Visa alla bilder
Visa film

Toyota Corolla DX — 1980

My Toyota is fantastic! Det finns verklig anledning att låta Toyotas reklamslogan från 1980-talet sammanfatta skicket på bilen. Endast 2 ägarfamiljer, aldrig omlackerad och bara rullat 8 000 mil sen ny. Läs hela historien om den osannolika Toyotan.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En bil som skötts minutiöst av sin första ägare, påföljande ägare har dragit sitt strå till stacken och en dag bara står den där, en osedvanligt välskött, välbevarad Toyota veteranbil. Passande för såväl museum som privat samlare."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
71 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17281
BUREÅ/SKELEFTEÅ
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Toyota Corolla DX?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En bil som skötts minutiöst av sin första ägare, påföljande ägare har dragit sitt strå till stacken och en dag bara står den där, en osedvanligt välskött, välbevarad Toyota veteranbil. Passande för såväl museum som privat samlare."

Beskrivning

I december 1979 tog herr Stenlund från Burträsk sin 1976-års Toyota Corolla och åkte in till Skellefteå. Han klev in på företaget Bilconsult. Stenlund hade nämligen tagit del av reklamen för nya Corolla.

Den nya Corollan var fjärde generationen och helt omstylad med fyrkantigare kaross och rektangulära strålkastare. Detta var en bil designad för det annalkande moderna 1980-talet. Den verkade lovande och allt hängde nu på vad Stenlund behövde betala i mellanskillnad på sin 4 år gamla modell E30 och den nya E70. Till sist fick han ett erbjudande som inte gick att motstå. Den nya vagnen kostade 32 500 kronor, med ett inbytesvärde för den gamla vagnen på 19 800 kronor blev mellanskillnaden 12 700 kronor att erlägga kontant vid leverans. Det blev affär och den nya vagnen levererades den 15 februari 1980. Detta går att utläsa av det bevarade köpekontraktet som medföljer. Med tanke på det välbevarade skicket och det faktum att herr Stenlund behöll sin Corolla resten av livet, så drar vi slutsatsen att han var mycket förtjust i sin vagn. Det berättas att han var pedantiskt lagd och alltid spolade ur skärmkanterna med trädgårdsslangen när han tvättade bilen. Vartannat år lät han rostskyddsbehandla bilens underrede med olja. 1994 ärvde dottern bilen. Den hade då endast rullat 6 100 svenska mil. Här hamnade Corollan åter i ett gott hem. Dotterns man var lika pedantiskt lagd och fortsatte med samma goda skötsel. Även i sitt nya hem undslapp Corollan att köras på saltade vägar. Första ägarens dotter behöll bilen ända fram till 2016. (Under de 21 åren hade bilen endast körts 1 200 mil) Bilen överläts till ett par bosatta i närheten med stort intresse av veteranbilar. De nya ägarna plockade ur överdragsklädseln som satt monterad i bilen. Simsalabim! Det visade sig att överdragsklädseln suttit monterad sedan Corollan var ny. Där under fanns en strålande välbevarad originalklädsel som inte sett solens brännande strålar på 36 år. Vid ett besök på bilträff i närområdet 2018 vann Toyotan 1: a priset för mest välbevarade fordon, i konkurrens med 165 deltagande veteranbilar. En kontroll med bilregistret år 2020 visade att endast 2 stycken 1980-års Toyota Corolla fanns kvar i trafik. Vid en kontroll i juli i år var det bara den här Corollan som är i trafik. Nuvarande ägare har inte möjlighet att fortsätta sköta om den lika pedantiskt som man gjort tidigare. Man låter därför bilen gå vidare till nästa Toyota-entusiast. Till bilen medföljer samtliga bilnycklar från nyleveransen 1980. Även alla besiktningsprotokoll från bilen var ny, instruktionsbok samt originaldomkraft och verktyg medföljer. Enligt ägarna har denna bil alltid förvarats i garage och inte ens haft vinterdäck monterade. Vi kan inte verifiera detta, men hittar inget som motsäger påståendet. Det känns snarast rimligt med tanke på skicket. (Detta fordon säljs via distansauktion och har inte provkörts av BIlwebauctions)

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1980/1980 
  • Första registreringsdatum
    1980-01-28 
  • Avläst mätarställning
    8100 
  • Kw / hk
    43 / 58 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Gul 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Fyrcylindrig radmotor på 1,3 liter med överliggande kamaxel och en angiven effekt på 58hk. Fyrväxlad med bakhjulsdrift. Går enligt uppgift mycket fint. Enda anmärkningen är att tomgången kan bli lite låg när motorn är genomvarm, dock utan att motorn stannar.

  • Skick interiör:

    Mycket fint orört originalskick. Stolar och baksäte har varit skyddad av en överdragsklädsel mellan 1980 till 2016. Ser lika fin ut i bagageutrymmet.

  • Skick exteriör:

    Den här bilen har inte varit omlackerad. Det finns några bättringar av stenskott, samt en bättring av lacksläpp vid plåtskarven ovanför bakljusen, mot bagageluckan. Se bilderna. Dessa saker förtar inte bilens helhetsintryck.

  • Skick helhet:

    En fantastiskt fin Toyota från tiden då japanska bilar började ta marknadsandelar i Sverige. Svårt att se sig mätt på denna brandgula Corolla. Framkallar ha-begär hos alla entusiaster som gillar välbevarade japanska veteranbilar.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2016-09-28
Ursprungsbesiktning: 1980-01-28 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1980-02-15
Senast godkända besiktning: 2023-05-31
Besiktigad tom: 2025-05-31
Årsskatt: Skattebefriad
Körförbud: Nej
Antal ägare: 4

Ägarens kommentar

Fakta om modellen

Den fjärde generationen E70, den sista bakhjulsdrivna tillverkades modellåren 1979-1984. Kombiversionen av E70 tillverkades ända till 1987. Standard var det 1,3 L eller 1,6L motor. Fanns även en 1,8L i Liftbackmodellen.

Så här har vi en konventionell vagn med motor fram och drivning bak. Lyfter man på huven, kan man identifiera det mesta och dessutom komma åt. Modellen fanns med två dörrar, tre dörrar, fyra dörrar, fem dörrar som sedan, kombi, coupé hardtop och Liftback. Den här generationen var en storsäljare, inte minst i Asien. Fast även i USA, Australien och Europa blev det en vanlig syn på våra vägar.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Bureå/Skelefteå

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-08-08.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG