Visa alla bilder
Visa film

Ford Model A Woodie 3,3 — 1931

Speciell, spännande och välrenoverad med en lång, färgstark och omfattande historik. Den tysta och stillasittande chauffören och dito passagerarna följer med i köpet.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Ingen vanlig Ford Model A, och med många roliga möjligheter, högt och lågt. Den har bland annat en dragkrok och på samma auktionsdag listas även ett speciellt släp som passar till bilen, objektsnummer 18429, kallat "brudsläpet" av ägaren."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
17 JUL 11:30
35 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18424
SANDARED
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
240 - 280 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 36 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
38349
12 JUL 13:59
35 000 SEK
17601
12 JUL 11:19
25 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Ford Model A Woodie ?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Ingen vanlig Ford Model A, och med många roliga möjligheter, högt och lågt. Den har bland annat en dragkrok och på samma auktionsdag listas även ett speciellt släp som passar till bilen, objektsnummer 18429, kallat "brudsläpet" av ägaren."

Beskrivning

Historien om en svensk Model A med en träöverbyggnad till kaross, en woodie, är lång och intressant. Den finns delvis återgiven i en text som hittades bland dokumenten till bilen och finns att läsa längre ner under "Fakta om modellen", och även i en version bland bilderna. Bilen har ingen gällande registrering, men att få en ursprungskontroll godkänd och därmed en registreringsbesiktning är fullt möjligt med alla äldre dokument och registreringshandlingar. Ägaren har trots saknaden av en identitet till bilen, lite opportunistiskt, ändå kört till ett flertalet träffar i västra Skåne under åren. Till bilen hör även ett släp byggt från en pivotvagn, en inte helt ovanlig konstruktion bland motorcyklar som vill ha ett släp med sig.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1931/1971 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
    64 605 km 
  • Regnr
    M11380 
  • Chassinummer
    M11380 
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Svart och trä 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Fint fungerande och egentligen körklar, förutom att nycklar saknas och att bilen inte har någon gällande identitet. Motorn är inte startad av BWA, men bilen rullar lätt och motorn drar runt. Den kördes för några år sedan och har stått på museum. Att köpa ett nytt tändningslås är inget problem och det finns gott om reservdelar till både T-Fordar och A-Fordar att köpa.

  • Skick interiör:

    Vacker träinredning med hela och rena säten i vinyl, och bänkar bak i snidat trä. Instrument och detaljer håller även de samma standard.

  • Skick exteriör:

    Snickeriarbetet på karossen har verkligen några år på nacken, men är också utfört med en väldigt fin hantverkskänsla och kvalitet, liksom även renoveringen av konstruktionen. Fin svart lack på främre delen av bilen.

  • Skick helhet:

    Karossen är rejält och stabilt byggd av den i historien nämnda snickeri- och sadelmakarfabriken på fyrtiotalet. Långt starkare än de som byggdes i USA. Den nuvarande ägaren har förfinat hela bilen med det nya chassit och alla detaljer på träkarossen. En riktigt fin Model A Woodie med taxifeeling även om den aldrig har varit aktiv i sådan tjänst.

Fakta om modellen

Så här skrev A-Fordsprofilen Jan-Olle Olsson i Höör för bortåt 20 år sedan om bilen:

"Denna A-ford är under återuppbyggnad hos en av våra medlemmar i staden Landskrona. Dess historia är i stora drag känd. En färghandlare i Malmö blev delägare i en liten snickeri och karosserirörelse i Gustavsberg utanför Stockholm någon gång i början på 1940-talet. Krig rådde så det var inte mycket att göra på fabriken. För att de två anställda skulle ha sysselsättning kom idén upp med att tillverka en bilkaross som kunde användas både som person och paket bil.En föregångare till Volvo Duett! Ett lämpligt chassi att bygga på fick man då färghandlaren nere i Malmö hade en 1931 års A-Ford pick up. Den togs upp till fabriken, den befintliga karossen monterades av och konstruktion och tillverkning av den nya objektet vidtog. Resultatet visades upp för ett antal kommungubbar då man hoppades på att få hjälp med kommunala medel för fortsatt tillverkning, men det inte gick igenom. Herrarna var inte intresserade att satsa några skattemedel i detta vanskliga projekt. Färghandlaren blev sur och tog hem A-Forden till garaget i Lomma utanför Malmö där han bodde, låste dörren till garaget och fortsatte med att sälja färg i de två färg- och tapetaffärer han hade. År 1964 erbjöd han två herrar H Blom och B.Karlsson som då hade börjat syssla med veteranfordon att köpa bilen vilket de gjorde. Med på affären fick de ett papper där säljaren garanterade att motorn var fri från såväl bank som skrammel. Bilen stod i deras garage vid bilsadelmakeriet till 1975 då den såldes till en person från Norrland och A-Forden åkte per bilsläp till Piteå där hamnade hos ägaren till en Uno-X mack. Eftersom jag hade sett bilen vid ett besök på sadelmakeriverkstaden och även tipsat köparen från Norrland om bilen, blev jag i mitten av 1990-talet intresserad var A-forden fanns då den inte synts till i något sammanhang i veterankretsar. En efterlysning i Svenska A-Fordarnas tidning resulterade i ett telefonsamtal från en person boende i Vaxholm som då ägde bilen. Han hade köpt den av en bilfirma i Gävle för något år sedan han ämnade nu använda chassit till ett hot rod-bygge, men kunde tänka sig sälja karossen för den hade han ingen användning av. Nu har vår medlem köpt denna och även ett nytt chassi och snart är en woodie Model A återställd, och nu finare än den var tidigare".

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sandared

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-07-31.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG