Visa alla bilder
Visa film

Opel Kadett Rallye 1900 cc — 1970

Kadett i ett otroligt fint skick, en ägarfamilj fram till 2024. Bilen har klarat sig mycket bra från rostangrepp då den rostskyddsbehandlats regelbundet.

Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Sällan men ser en Rallye Kadett i detta skick, den är aldrig tävlingskörd utan använts som familjebil. Bilen går utmärkt och ser bra ut både in och utvändigt. Enligt tidigare ägare skall bilen inte ha rullat mer än 10900 mil."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
17 JUL 13:10
52 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18521
TYRINGE
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
200 - 220 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 53 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
23754
12 JUL 11:19
52 000 SEK
17179
12 JUL 09:35
51 000 SEK
34051
11 JUL 21:19
50 000 SEK
32171
11 JUL 20:09
1 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Opel Kadett Rallye?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Sällan men ser en Rallye Kadett i detta skick, den är aldrig tävlingskörd utan använts som familjebil. Bilen går utmärkt och ser bra ut både in och utvändigt. Enligt tidigare ägare skall bilen inte ha rullat mer än 10900 mil."

Beskrivning

Denna Opel har ägts av en och samma familj sedan ny. Efter att ägaren hämtat sin Opel från Tyskland anlände han och den nyinköpta Kadett Rallye Coupé 1900 S:n till Sverige. Överfarten gick via färjan från Travemünde till Trelleborgs hamn och snart skulle den vara redo för sin nya tillvaro på svenska vägar. Månaden efter var det dags för Rallyen att typbesiktigas i Bromma och tack vare förberedelserna i Tyskland med "Sverigepaketet" och godkännandet av GM Sweden klarade bilen besiktningen utan problem. Registreringsskyltarna kom snabbt på plats och bilen var redo att tas i bruk. Kort därefter fick ägaren ett erbjudande om att byta ut den tätstegade rallyväxellådan mot en 5-växlad växellåda vilket skulle göra bilen mer användarvänlig för vardagskörning men han avböjde klokt nog erbjudandet. År 1977 skrevs Kadetten över på ägarens fru som använde bilen för att pendla till och från jobbet. Året därpå, 1978, genomgick Kadetten en omfattande renovering då motorn tappat sin kraft och rost börjat angripa de främre skärmarna. Bilen fick bland annat nya vev och ramlager, kolvar, ventiler med styvare ventilfjädrar och nya framskärmar. För att skydda mot stenskott och vägsprut monterades Lokkari innerskärmar av aluminium. Nya stötdämpare installerades och bilen fick en hellackering i sin ursprungliga Kardinal-röda kulör med svarta ränder på motorhuven. År 1991 lackerades Kadetten om en andra gång, denna gång på lackeringsskolan i Norrköping som ett elevprojekt. Efter denna renovering användes bilen mest för längre resor och campingturer, bland annat en semesterresa till Österrike. 1995 var det dags för ett nytt avgassystem, specialtillverkat av Ferrita i Köping som gav bilen en ny och fräschare känsla på vägen. När år 2000 kom beslutade sig ägaren för att genomföra ytterligare en hel motorrenovering med tanke på att bilen i övrigt var i ett bra skick och har många mil framför sig.

Nuvarande ägare som är en skicklig mekaniker, köpte bil förra året och har förbättrat samt återställt flera detaljer till originalutförande. Mycket dokumentation och kvitton medföljer bilen.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1970/1970 
  • Första registreringsdatum
    1970-09-22 
  • Avläst mätarställning
    09342 km  
  • Regnr
    DUU816 
  • Chassinummer
    922252040 
  • Kw / hk
    66 / 90 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil / Galon 
  • Färg
    Röd / Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen går fint och allt fungerar, renoveringar är gjorda löpande se beskrivning. Nuvarande ägare har ytterligare förfinat och bytt delar.

  • Skick interiör:

    Välhållen inredning med spår av normalt brukande. När nuvarande ägare köpte bilen satt det framstolar från en Opel Astra, dessa är nu bytta till några med originalutseende.

  • Skick exteriör:

    Bilen är fin med en lack från 1991 som hållt sig bra med ett fåtal bruksspår. Kromet är fint så även originalfälgarna med nya däck. Bilen är även fin på undersidan.

  • Skick helhet:

    En klassiker i rally sammanhang som är i mycket fint originalskick, väcker berättigad uppmärksamhet på träffar och utställningar.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2024-10-03
Ursprungsbesiktning: 1970-09-22 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1970-09-22
Senast godkända besiktning: 2019-04-08
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 5

Fakta om modellen

Opel Kadett B kom ut på marknaden i augusti 1965. Den såg mer spänstig ut än sin föregångare. Trots att den nya modellen var lite större. Kadett fanns som 4-dörrars, 2-dörrars, herrgårdsvagn och som coupé. Basmotorn var fyrcylindrig med överliggande kamaxel. Den var på 1100 cc och gav i standardutförande 45 hk. I november 1966 lanserades Opel Rallye Kadett. Den hade 1100 cc motor med dubbla enkelförgasare som gav 60 hk. Den blev en populär rallybil. Men den stora framgången inom rallysporten kom först efter ett svenskt initiativ. 60 hästkrafter i all ära, men varför inte lyfta i den större 1900 cc motorn på 90 hästkrafter från Opel Rekord. Det svenska initiativet avvisades initialt av Opels tyska ingenjörer. Så många hästkrafter i den mindre bilen var man tveksam till. Dessutom menade man att motorn inte fick plats utan omfattande modifieringar av karossen. Ett svenskt team gjorde slag i saken. Man ämnade bevisa sin tes. Teamet monterade 1900 cc motorn och satte Kadetten på en biltransport ner till fabriken i Tyskland. Resten är rallyhistoria. Plötsligt kunde man beställa en nästan färdig rallybil hos den lokala Opelförsäljaren. Framgångarna lät inte vänta på sig. Sporrade av framgångarna tog Opel fram en Sprint-version av Rallye Kadett. Med dubbla Weber förgasare gav den 106 hk. Under några år i början på 1970-talet var Rallye Kadett med i toppstriden inom rallysporten. I 1970 års RAC-Rally kom Opels Rallye Kadett tvåa, trea och fyra, med ett Opel-team bestående av svenskarna Ove Eriksson, Lillebror Nasenius och Janne Henriksson i spetsen. Hemma i Sverige blev det flera SM-segrar i både Grupp 1 och 2. En ikon inom rallysporten var född. Sammanlagt tillverkade Opel 103 622 exemplar av Kadett Coupé. Låt dig dock inte luras av det känns som att relativt många Kadett Coupéer tillverkades. Enligt uppgifter från transportstyrelsen återstår det under 500 exemplar i Sverige av Kadett Coupé, där Rallye inräknas. Mindre än 300 exemplar av dessa har 1900 cc motorn. Så vill man ha en Rallye Kadett är tiden knapp.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Tyringe

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Ted Gryth
+46 705-65 67 27
ted@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-07-31.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG