Visa alla bilder
Visa film

Range Rover Classic 3.5 L V8 — 1974

Svensksåld Range Rover i brukat skick. Användbar klassiker som är väl värt att lägga lite jobb på.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Vill man ha den riktigt fin behövs en ny lack samt lagning av säten, körklar och besiktigad."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
10 JUL 10:40
35 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18385
HEDEMORA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
80 - 100 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 36 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
17607
04 JUL 23:22
35 000 SEK
13297
04 JUL 21:50
25 000 SEK
26845
04 JUL 19:37
1 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Range Rover Classic?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Vill man ha den riktigt fin behövs en ny lack samt lagning av säten, körklar och besiktigad."

Beskrivning

Denna Range Rover såldes ny i Sverige 1974. Nuvarande ägare köpte bilen juli 2002 i Axmar och då stod vägmätaren på 89 700 km. Snart efter köpet så gjordes en del reparationer som rostlagning av ramen vid bakhjulen, renovering av bromsarna som innebar nya skivor och klotsar runtom samt packningar i bromsoken fram. 2004 renoverades dörrarna och bakrutan byttes. Man lackerade om karossidorna och bakluckan men huven och taket lämnades orörda. Bilen har använts som hobby/entusiast bil och för resor till och från jobbet och någon enstaka tur i terrängen. Bilen ser inte ut att ha använts mycket ”of road” då underredet är tillsynes i fint skick. Den har aldrig varit svårstartad och enligt ägaren fungerar all kringutrustning som det ska. Motorn är i originalskick och aldrig öppnad under ägarens tid men han har servat den med olja och filter. Bilen levereras med två uppsättningar nycklar och medföljer löst gör även originalfälgar skodda med gamla däck. Ingen servicebok.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1974/1974 
  • Första registreringsdatum
    1974-10-09 
  • Avläst mätarställning
    15246 km 
  • Regnr
    GUR885 
  • Chassinummer
    35807842C 
  • Kw / hk
    97 / 132 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Grön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går bra i motor och drivlina. Enligt ägaren fungerar bilens kringutrustning som den ska. Nyare radio med "blåtand". Domkraft medföljer men denna är inte original. Skodd med däck som har bra mönsterdjup.

  • Skick interiör:

    Interiören är i ett slitet skick, se bilder.

  • Skick exteriör:

    Bilen är delvis omlackerad. Lacken är i ett slitet skick, se bilder. Karossen har sett tidens tand, se bilder.

  • Skick helhet:

    En Range Rover i ett slitet men brukbart skick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2003-06-01
Ursprungsbesiktning: 1974-10-09 (regbes) (Ombes:20170906)
Datum i trafik första gången: 1974-10-09
Senast godkända besiktning: 2023-07-20
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 4

Fakta om modellen

Redan på 1950-talet hade Rover planer för och byggde även prototyper till en mer personbilslik och komfortabel variant på sin rustika terrängbil Land Rover. Det dröjde fram till 1966 innan utvecklingsarbetet för Range Rover startade, inspirerad av framgångarna för amerikanska terrängbilar som Ford Bronco och Jeep Wagoneer. Range Rover introducerades sommaren 1970. Likt Land Rovern hade den nya modellen stela axlar, separat ram och yttre karossplåtar av aluminium, förutom motorhuven och den tvådelade bakluckans nedre del. Range Rover fick dock skruvfjädrar och skivbromsar runt om samt permanent fyrhjulsdrift med hög- och lågväxel. Motorn var den V8 i aluminium som Rover köpt av Buick och just börjat använda i den stora P5:an. Även om bilen var både snabb och komfortabel på motorvägen med sin V8-motor och långa fjädringsväg kunde den också ta sig fram i lika oländig terräng som Land Rovern. Inredningen var enkel med galonklädsel och gummimattor på golvet för att kunna spolas ur med vattenslang efter terrängkörning. Rover hade tänkt sig godsherrar och andra jordägare som huvudsaklig kundgrupp men Range Rovern tilltalade även stadsbor och snart fick företaget skruva upp tillverkningstakten rejält då efterfrågan vida överskred tillgången.

Under det turbulenta 1970-talet vidareutvecklade British Leyland inte sin succémodell alls. Det öppnade för utomstående tillverkare, som schweiziska Monteverdi att ta fram egna versioner med fyra dörrar och mer lyxutrustning. Först 1981 tillkom Range Rovers egen fyrdörrarsvariant. 1982 introducerades automatlåda som tillval och året därpå fick den manuella växellådan en femte växel. Man började även slå mynt av Range Roverns potential som lyxbil med diverse specialversioner med bland annat läderklädsel och tjocka golvmattor. Mest långvarig blev Vouge-versionen som förblev Range Rover-seriens toppmodell under många år.

V8-motorn var kraftfull men drog även stora mängder bränsle och främst på exportmarknaderna efterfrågades en snålare dieselmotor. 1986 introducerades en turbodiesel inköpt från italienska VM Motori. Den efterträddes senare av Land Rovers egenutvecklade diesel med direktinsprutning.

Den sista utvecklingen var LWB-versionen från 1992 med 20 cm längre hjulbas och luftfjädring. Den första generationen tillverkades under en tid parallellt med efterträdaren och de sista årsmodellerna såldes med tillnamnet Classic.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Hedemora

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-07-24.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG