Visa alla bilder
Visa film

Buick Electra 225 Convertible — 1959

Vackert trippel-röd Buick från decenniet som präglades av framtidstro och rekordartad ekonomisk framväxt. 1950-talet var en tid i USA då stort alltid var bättre, och det fanns inte många bilar större än Electra 225, som i just cabriolet-utförande var Buicks flaggskepp 1959. De tillverkades i en begränsad upplaga på 5 493 exemplar.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Efter att ha granskat vagnens fina utseende kommer nästa trevliga överraskning. Den går mycket fint och mjukt, med bra respons vid gaspådrag. Sänker man den ställbara fjädringen så bilen blir låg mot marken som ungdomar gillar, då blir den hårdare i fjädringen och lite stötigare att åka i. En smaksak helt enkelt. Helt körklar, bara att vrida på nyckeln och åka."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
770 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17222
FORSA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Buick Electra 225 Convertible ?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Efter att ha granskat vagnens fina utseende kommer nästa trevliga överraskning. Den går mycket fint och mjukt, med bra respons vid gaspådrag. Sänker man den ställbara fjädringen så bilen blir låg mot marken som ungdomar gillar, då blir den hårdare i fjädringen och lite stötigare att åka i. En smaksak helt enkelt. Helt körklar, bara att vrida på nyckeln och åka."

Beskrivning

Denna Electra 225 cabriolet importerades till Sverige i början på 2000-talet. Den renoverades och registrerades i svenska bilregistret 2004. Den köptes sedan av en namnkunnig entusiast i Bergsjö. Han kände sig inte riktigt nöjd med renoveringen som gjorts tidigare, så han gjorde om mycket av jobbet och kostade på bilen stora summor för att få den ännu bättre. Han sålde senare bilen till en god vän i Stockholm. Men han kunde inte glömma den vackra vagnen och hittade inte någon annan amerikansk bil som var i lika bra skick, så efter 4 år köpte han tillbaka bilen. Bilen har haft totalt sju ägare enligt bilregistret, varav samma person alltså ägt den två gånger. Nuvarande ägare har haft bilen sedan 2020 och är väldigt nöjd med den. Han har nu uppfyllt drömmen att äga en 1959-års Buick 225 cab och låter den därför gå vidare. Till bilen medföljer en pärm med kvitton och annan dokumentation om bilen. Bilen är utrustad med luftfjädring så man enkelt kan justera höjd och markfrigång. Original fjädring medföljer, se ägarens kommentar. Finns reservhjul, originaldomkraft samt 1 uppsättning bilnycklar. Även den utställningsskylt som syns på en av bilderna medföljer.

Bilsport Classic skrev ett reportage om bilen i nr 11, 2010.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1959/1959 
  • Första registreringsdatum
    2004-05-17 
  • Avläst mätarställning
    33356 
  • Kw / hk
    239 / 325 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    GM 9075, Torch Red 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Utrustad med 401 cui V8-motor med angiven effekt på 325hk, samt automatväxlad Dynaflow växellåda. Gick fint i motor och växellåda.

    (Efter vårt besök och provkörning har ägaren upptäckt ett litet vattenläckage från vattenpumpen, inget stort, vi vill ändå flagga för att köparen får se över detta, vi vet inte om det räcker med ny packning eller om pumpen måste bytas)

    Bland övriga finesser kan nämnas el-cab, el-styrda fönsterhissar, 6-way elmanövrerat förarsäte, styrservo och bromsservo. Utrustad med modern växelströmsgenerator av samma utseende som likströmsgenerator. 2021 monterades luftbälgar/luftfjädring vilket innebär att höjden på bilen kan manövreras individuellt fram och bak, med fjärrkontroll.

  • Skick interiör:

    Mycket fin och välskött inredning. På förarplatsen sittdyna finns ett märke, som ett litet jack på 5-7 mm.

    Färganpassade Iläggsmattor med Buick-logga för att skydda golvmattan. Den speciella Sonomatic bilradion har konverterats med bluetooth och aux-uttag som tillsammans med bättre högtalare på originalplats spelar förvånansvärt bra.

    Laddmätaren är urkopplad då den inte fungerar med en modern generator. Tankmätaren har osäker funktion. Strömmen till förarsätets elmanövrering är inte inkopplad. Glapp i en strömbrytare till fönsterhiss. Nytillverkad klädsel för bagageutrymmet i originalutseende medföljer löst och behöver monteras. Se extra bild.

  • Skick exteriör:

    Fin lackering, som enligt uppgift är utförd i Sverige vid renovering efter importen i mitten på 2000-talet. Röd canvas-sufflett fortfarande lika fint skick som vid renoveringen. Snyggt krom och blanklister. Finns porer i kromet vid ventilationsrutorna, samt slitet krom vid vecket längst ned på främre stötfångare. Kromade ventilationsrutbågar medföljer löst för utbyte enligt bild. Nytillverkade äkta ekerfälgar sitter monterade, originalhjul med navkapslar medföljer löst.

  • Skick helhet:

    Trevlig och eftertraktad "Top of the line" modell. Snyggt renoverad bil som går bra och ser bra ut. Finns några få anmärkningar. Bland annat en liten skada på förarsätets sittdyna, och en uppgift om läckande vattenpump som inkom strax före publicering.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2004-08-09
Ursprungsbesiktning: 2004-05-17 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2004-08-09 (590101)
Senast godkända besiktning: 2018-05-03
Besiktigad tom: Besiktningsbefriad
Årsskatt: Skattebefriad
Körförbud: Nej
Antal ägare: 7

Ägarens kommentar

Jag har ägt och njutit av bilen sedan 2020. Jag har låtit installera luftfjädring som man ställer in med fjärrkontroll, fått bilstereon ombyggd så man kan köra musik via mobilen, installerat växelströmsgenerator som har det klassiska likströms-utseendet. När jag köpte bilen satt dragkrok monterad. Jag plockade av den och den medföljer bilen löst. När BWA provkörde bilen upptäckte vi att en givare till luftfjädringen slutat fungera. Det går att höja/sänka bilens höjd ändå, men jag har beställt givare som medföljer bilen för utbyte. Original stötdämpare och fjädrar runt om medföljer för den som vill ändra tillbaka till original. Bara att byta, inget är ändrat eller förstört. Även originalhjul och navkapslarna medföljer. Jag har även fått tag i nykromade rutbågar till ventilationsrutorna som medföljer. Inredningen till bagageutrymmet finns nytt och medföljer. (se bilder)

Fakta om modellen

Modellnamnet Electra påstås komma från den grekiska gudinnan med samma namn. Buick Electra 225 från 1959 är en framträdande modell i bilhistorien. Introduktionen av namnet Electra 225 skulle komma att bli synonymt med lyx och stil i Buicks sortiment. "225" hänvisar till bilens totala längd i tum. Dramatisk styling, svepande linjer, stora fenor och distinkta kromdetaljer satte tonen för de lyxiga fullstora amerikanska sedanerna i slutet av 1950-talet och början av 1960-talet.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Forsa

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-08-08.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG