Det finns även andra spår av brukande, se bilder.

  • Skick helhet:

    Bilen är i ett normalt bruksskick i förhållande till ålder och körsträcka. Den är besiktigad och godkänd vid bilprovningen och därmed körklar.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2023-03-23
Ursprungsbesiktning: 2002-04-24 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2002-05-02 (931215)
Senast godkända besiktning: 2024-04-19
Besiktigad tom: 2026-04-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 7

Fakta om modellen

Opel Omega Caravan 1993 är kombiversionen av den andra generationen Omega, kallad Omega A, som tillverkades mellan 1986 och 1994. Den representerade Opels satsning på en större, bekväm och relativt påkostad bil i övre mellanklassen – särskilt i kombiform, där den riktade sig mot både familjer och tjänstebilsförare. Modellen var uppskattad för långfärdskörning och lastförmåga. Med rätt motor (t.ex. 2.6 eller 3.0) erbjöd den även god prestanda. I dag ses den som en raritet och få exemplar finns kvar i gott skick. Just denna Opeln har Irmscher haft händerna på. Irmscher Automobilbau GmbH och Co. KG är ett tyskt företag som specialiserar sig på fordonsmodifieringar, trimning och tillbehör, främst för Opel-bilar, men även för andra bilmärken som Peugeot, Chevrolet och Fiat. Företaget är särskilt känt bland entusiaster för sina sportiga specialversioner av Opels modeller. Just Opel Omega var en modell där Irmscher ofta gick in och förädlade bilen, exempelvis utförde man trimning av 3.0-liters 6-cylindriga motorn (upp till ca 200 hk), modifierina av fjädringen, montering av sportavgassystem och spoilers men man utrustade även bilarna med specialinredning och emblem. I vissa fall fick bilarna även unika färgsättningar. Irmscher är Tysklands svar på AMG för Opel. Ett traditionsrikt företag som kombinerar motorsport, design och ingenjörskonst. De mest eftertraktade Irmscher-bilarna i dag är ofta sällsynta samlarobjekt, särskilt om de har fabriksmodifieringar och är i originalskick.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Eskilstuna

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-08-07.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG