Visa alla bilder
Visa film

Cadillac Fleetwood Eldorado V8 — 1969

En svensksåld imposant lyxkryssare från klassiska Cadillac.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En fin 60-tals modell med extra allt från andra sidan Atlanten som kom hit som ny. Den är i ett bra fungerande bruksskick med patina och detaljer att förbättra, i övrigt är det bara att starta upp V8:an och med ett dovt muller ge sig ut på cursing. Det finns gott om plats för kompisar och bagage."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
17 JUL 12:25
54 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18436
NYKÖPING
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
75 - 85 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 55 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
27011
12 JUL 11:59
54 000 SEK
15624
12 JUL 11:58
53 000 SEK
27011
12 JUL 10:01
52 000 SEK
3933
12 JUL 05:54
51 000 SEK
29576
11 JUL 22:02
50 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Cadillac Fleetwood Eldorado?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En fin 60-tals modell med extra allt från andra sidan Atlanten som kom hit som ny. Den är i ett bra fungerande bruksskick med patina och detaljer att förbättra, i övrigt är det bara att starta upp V8:an och med ett dovt muller ge sig ut på cursing. Det finns gott om plats för kompisar och bagage."

Beskrivning

Den här vagnen registrerades för trafik den 17 oktober 1969. Enligt uppgift var den ljusgrön men lackerades om i mitten av 90-talet. Den förefaller ha haft några få ägare i början av karriären och åren 1995–2019 hade den en ägare. Nuvarande ägare förvärvade bilen i december 2021. Han har haft den som entusiast/glidarbil men nu ska studier prioriteras. Ny startmotor i november 2022 och han har nyligen servat den med oljebyten, stift och filter. Mätarställning 693 mil. Om den har varvat en eller fler gånger är okänt men oftast har den typ av vagn inte rullat allt för mkt. Så möjligen är det bara ett varv men det kan inte garanteras. Utrustad med praktisk dragkrok. Dubbla nycklar, besiktigningsbefriad och körklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1969/1969 
  • Första registreringsdatum
    1969-10-17 
  • Avläst mätarställning
    6,930 km 
  • Regnr
    AGG990 
  • Chassinummer
    H9298735 
  • Kw / hk
    276 / 375 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Skinn- och vinylklädsel med textilmattor 
  • Färg
    Mörkröd metallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och gick bra i motor och drivlina. Vid lugnare provkörning i villaområde och mindre genomfartsled kryssade man behagligt fram och de vitala delarna såsom styrning, väghållning, automatlådan och bromsar fungerade väl med amerikansk 60-talstouch.

    Ej kontrollerad på lyft men av det som kunde ses såg de vitala delarna bra ut. Inga kommentarer vid bilprovningar. Finns fyra bilder på underredet, tagna av ägaren.

  • Skick interiör:

    Fin originalinredning med bra stolar/säten dörrsidor, paneler, innertak och mattor med tanke på ålder. Extra skyddsmattor i textil. Ratt, reglage, instrumentbräda och mätare i gott skick. Tyvärr är en del av premiumprylarna från tiden ej fungerande såsom öppning av baklucka, cruise control, AC m.m. De vitala funktionerna fungerar och fönster kan manövreras från förarsidan. Originalradio finns men osäker funktion. Nyare maskin finns. En trivsam inredning som behöver lite omvårdnad och det mesta av el-funktionerna bör gå att få igång igen.

  • Skick exteriör:

    Fin färgkombination med ett bra vinyltak och bra lackering med bruksslitage. Finns partier på exempelvis. bakluckan med "sprutspackelsymptom" och andra blessyrer. Glas, blankt, lister, emblem och belysningsdetaljer i gott skick med småskador och slitage. Lister runt vinyltak på högersida ovan sidofönster ej original. Bra fälgar/navkapslar och bra däck. Motorutrymme- och bagage i samma nivå. Överlag är exteriören i bra brukskick med normalt slitage för ålder och historik.

  • Skick helhet:

    Nu en bruksvagn där ny ägare kan välja nivån för framtiden. Det finns förvisso detaljer att se över men en klassisk amerikanare i lyx- och premiumsegmentet som är svensksåld, tillhör inte vanligheterna och är därför en motorhistorisk intressant entusiast- och samlarvagn.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2021-12-30
Ursprungsbesiktning: 1969-10-17 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1969-10-17
Senast godkända besiktning: 2017-11-17
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 16

Fakta om modellen

Cadillac, etablerat 1903 och uppkallat efter den franske upptäcktsresanden Laumet de La Mothe sieur de Cadillac. År 1701 grundlade han Fort Detroit. Grundarna av bolaget var Henry M Leland och Henry Ford, som båda skulle bli stora namn inom amerikansk bilindustri. Redan 1909, blev Cadillac en del av General Motors. Genom åren etablerade de sig med allt från taxibilar till premiumvagnar där kvalitet och lyx var honnörsord. Många konkurrenter fick problem under 20- och 30-talen men Cadillac klarade sig relativt bra. Efter kriget var de snabbt igång och fortsatte på den inslagna vägen med premiumvagnar.

Epitetet Fleetwood användes av Cadillac under åren på olika modeller, för limousiner och som ett lyxigare utrustningspaket. Åren 1976 - 1996 var det också en egen modell i segmentet lyxig full-zize car. Det var en traditionell vagn med motor fram och drivning bak. I mitten av 80-talet användes också Fleetwood för en mindre vagn med framhjulsdrift, så viss förvirring kunde uppstå.



Eldorado var en modell som tillverkades 1953 - 2003, genom åren har den varit deras dyraste modell. Den blev elva generationer genom åren. Den åttonde generationen 1967 - 1970 gjorde rejält avtryck, inte bara med ny design utan framförallt för att den den blev framhjulsdriven. Den delade sin sk. E-body med Buick Riviera och Oldsmobile Tornado. Den erbjöds i en version, tvådörrars HT. Till årsmodell 1969 hade den en V8:a på 472 cu in (7,7L) om 375 hk med en trestegs Hydramatic automatlåda. Imposanta mått, längd 5,61 m och bredd 2,02 m, en rejäl pjäs att flytta på. Fast det var med all tillgänglig dåtida lyx och bekvämlighet. I utförandet Fleetwood dessutom med skinninredning, vinyltak och extra allt.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Nyköping

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-07-31.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG