Visa alla bilder
Visa film

Volvo 245 Turbo B21 ET — 1984

Den absolut coolaste herrgårdsvagnen 1984. Att i ett dåtida mellanmjölkens Sverige lämna av barnen vid skolan i en turbomatad kombi med 155 hästkrafter under huven ansågs närmast som obscent.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Nyckelfärdig Volvo 245 Turbo. Ett kamremsbyte och vanlig service rekommenderas. En lagom uppgift för nästa ägare blir att byta sidolister till helsvarta. Samt till nästa sommar se över ac-pumpen."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
92 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15985
LYCKSELE
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 245 Turbo?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Nyckelfärdig Volvo 245 Turbo. Ett kamremsbyte och vanlig service rekommenderas. En lagom uppgift för nästa ägare blir att byta sidolister till helsvarta. Samt till nästa sommar se över ac-pumpen."

Beskrivning

Volvo 245 var när den först lanserades världens första herrgårdsvagn med turbo. Här i ett genomgånget exemplar av 1984-års modell. (Samma år var för övrigt den stora filmen på Sverige biografer Ronja Rövardotter)

Enligt uppgifter från transportstyrelsen finns det i dag endast 328 exemplar av Volvo 245 med turbo kvar i bilregistret.

Föregående ägare åtgärdade de rostskador som fanns på bilen och nuvarande ägare har fått den lackerad i den ljusgröna originalkulören. Ägaren låter sälja bilen då han nu uppfyllt sin dröm om en riktigt fin 245 turbo. Enligt mätarställningen har bilen rullat drygt 25 000 svenska mil. Efter att ha synat de medföljande äldre besiktningsprotokollen verkar miltalet sannolikt.

Original instruktionsbok samt en hel pärm med kvitton på delar och äldre besiktningsprotokoll medföljer. Reservhjul, domkraft och verktyg enligt bild medföljer.

Bilen är godkänd av bilprovningen fram till 2025-06-30

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1984/1984 
  • Första registreringsdatum
    1984-08-20 
  • Avläst mätarställning
    259826 km 
  • Kw / hk
    114 / 155 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Formsytt överdrag 
  • Färg
    Ljusgrön  

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Utrustad med B21 ET Turbomotorn som av Volvo angavs till 155hk. Växellådan är av modell M46 med overdrive. Startar lätt och låter rätt. Nytt avgassystem monterat.

    Lageroljud i pumpen till luftkonditioneringen när den aktiveras, behöver åtgärd innan anläggningen används. Det börjar bli dags att byta kamrem, inte p g a miltalet, utan ålder. Senaste bytet var 2012 enligt anteckning.

  • Skick interiör:

    Sätesklädseln är ett snyggt formsytt överdrag i textil och konstläder nytillverkat av klassiska bilklädseltillverkaren Pebe på uppdrag av bilägaren.(Pebe hade originalmallarna kvar från 1980-talet) Enligt ägaren är sätesklädseln under överdraget sliten, hur sliten den är vet vi inte. Instrumentbrädan har klarat sig utan sprickor. Rätt ratt med turboemblem och läderdamask till växelspaken. Både innertak och dörrklädsel i bra skick. Se bilderna. Främre dörrfacken i plast saknas.

  • Skick exteriör:

    Hellackerad för cirka 3 år sedan. Utförd i snygg originalkulör. Sidolisterna ska vara helsvarta och är enkla att byta ut.

    Utrustad med de rätta klassiska turbofälgarna. På undersidan av dörrarna och i dörröppningarna syns spår av plåtlagningarna som utfördes när bilen iordningställdes. Se bilder. Fint underrede.

  • Skick helhet:

    Snygg och proper Volvo Turbo som framkallar ha-begär. Få anmärkningar och en bra helhet.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2023-04-19
Ursprungsbesiktning: 1984-06-28 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1984-08-20
Senast godkända besiktning: 2023-06-30
Besiktigad tom: 2025-06-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 15

Fakta om modellen

När framgångarna för Saab 900 Turbo blev stora så kände sig även Volvo manade att ta fram en turboladdad version av sin 240, detta trots att man redan hade en V6-motor med samma effekt. Turbomodellen i kombiversion var förstås den dyraste prestandamodellen av Volvos familjevagn 245. Lanseringen skedde i USA 1980 och de första bilarna såldes som 242 av årsmodell 1981.



Året efter lanserades 245 Turbo som årsmodell 1982. Med det skapades en helt ny bilklass. Med turbo och kombikaross blev det världens första herrgårdsvagn med turbo! Bilarna var dock bara för vissa marknader och några till den svenska blev det aldrig. De första 245 Turbo som såldes i Sverige fick årsmodell 1984. 1985 blev sista årsmodellen för Turbon och finalåret såldes bara kombin.



Förutom motorn var det en rad detaljer som var specifika för Turbon. På utsidan var det egentligen bara fälgarna av Volvos Virgomodell och emblemen som skiljde en Turbo från GLT. Inuti var det plyschklädsel, svart innertak på sedanmodellen och en hastighetsmätare graderad till 220 km/h. Ratten var också speciell, liksom läderdamasken runt växelspaken.



Under huven satt en B21 med turbo från Garrett och med 155 hk klarade 240 Turbo 0-100 km/h på 9 sekunder. Få bilar rullar dock idag med original oljekyld turbo eftersom de byttes mot vattenkylda när de havererade. Någon Intercooler satt aldrig original, däremot gick det att köpa via Volvo R-Sport och med en sådan monterad fick motorn hela 170 hk. De finaste varianterna: GLT, GLE, och Turbo var då försedda med bränsleinsprutning och alla motorerna var av Volvos egen tillverkning med block i gjutjärn och topplock i lättmetall. Någon B23 med turbo kom aldrig att lanseras i 240-serien, utan fick vänta till 760-modellen.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Lycksele

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-08-08.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG