Visa alla bilder

Ford Model A Roadster — 1931

Vackert renoverad med en dokumenterad svensk historik och regelbundet brukande de senaste dryga 30 åren av samma ägare, även om de sista åren har varit stillastående.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Förkrigsbilarna har i någon mån fått en renässans bland de yngre entusiasterna och det här exemplaret representerar sin genre med en särskild stolthet."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
17 JUL 11:45
120 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18422
SANDARED
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
210 - 250 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 121 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
29985
12 JUL 13:09
120 000 SEK
38226
12 JUL 10:21
71 000 SEK
11023
11 JUL 20:17
70 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Ford Model A Roadster?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Förkrigsbilarna har i någon mån fått en renässans bland de yngre entusiasterna och det här exemplaret representerar sin genre med en särskild stolthet."

Beskrivning

Den levererades enligt uppgift till sin första ägare i Skellefteå, en läkare, någon gång 1931. Tre år senare köper järnhandlare Erland Sjödin bilen och den bedömdes inte vara lämplig för krigsplacering under krigsåren. Bilen var under femtiotalet hos ägare i Svarttjärn, Sjöbotten, Vindeln, Åmsele och Umeå. I oktober 1991 görs en godkänd "utredning att företes hos registreringsmyndighet vid registrering av motorfordon" av kriminalinspektörerna Lindskog och Bäckström i garaget hemma hos ägaren Emil Boström i Skellefteå. Allvarliga saker, registreringsunderlag för en gammal förkrigsbil. Via en mellanhand köper den nuvarande ägaren Forden 1992, renoverar den till utställningsskick och bilen återregistreras för trafik i Sverige i augusti 1994.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1931/1931 
  • Första registreringsdatum
    1994-08-09 
  • Avläst mätarställning
    56 493 km 
  • Regnr
    AZS865 
  • Chassinummer
    A447201 
  • Kw / hk
    29 / 39 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Brun 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn är inte startad, men bilen rullar lätt och motorn går runt. Nycklar finns och bilen är i princip körklar, men den behöver en översyn av olja och batteri före start.

  • Skick interiör:

    Inredning i nyskick, eller sannolikt bättre än det nyskick som presterades 1931. Det märks att bilen är välvårdad och därmed också välbevarad genom åren. I svärmorsluckan, the rumble seat råder samma ordning och status.

  • Skick exteriör:

    Vacker lack i två toner, fint krom och glas, och en snygg sufflett komplett med alla delar och en träställning i lackerat trä. Fälgar, däck och underrede i lika bra skick. Snygg och praktisk koffert baktill.

  • Skick helhet:

    Den nuvarande ägaren har genom åren kört många högtidsuppdrag och har själv med sin hustru även ägnat tid till att klä sig oklanderligt i paritet med bilen och uppdraget. De har förstås också nyttjat bilen till träffar och och oplanerade utflykter. Idag behöver den en uppstart och en normal översyn.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1994-08-09 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1994-08-02 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1994-08-09
Senast godkända besiktning:-
Besiktigad tom: -
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

Ford Model A finns i förhållandevis stort antal i Sverige, men de syns sällan i trafiken. A-Forden var efterföljare till Fords storsäljare Model T. När Model A introducerades i november 1927 som 1928 års modell var det i grevens tid. Konkurrenterna hade kört ikapp och förbi Ford Motor Company med bättre, snabbare och bekvämare bilar. Med A-Forden fick man nu en modern bil att saluföra. Starkare motor, riktig växellåda och snygg design. Model A blev en omedelbar succé. Den fjärde februari 1929 hade man redan sålt 1 miljon exemplar av bilen. I slutet av juli samma år hade man dubblat till 2 miljoner sålda bilar. Produktionen av A-Forden avslutades i mars 1932, efter att ha tillverkats i mer än 4 miljoner exemplar. Enligt föreningen Svenska A-Fordarna finns cirka 1200 stycken registrerade i Sverige. Den variant som finns i flest exemplar är Ford Tudor 1930-31. Nytillverkade delar finns i massor att köpa, så det är lätt att hålla dessa bilar vid liv.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sandared

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-07-31.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG