Visa alla bilder
Visa film

Mercedes-Benz 380 SL — 1984

Lågmilad vagn från Yuppie-eran. Modell, utförande, historik och framtid talar för den här vagnen. En vagn som i stora stycken är i originalutförande och en motorhistoriskt intressant klassiker.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Med en som det förefaller spännande historik finns här chansen att förvärva en lågmilad vagn från Yuppie- och fastighetskrisens eror. Dyra bilar, invecklade ägarturer och undangömda skatter är en del av historien. Fräcka bilar som är intressanta och kan glädja dagens motorentusiaster är en annan del av samma historia. Den här vagnen är relativt orörd och har stått still i åratal, så det finns detaljer att gå igenom och åtgärda. Nuvarande ägare har tex inte lyft av Hardtopen, ja troligen är den inte lyft eller avmonterad sedan 90-talet. Vid besiktning saknades vreden, varför suffletten ej kunde synas."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
235 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17323
STOCKHOLM
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mercedes-Benz 380 SL?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Med en som det förefaller spännande historik finns här chansen att förvärva en lågmilad vagn från Yuppie- och fastighetskrisens eror. Dyra bilar, invecklade ägarturer och undangömda skatter är en del av historien. Fräcka bilar som är intressanta och kan glädja dagens motorentusiaster är en annan del av samma historia. Den här vagnen är relativt orörd och har stått still i åratal, så det finns detaljer att gå igenom och åtgärda. Nuvarande ägare har tex inte lyft av Hardtopen, ja troligen är den inte lyft eller avmonterad sedan 90-talet. Vid besiktning saknades vreden, varför suffletten ej kunde synas."

Beskrivning

Den här vagnen registrerades för trafik i Sverige i maj 1984. Historiken är spännande, de första åren är inte helt klarlagda men i fastighetskraschens spår på 90-talet blev den enligt uppgift undangömd för att inte kronofogden skulle kunna utmäta den. Nuvarande ägare, som kände den tidigare ägaren (hans läkare) och historiken kring bilen förvärvade den så vid en konkursauktion i maj 2019, då bilen hittades efter läkarens bortgång. Den registrerads då på en kollega fram tom i december 2022, när så bilen skrevs över på honom. Han gick igenom bilen, som ju stått still i drygt 20 år och lät renovera bromsar med nya ok och klossar, nytt avgassystem samt service med olja och filter samt tändkablar och nytt batteri. Varefter bilen startades upp och kunde börja brukas igen efter långt stillastående. Den förefaller vara i originalskick vad gäller lackering och inredning. Lacken har blivit kontrollerad och mätt. Miltalet förefaller också stämma och nuvarande ägare som ju känner till bilens historik intygar detta. Tidigare besiktningshistorik tyder på detta. Däremot har km-räknaren nyligen slutat fungera, körd ca 100 mil efter detta. Den blev Ditec-behandlad i maj 2024 samt besiktigad den 6 juli 2023 och är körklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1984/1984 
  • Första registreringsdatum
    1984-05-17 
  • Avläst mätarställning
    61 980 km 
  • Kw / hk
    145 / 197 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Skinnklädsel i grått med textilmattor 
  • Färg
    Ljusgrå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar och går bra i motor och drivlina. Provkörd en kortare sväng i lugnt tempo och styrning, bromsar och växling uppfattades fungera väl. Hög tomgång och ljud från motorfläkt. En översyn av det tekniska är att rekommendera. Ej kontrollerad på lyft men av det som kunde ses fanns det rost i kanter undertill, bör kontrolleras närmare. Bilprovningen har däremot inte haft invändningar mot vitala delar.

  • Skick interiör:

    Fint bevarad originalklädsel i skinn. Stolar med bibehållen stuns och det trevliga lilla baksätet. Finns mindre bruksslitage, framför allt på förarstolens sida efter i- och urstigning. Finns även skador på någon gummilist. Innertaket till HT i fint skick. Bra dörrsidor och paneler. Likaså ratt, instrumentbräda, reglage och trädetaljer. Det mesta förefaller fungera men km-räknaren och AC-funktioner osäkra, behöver åtgärdas.

  • Skick exteriör:

    Fin originallackering som nyligen är Ditec-behandlad. Det finns några "jäsningar", stenskott, mindre bulor och repor i lacken. Höger dörr har en liten tonskiftning mitt på. Blankt-, glas, gummi, plast- och belysningsdetaljer i gott originalskick med brukspatina. Avrinning vid tanklock igensatt. Fin Hard Top men på förarsidan saknas fästet vid B-stolpen och vred för att lossa den vid B-stolparna saknas. De till tak/frontrutans ram låg i handskfacket . Testades och fungerade. Fina fälgar med bra däck, osäker ålder. Motor- och bagageutrymmen i originalskick med normalt bruksslitage. Matta för ljudisolering saknas på motorhuv.

  • Skick helhet:

    Den här vagnen har bidat sin tid och haft sin Törnrosasömn, nu är den redo för vägarna igen. Modell, utförande, historik och framtid talar för den här vagnen. Det finns att se över och åtgärda men det är en vagn som i stora stycken är i originalutförande och en motorhistoriskt intressant klassiker.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2023-06-07
Ursprungsbesiktning: 1984-05-17 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1984-05-22
Senast godkända besiktning: 2023-07-06
Besiktigad tom: 2025-07-31
Årsskatt: Skattebefriad
Körförbud: Nej
Antal ägare: 16

Fakta om modellen

Att både epiteten Super och Sport fanns med i 30-talaren Mercedes SSKL - Super Sport Kompressor Leicht från 1931 är väl ett känt faktum. Huruvida efterkrigstidens Mercedes beteckning SL står för Super Leicht eller Sport Leicht, är dock beroende på vem man lyssnar på i historien om Mercedes.

Nå väl, det vi vet är att den nya racern 300 SL med måsvingdörrar som kom 1952, så småningom kom att tillverkas i en mer civiliserad gatversion från 1954 - 1957. När den försvann, tillverkade man istället en öppen Roadster med samma prestanda och look 1957-1963.

Samtidigt tillverkade man också en lite lugnare och timidare versionen av en SL i R121 Mercedes 190 SL som tillverkades 1955-1963. När det var dags för efterföljare till dessa två, blev det bara en version, W113 Mercedes 230 SL, kallad Pagoda. Det blev både 250 SL- och 280 SL-versioner under åren 1963-1971.

Så i april 1971 var det dags för Pagodans efterträdare, R107 Mercedes 350 SL med en V8-motor om 3,5 L och 200 hkr. Såväl säkerhet som teknik och väghållning var rejält förbättrad mot föregångaren. Till år 1973 kom 450 SL med 225hkr, primärt för USA-marknaden. Till 1974 års modeller, erbjöd man även en sexcylindrig variant igen. Det rullade på med smärre förändringar under åren och den sista årsmodellen blev 1989, då det var dags för nästa generation, R129.

Från epitet som Pizza-racer och Dallasmoppe har nu 107:an tagit plats vid podiet, för klassiska sportbilar från Mercedes och bär SL-emblemet med all heder.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Stockholm

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-08-08.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG